• قارچ های دارویی صدها سال است که عمدتا در کشورهای آسیایی برای درمان عفونت ها استفاده می شود. اخیراً، آنها همچنین در درمان بیماری های ریوی و سرطان استفاده می شوند. قارچ های دارویی بیش از ۳۰ سال است که به عنوان مکمل درمانی استاندارد سرطان در ژاپن و چین مورد استفاده قرار می گیرند. این قارچ ها  دارای سابقه بالینی گسترده ای  هستند و به تنهایی یا همراه با پرتودرمانی یا شیمی تجویز می شوند. بیش از ۱۰۰ نوع قارچ دارویی در آسیا استفاده می شود. قارچ های دارویی متداول تر شامل موارد زیر است: 

    • قارچ گانودرما لوسیدوم( ریشی)
    • قارچ ترکی تیل( ترالمتس ورسی کالر) 
    • قارچ شیتاکه 
    • قارچ مای تاکه

     

    قارچ ریشی - لنگ ژی

    مطالعات، اثرات قارچ در زمینه پاسخ ایمنی و مکانیسم های مستقیم ضد توموری را بررسی کرده اند. اثرات ایمنی از طریق تحریک قارچ در سلولهای ایمنی طبیعی، مانند مونوسیتها، سلولهای کشنده طبیعی و سلولهای دندریتیک ایجاد می شودعموماً این فعالیت به دلیل وجود پلی ساکاریدهای با وزن مولکولی بالا (بتا گلوکان) در قارچ ها در نظر گرفته می شود، اگرچه ممکن است سایر مواد تشکیل دهنده نیز در آن دخیل باشند. آزمایشات بالینی در بیماران سرطانی نشان داده است که گانودرما معمولاً به خوبی تحمل می شود.

    گانودرما

    گانودرما( قارچ ریشی – لینگ ژی) نوعی قارچ چوبی است که روی درختان زنده رشد می کند. قارچ ها در مجموع به عنوان لینگ ژی شناخته می شوند. در ژاپن، آنها به ریشی شناخته می شوند.

    تاریخچه گانودرما

    گانودرما( قارچ ریشی- قارچ لینگ ژی) سابقه بسیار طولانی در شرق آسیا به عنوان یک قارچ دارویی دارد که قدمت آن به ماده مادری چینی” شن نونگ بن کائو جینگ” مربوط می شود که بین سالهای ۲۰۶ قبل از میلاد و ۸ میلادی نوشته شده است. این ماده برای افزایش طول عمر، جلوگیری از پیری و تقویت چی، مقوی برتر در نظر گرفته شد. شاید به دلیل نادر بودن در طبیعت،  قارچ ریشی قارچی سلطنتی بوده است. در فرهنگ ژاپنی نیز مورد احترام بوده است. این دارو توسط پزشکان معاصر چینی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی در بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان هستند استفاده می شود. در بعضی از نقاط جهان( به عنوان مثال، شانگهای)، بیماران سرطانی به صورت معمول از گانودرما لوسیدوم   استفاده می کنند. منبع : [PUBMED Abstract]

    مطالعات آزمایشگاهی / حیوانی / پیش بالینی

    علم شیمی

    از جمله اجزای فعال بیولوژیکی گانودرمالوسیدوم  می توان به تری ترپنوئیدها ، پلی ساکاریدها، لیپیدها و پروتئین ها اشاره کرد. پلی ساکاریدهای گانودرما( قارچ ریشی) که بیشترین مطالعات روی آن شده، بیشتر دارای پیوندهای ۱،۳- و ۱،۴-گلیکوزیدی هستند که از وزن مولکولی بالایی برخوردارند. بسیاری از گونه های گانودرما مقادیر زیادی تری ترپن های لانوستان اکسید شده را در یک مخلوط پیچیده تولید می کنند. تری ترپن های گانودرما منحصر به جنس است.

    مطالعات آزمایشگاهی

    چندین محصول مشتق شده از گانودرما لوسیدوم در مدلهای بالینی مورد مطالعه قرار گرفته و گزارش شده است که اثرات ضد سرطانی ایجاد می کنند. تری ترپنوئیدها و هم پلی ساکاریدهای گانودرما( قارچ ریشی ) باعث توقف رشد سلول و سمیت سلولی می شوند. تری ترپنوئیدها همچنین از چسبندگی و مهاجرت سلول های بدخیم جلوگیری می کنند. منبع : [PUBMED Abstract ] همچنین نشان داده شده است که پلی ساکاریدهای گانودرمالوسیدوم بلوغ سلول دندریتیک را القا می کنند، بنابراین این احتمال را می دهد که این محصولات از اقدامات ضد سرطانی پشتیبانی  کنند. منبع: [PUBMED Abstract]

    گانودرما و سرطان روده بزرگ

    محققان ژاپنی عصاره محلول در آب را از محیط کشت (Ganoderma lucidum mycelia (MAK در بیماران مبتلا به آدنوم روده بزرگ بررسی کردند. پس از تشخیص آدنوم روده بزرگ در کولونوسکوپی، ۱۲۳ بیمار در گروه درمانی MAK ثبت نام شدند و ۱۰۲ کنترل بدون درمان به طور تصادفی از بیماران بخش انتخاب شدند. گروه درمانی ۱٫۵ گرم در روز از MAK به مدت ۱۲ ماه تجویز شد. در هر دو گروه ۱۲ ماه کولونوسکوپی تکرار شد. تغییر در تعداد آدنومها در گروه شاهد ۰٫۱ +/- ۰٫۶۶+ و در گروه تحت درمان ۰٫۱ +/-۰٫۴۲ – بود (۰/۰۱> P). اندازه کلی آدنوم در گروه شاهد ۰٫۲۸ -/+ ۱٫۷۳ میلی متر افزایش یافته و در گروه گانودرما ۰٫۶۴ +/- ۱٫۴۰ mm- میلی متر کاهش یافته است (۰٫۰۱> P). این نتایج نشان می دهد که MAK ممکن است پیشرفت آدنومهای کولورکتال پیش بدخیم را سرکوب کند. منبع: [PUBMED Abstract]

    ترجمه شده از موسسه ملی سرطان آمریکا 

    استفاده از محتوا این وبسایت فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه گانودرم می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *