• آیا زگیل تناسلی از طریق لیزر منتقل میشود؟ برخی تصور می‌کنند که زگیل تناسلی، تنها از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود. اما باید توجه داشت که عامل زگیل تناسلی یعنی ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) بسیار واگیردار است. این ویروس حتی با تماس با پوست به راحتی به فرد دیگری منتقل می‌شود.  گزارش جدیدی با موضوع انتقال عفونت‌های ویروسی از طریق مراکز لیزر در مجله پزشکی معتبر JAMA Dermatology منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که اپیلاسیون و لیزر با ایجاد زخم‌های ریز در پوست می‌تواند خطر ابتلای فرد به برخی بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد و فرد را در معرض ویروس‌ها قرار دهد. البته اگرچه احتمال انتقال HPV در مراکز اپیلاسیون و لیزر کم است. اما با این حال لیزر و اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی میتوانند عفونت‌های مثل زگیل تناسلی (HPV) و تبخال تناسلی (HSV) را در شما ایجاد کنند.

    مهمترین عفونت‌های مقاربتی که از طریق لیزر و اپیلاسیون منتقل می‌شوند عبارتند از: زگیل تناسلی (HPV)،تبخال تناسلی (HSV) و مولوسکوم تناسلی (مولوسکوم کونتاژیوزوم). تفاوت این ویروس ها با سایر بیماری های مقاربتی در این است که آنها برای انتقال به مایعات بدن متکی نیستند و می توانند از طریق تماس پوستی نیز منتقل شوند.

    بیشتر بدانید: راه‌های انتقال زگیل تناسلی

     

    انتقال زگیل از طریق لیزر مو

    انتقال زگیل از طریق لیزر مو

     

    احتمال انتقال زگیل تناسلی از لیزر و اپیلاسیون چقدره؟

    HPV در سلول های نازک و مسطح به نام سلول های اپیتلیال زندگی می کند. این سلول‌ها در سطح پوست به‌ویژه در سطح واژن، مقعد، فرج، دهانه رحم و سر آلت تناسلی وجود دارند. اگر مراجعه‌کننده قبلی مبتلا به HPV بوده باشند، سر تماسی دستگاه آلوده به ویروس شده و در این حالت احتمال انتقال این عفونت به نفرات بعدی زیاد است.

    چطور احتمال انتقال زگیل از طریق لیزر را به صفر کاهش دهیم؟

    همواره خطر انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر موهای زائد وجود دارند اما با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوان این خطر را به حداقل کاهش داد:

    • استفاده از لیزرهای غیرتماسی: بدون تماس دستگاه لیزر با پوست به هیچ عنوان HPV، HSV یا هر بیماری پوستی دیگر منتقل نمی‌شود. برای مثال دستگاه لیزر الکساندرایت Motus AY با استفاده از تکولوژی Moveo می‌تواند به روش غیر تماسی موهای زائد را لیزر کند.
    • استفاده از سلفون روی لیزر: اگر به مرکزی مراجعه کردید که از دستگاه تماسی استفاده می‌کرد حتما توجه کنید که روی سر تماسی این نوع دستگاه‌ها باید از سلفون بهداشتی یکبار مصرف استفاده کنند. برخی از مراکز تنها به ضدعفونی کردن سر تماسی لیزر با الکل اکتفا می‌کنند اما متاسفانه الکل در مدت زمان کوتاه ویروس را از بین نمی‌برد.
    • برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر موهای زائد به مطب پزشکان و مراکز معتبر مراجعه کنید. کوچکترین سهل انگاری از جانب اپراتور لیزر شما را با اقسام عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی روبه رو می‌کند.

     

    انتقال زگیل از طریق لیزر

    خطر انتقال زگیل از طریق لیزر غیرتماسی کم است.

     

    من مبتلا به HPV هستم. آیا لیزر موهای زائد ویروس را از بین میبرد؟

    لیزر موهای زائد هیچ تأثیر مثبتی بر ویروس hpv ندارد. اگر مبتلا به ویروس هستید تا پایان درمان و دفع ویروس نباید به مراکز لیزر مراجعه نمایید.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *