• گانودرما موثر در درمان افسردگی و بی خوابی :

    قارچ گانودرما یا ریشی ( Reishi ) که در طب سنتی چینی نیز به عنوان “Ling Zhi” شناخته می شود ، قدمتی طولانی در استفاده دارد که قدمت آن به بیش از ۴۰۰۰ سال می رسد. در بسیاری از فرهنگهای آسیایی اغلب به دلیل داشتن مزایای سلامتی از آن به عنوان “قارچ جاودانگی” یاد می شود . در ادامه  مطابق به آنچه در سایت معتبر ted آمده است به شکل خلاصه به بیماری افسردگی و تفاوت آن با احساس افسردگی خواهیم پرداخت و سپس مسئله بی خوابی ، دلایل مختلف بیخوابی و نحوه تاثیرگذاری گانودرما روی بی خوابی را بررسی میکنیم.
    .

    افسردگی

    افسردگی به دلیل اینکه یک بیماری روانی‌ است، خیلی سخت‌تر از سایر بیماری‌های دیگر مثل کسترول خون بالا درک می‌شود. یکی از اصلی ترین دلایل این سردرگمی، تفاوت بین مبتلا بودن به بیماری افسردگی با فقط احساس افسردگی کردن است. تقریبا همه  گهگاهی احساس افسردگی می‌کنند. نمره بد گرفتن، از دست دادن شغل، مشاجره کردن و حتی یک روز بارانی می‌تواند احساس غم ایجاد کند. گاهی اصلا هیچ علتی هم ندارد. تنها احساس افسردگی و غم می‌کنید. سپس شرایط تغییر می‌کند، و این احساس غم و اندوه برطرف می شود. در واقع  احساس غمگین بودن واکنش طبیعی بدن  نسبت به مشکلات زندگی می‌‌باشد اما زمانیکه این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد،فرد دچار بیماری افسردگی شده‌است .

    افسردگی عامل اصلی ناتوانی در جهان است ، این بیماری بر طرز فکر، احساس و رفتار شخص تاثیر می‌گذارد و تنها به خواست فرد مبتلا برطرف نخواهد شد. و اختلالات قابل توجه در توانایی فرد برای کار کردن، بازی کردن، یا عشق ورزیدن ایجاد می‌کند.

    انواع اختلال افسردگی

    اختلال افسردگی می تواند سطحی، معتدل یا عمیق باشد.اگر اختلال افسردگی از نوع سطحی باشد، با وجود اینکه حال فرد خوب نیست، ولی اغلب قادر به اداره خود در امور روزانه هست. اما اگر اختلال افسردگی  معتدل باشد اداره امور روزانه مشکل تر است اما از عهده امور ضروری بر می آید. در هنگام اختلال افسردگی  عمیق فرد حتی بزحمت می توانید از بستر خود برخیزید. کارهای ساده ای مانند تلفن کردن  در این حالت اموری بنظر میرسند که ممکن نیست از عهده انجام آنها برآید. در این حالت است که افکاری مانند عدم توانی ادامه دادن زندگی هجوم می آورند. فرد در این حالت پایانی برای رنج های خود نمیبیند .و ممکن است به این نتیجه برسد که عدم وجود او برای اطرافیان بهتر است .

    علائم افسردگی

    افسردگی می‌تواند علائم بسیار متفاوتی داشته باشد مثل : کم حوصلگی، بی علاقگی نسبت به چیزهایی که معمولا از آن لذت می‌بردید، تغییر در اشتها، احساس بی‌ارزشی کردن یا احساس گناه شدید، خوابیدن خیلی زیاد یا خیلی کم، تمرکزفکری بسیار پائین، بی قراری ، از دست دادن انرژی، یا بطور مکرر به خودکشی فکر کردن. اگر شما پنج مورد ازاین علائم را داشته باشید، با توجه به دستورالعمل‌های روانی، شما برای تشخیص افسردگی واجد شرایط هستید.

    عوامل افسردگی

    دانشمندان علوم اعصاب هنوز تصویر کاملِ عوامل ایجاد افسردگی را نمی‌شناسند. به نظر می‌رسد رابطه پیچیده‌ای با ژن‌ها و محیط‌ دارد. اما ابزاری برای تشخیص نداریم که بتواند دقیقا آن‌را پیش بینی‌کند یا اینکه زمان آشکار شدنش را به ما بگوید. و به دلیل اینکه علائم افسردگی نا‌محسوس هستند، شناخت فردی که به ظاهر خوب اما در واقع با افسردگی در کشمکش است دشوار است. براساس اعلام سازمان ملی بهداشت روانی، این افراد به‌طور متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد تا تقاضای کمک کنند!  اما درمان‌های بسیار موثری وجود دارد.

    از عواملی که امکان  ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند 

    • کمبود اعتماد به نفس
    • بیماری های مزمن مانند دیابت و تیروئید و ..
    • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
    • مصرف یک سری داروهای تجویز شده خاص
    • سابقه افسردگی خانوادگی
    • سوء استفاده جنسی
    گانودرما و افسردگی

    گانودرما و افسردگی

    بی خوابی

    وقتی خواب هستید امواج مغزی شما بین حالت تند ( فرکانس بالا ) و کند ( فرکانس پایین ) متناوب هستند. در طول مرحله موج کوتاه بدن شما انرژی لازم برای خود را می سازد. و در طول مرحله تند ذهن استراحت کرده و انرژی ذهنی را احیا می کند. دقیقا در همین مرحله است که خواب می بینید.
    اما وقتی دل مشغولی های زیادی دارید ذهن تمام شب در همان مرحله موج تند می ماند. ذهن نمی تواند وارد مرحله موج کوتاه شود و شما نمی توانید بخوابید.

    بعد از مصرف قرص خواب موج مغزی تند مسدود می شود. همین مسئله باعث می شود دیگر به هیچ چیز ناراحت کننده و استرس آور فکر نکنید. قرص خواب باعث می شود مغز تمام شب در مرحله موج کند بماند. به این ترتیب می توانید بخوابید اما این روش بیخوابی شما را حل نمی کند. زیرا بدن انرژی خود را به دست می آورد ولی مغز نمیتواند استراحت کند و به همین خاطر در روز بعد احساس می کنید نمی توانید تمرکز کنید و مانند قبل هوشیار نیستید.

    مهمترین دلایل بی خوابی

    • حرارت بالای بدن به خصوص در قلب، کبد و کلیه
    • ضعف کلیه ها
    • یائسگی
    • عدم توازن و ضعف در سیستم عصبی
    • عدم توازن در سیستم هورمونی

    کنترل اصلی انسان روی ریتم خواب توسط غده پینه آل یا پنبه ای مغز انجام می شود. این غده هورمون ملاتونین را ترشح می کند که ما را به خواب می برد. بخاطر فاکتورهای متعددی مانند استرس و رژیم غذایی ناسالم سطح ملاتونین کاهش می یابد و این مسئله باعث بیخوابی و سیستم ایمنی ضعیف می شود.

    نقش گانودرما در بهبود افسردگی ، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد خواب

    همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم گانودرما به عنوان یک قارچ شگفت انگیز با خواص فراوان در دنیا شناخته می شود که بخاطر دارا بودن ترکیبات منحصر بفردی که دارد میتواند بر روی درمان و پیشگیری ۳۰ نوع مختلف بیماری تاثیر مستقیم بگذارد .
    این قارچ دارای ترکیبات فعال است که باعث آرامش ، تمرکز و همچنین کاهش استرس و اضطراب می شود. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر شناخته شده است .

    بنابراین گانودرما :

    • به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد پلی ساکارید می تواند بصورت طبیعی عملکرد غده پینه آل را تقویت کند. زمانیکه عملکرد این غده طبیعی باشد هورمون ملاتونین بصورت عادی ترشح می شود. در نتیجه، مشکل بیخوابی حل می شود. همچنین گانودرما می تواند سیستم عصبی نامتعادل و ضعیف را تنظیم کند. به همین خاطر، به بهبود بی خوابی ناشی از سیستم عصبی ضعیف هم کمک بسیاری می کند .
    • گانودرما لوسیدوم اثرات محافظتی بر سیستم عصبی داشته و این موضوع توسط محققان تایید شده است. به طور ویژه، وجود ترکیبات تری ترپنوئیدی موجود در گانودرما لوسیدوم سبب افزایش بقای سیستم عصبی می شود.
    • گانودرما یکی از قارچ های مورد مطالعه است که نشان می دهد چرخه خواب را فعال می کند.استفاده منظم از این قارچ باعث می شود تا خواب تنظیم شود و بتوان موجب بهبود کیفیت خواب گردید.
      گانودرما به دلیل خواص تسکین دهندگی بسیار توصیه می شود.
    • قارچ گانودرما لوسیدوم از طریق افزایش عملکرد عضلات، بهبود عملکرد قلبی-عروقی، بهبود ویژگی تعدیل کنندگی سیستم ایمنی، افزایش تنظیم هورمون ها، افزایش عملکرد کبدی، افزایش تنظیم گلوکز خون و اثرات آنتی اکسیدانی به عنوان یکی از موثر ترین قارچ ها در از بین بردن خستگی به شمار می رود.
      مطالعات انجام شده بر نمونه های جانوری و انسانی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و پاسخ های التهابی ناشی از آن نقش مهم پاتو فیزیولوژیکی در درمان افسردگی دارند.
    • بنابراین فعالیت های آنتی اکسیدانی و محافظتی عصبی عصاره محلول در آب قارچ گانودرما می تواند حداقل بخشی از اثر ها و عوارض بیماری افسردگی عمده را درمان کند.

    اما باید این نکته را در نظر گرفت که چگونگی عملکرد اثرات این عصاره بر درمان افسردگی هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

    [wp-review id=”3252″]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *