• دلایل اصلی مصرف مکمل های غذایی روزانه حفظ سلامتی، بهبود هموستاز و ایجاد شرایطی برای کاهش خطر بیماری است. با توجه به تقاضای روزافزون بازار، جستجو برای ترکیبات موثر، غیر سمی، طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ارگونیک به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است.

    در مطالعه ای که توسط دانشگاه پاویا (ایتالیا) منتشر شده است توضیح می دهد که چگونه یک ترکیب خاص از قارچ ها می تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی کمک کند.

    این آزمایش اثرات مکمل های قارچی بر میزان آمادگی جسمانی ورزشکاران را با نظارت و مقایسه نشانگرهای زیستی زیر قبل و بعد از انجام فعالیت بدنی بررسی می کند.

    در این مطالعه نتیجه گرفته شده که مصرف مداوم این گونه قارچ های دارویی می تواند:

    • به افزایش تولید انرژی متابولیکی (ATP) کمک کنند
    • قدرت عضلات را افزایش دهید
    • باعث کاهش زمان ریکاوری عضلات شود
    • و از بین بردن اسید لاکتیک را تقویت کنند

    برخلاف بسیاری از محصولات دیگر، قارچ گانودرما نشان داده که می تواند باعث افزایش تولید انرژی و کاهش دوره های بهبودی پس از تمرین های ورزشی شود.

    تعادل تستوسترون و کورتیزول

    این تحقیق طی سه ماه با گروهی از دوچرخه سواران که در تعدادی از آزمایشات از راه دور شرکت کرده بودند، انجام شد. در طی این مدت دو نشانگر زیستی مربوط به اعمال جسمی مورد بررسی قرار گرفت: تستوسترون و تعادل کورتیزول.

    از طرف دیگر، کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به عوامل استرس زا افزایش می یابد. این هورمون اصلی کاتابولیک است که:

    • سنتز پروتئین را کاهش می دهد
    • تخریب سلول را افزایش می دهد
    • پاسخ ایمنی را مهار می کند

    تستوسترون یک هورمون مردانگی است، اما منحصر به جنس مرد نیست. این ماده برای سلامت جنسی مردان و زنان ضروری است و دارای اثرات آنابولیک بسیار مهمی است مثل:

    • افزایش توده و قدرت عضلانی
    • افزایش تراکم استخوان
    • تحریک رشد استخوان
    گانودرما و عضله سازی

    گانودرما و عضله سازی

    ریسک تمرین بیش از حد

    نسبت تستوسترون / کورتیزول (T / C) به عنوان شاخصی از فعالیت آنابولیک در نظر گرفته می شود:

    کاهش سطح تستوسترون و افزایش نسبت کورتیزول نشان دهنده تمایل به کاتابولیسم (کاهش سنتز پروتئین، افزایش تخریب پروتئین و مهار پاسخ ایمنی)
    افزایش تستوسترون و کاهش همزمان کورتیزول نشان دهنده تمایل به آنابولیسم (افزایش توده و قدرت عضلانی ، افزایش تراکم استخوان و تحریک رشد استخوان)
    با شدت گرفتن بار در حین انجام کار، کاهش مشخصی در نسبت T / C نشان دهنده میزان پرورش کافی و موثر است. با این حال، اگر این کاهش بیش از ۳۰ درصد باشد – با توجه به مقادیر اولیه – این یک شاخص خطر بیش از حد تمرین محسوب می شود.

    نتایج بعد از مصرف گانودرما

    طی سه ماه، شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه گانودرما و Cordyceps مصرف کردند. نتایج نشان می دهد، بعد از ۳ ماه مصرف مکمل، نسبت تستوسترون / کورتیزول به طرز آماری قابل توجهی تغییر کرده و در نتیجه از ورزشکاران در برابر NFO و OTS محافظت می کند. همچنین پس از ۳ ماه:

    • داده ها نشان دهنده افزایش ظرفیت پاک کننده رادیکال های آزاد در سرم ورزشکاران پس از مسابقه است، بنابراین از ورزشکاران در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.
    • تجزیه و تحلیل انجام شده قبل و بعد از مسابقات، و همچنین مقایسه با نتایج گروه کنترل نشان داد که گانودرما در تعدیل و کاهش سندرم تمرین بیش از حد (OTS) موثر است، و همچنین نشان داده شد که یک درمان مکمل بی خطر است.
    • سطح تستوسترون (اثرات آنابولیک) قبل و بعد از مسابقه پس از مصرف قارچ افزایش یافت. بعلاوه، در مقایسه با گروه کنترل، پس از سه ماه مصرف مکمل ، خطر سندرم تمرین بیش از حد تقریباً ۹٪ کاهش یافت.

     

    خلاصه – گانودرما و عضله سازی

    قارچ گانودرما به دلیل پروتئین و املاح معدنی فراوان مورد نیاز بدن باعث شده به عنوان یک مکمل غذایی و ورزشی کامل در سرتاسر دنیا شناخته شود که خیلی از ورزشکاران از آن برای افزایش تمرکز و هم چنین افزایش راندمان بدن در حین تمرین و مسابقات استفاده کنند . گانودرما به دلیل پاکسازی کبد میتواند گزینه مناسبی در کنار مکمل های ورزشی باشد و از آسیب های سو آن ها جلوگیری کند . همچنین بهبود و افزایش گردش خون را همراه خواهد داشت که این امر علاوه بر اینکه باعث افزایش چربی سوزی طبیعی در بدن می شود، باعث خون رسانی بیشتر به عضلات و در نتیجه بهبود فرآیند عضله سازی و افزایش اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندامهای بدن نیز می شود .

    این تحقیق انجام شده توسط دانشگاه پاویا نشان می دهد که  گانودرما می تواند ظرفیت بهبودی ورزشکاران را پس از انجام یک فعالیت شدید افزایش دهند. این مطالعه فرضیه جدیدی را مطرح می کند که مصرف  قارچ گانودرما می تواند نقش مهمی در بهبود پرورش و بازیابی در ورزشکارانی که برنامه های تمرینی شدید دارند بازی کند.

    منبع

    Paola Rossi et al. (2014) Improving Training Condition Assessment in Endurance Cyclists: Effects of Ganoderma lucidum and Ophiocordyceps sinensis Dietary Supplementation.Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. Volume 2014, Article ID 979613, 11 pages LINK

     تاثیر گانودرما روی عضله سازی – گانودرما و عضله سازی – تقویت عضلات با گانودرما

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *