• اگْزِما نوعی التهاب پوستی است. این التهاب که با نام «درماتیت آتوپیک» (Atopic dermatitis)  هم از آن یاد می‌شود.

    معمولاً در مواردی که عامل خارجی مسبب التهاب وجود داشته باشد از کلمه درماتیت و در مواردی که عامل خارجی وجود نداشته و به اصطلاح بیماری اندوژن باشد از کلمه اگزما استفاده می‌شود.

    اگزما اصولاً به معنای التهاب پوست است و معمولاً با خارش، قرمزی، تورم و دیگر نشانه‌ها همراه است. افرادی که دچار اگزمای پوستی می شوند اغلب دوره‌هایی را تجربه می‌کنند که علائم اگزما در آن‌ها شدید می‌شود. در سوی مقابل ممکن است دوره‌هایی هم وجود داشته باشد که همه علائم بهبود پیدا می‌کند و از بین می‌رود.

    انواع اگزما پوست

    براساس شدت و دوره، التهاب اگزما را به سه گروه اصلی می‌توان تقسیم نمود.

    الف. التهاب اگزمایی حاد

    این نوع التهاب با ضایعات قرمز روشن و متورم همراه با دانه‌های آبدار و با خارش شدید مشخص می‌شود. خاراندن باعث ایجاد خارش، ترشح سرم از دانه‌ها، تشکیل دلمه و افزایش احتمال عفونت ثانویه می‌شود. شروع و استقرار بیماری از چند ساعت تا ۲ الی ۳ روز زمان برده و در صورت عارضه دار نشدن چند روز تا چند هفته تداوم یافته و سپس برطرف می‌شود. انواع بیماری‌های اگزمایی که با این مشخصات ظاهر می‌شود عبارت است از: درماتیت تماسی، اگزمای سکه ای، پمفولیکس، عفونتهای قارچی.

    ب. التهاب اگزمایی تحت حاد

    این حالت با ضایعات پوسته دار قرمز با خراش و نمای فلسی شکل پوست و با خارش خفیف تا متوسط و بدون دانه‌های آبدار مشخص می‌شود. بیماری‌های درماتیت آتوپیک، درماتیت کهنه بچه، اگزمای دور دهان، اگزمای نوک پستان مادران شیرده و … با این نوع التهاب ظاهر می‌شود.

    ج. التهاب اگزمایی مزمن

    این حالت با افزایش ضخامت پوست، تشدید خطوط پوستی، خراش و ترکهای پوستی و خارش متوسط تا شدید مشخص می‌شود. بیماری‌هایی که میتوانند با این حالت تظاهر کنند عبارت است از: پای خشک و ترکدار، اگزمای نوک انگشتان تایپیستها

    در ادامه مقاله ای را آورده ایم که به خواص ضدالتهابی گانودرما اشاره می کند. (درمان اگزما با گانودرما)

    تری ترپنوئید های ضد التهابی قارچ گانودرما و خواص احتمالی بالقوه آن در پزشکی مدرن

    آکادمی پزشکی پورکین

    خلاصه: قارچ گانودرما، قارچی است که مدت زیادی در شرق برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده میشود، این قارچ حاوی ترکیبات فعال فارماکوژیکی زیادی نیز می باشد، از جمله مهمترین آنها تری‌ترپنهای ضد التهاب با مقدار اکسیژن بالا می باشد که هدف بررسی در این مقاله قرارگرفته اند.

    کلمات کلیدی: گانودرما و درمان اگزما، تری ترپن های گانودرما، خواص تری ترپنوئید های گانودرما، گانودرما و خواص ضدالتهابی آن، گانودرما و آرتریت روماتویید، درمان اگزما با گانودرما

     استفاده از مطالب فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

    قارچ گانودرما یک گیاه الهی

    قارچ گانودرما به عنوان یک گیاه الهی شناخته می شود که می تواند طول عمر را افزایش دهد.همچنین مانند اکسیری از زندگی تلقی می شود که می تواند سلامتی را تقویت کند. احتمال این موارد در مواقعی رخ می دهد که از بعضی قارچ ها به عنوان اشیای مورد عبادت انسان ویا اشیای اسرار آمیز توصیف شوند و آنها را به عنوان گیاهان آسمانی  که داری خواص گیاهی بسیاری هستند توصیف می نمایند.

    قارچ گانودرما که به نام های قارچ جان افزا و ریشی خوانده می شود، مهمترین اکسیر درمانی در مشرق زمین است و یکی از شناخته شده ترین قارچ های دارویی در بخش داروسازی چین می باشد. بیش از هزاران سال است که از قارچ گانودرما به عنوان یکی داروی معجزه آسا برای درمان بیش از ۲۰ بیماری مختلف از جمله میگرن و سردرد وفشار خون بالا و آرتروز، آسم، برونشیت، ورم معده، بواسیر، بی اشتهایی، هایپر کلسترومی، نفریت، دیسمنوره، هپاتیت، یبوست، لوپوس آریتماتوز، لکوپنی، زخمهای آسیب زا، التهاب، انوعی زخم های درونی بدن، مشکلات قلبی وعروقی و از جمله درمان سرطان خون مورد استفاده قرار میگیرد.

    فعالیت سرکوب سیستم ایمنی این قارچ نیز تخمین زده شده است. قرن هاست که از قارچ گانودرما در طب شرقی برای درمان برونشیت مزمن، به عنوان یک داروی ضد حساسیت مورد استفاده قرار گرفته است. – خواص ضد التهابی گانودرما

    باید گفت برخی از ادعاهای درمانی این قارچ دارویی ممکن است اغراق آمیز باشد، اما گزارش های علمی اخیر از بسیاری از منابع نشان می دهد که برخی از خواص درمانی قارچ گانودرما اکنون می تواند اثبات شود. امروزه، تحقیقات  مواد درونی فعال این را نشان داده است که ممکن است نه تنها  مکانیسم اصلی قارچ را نشان دهد بلکه برای توسعه داروهای آنالوگ در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

    بررسی دارویی مواد فعال در قارچ گانودرما

    انواع ترکیبات فعال دارویی در قارچ گانودرما شناسایی شده است. به طور عمده استرئوییدها (ارگوسترول، گانودسترون، ۲۴-متیل کلستا-۷،۲۲-دیین -۳ ، یا -۶-ئول)، نوکلئوزیدها و نوکلئوتید ها (آدنوزین، گوانوزین،۵’-GMP, 5’-XMP, و ۵’-deoxy-5 متیل سولفینیل آدنوزین)، گلیکان ها و پروتئوگلیکان ها( مجتمع پلی ساکارید پروتئینی گانودران بی وسی) ، پپتید وگلیکان، لکتین ها وپلی ساکارید های سیتوتوکسیک (انواع مختلف هتروو ۸ دگلیکانز و تری ترپنویید ها اسدی های گانودریک) در این امر بررسی شدند.

    ویتامین ها، روغن ها و گلیکوزید های کومارین و مواد معدنی مختلف مانند منیزیم، روی، کلسیم، مس، آهن وژرمانیم نیز در این قارچ شناسایی و بررسی شدند. ژرمانیم به شکل یک ترکیب آلی، bis-β-karboxyethyl-germanium-  و اکنون با ژرمانیم ۱۳۲ شناخته و نامیده می شود و با مقدار غلظت بالا در قارچ گانودرما یافت می شود. مطالعات تحقیقات پزشکی نشان داده که ژرمانیم ۱۳۲ میتواند گاما اینترفرون و ماکروفاژها و سلول های کشنده طبیعی را فعال نماید. در نتایج دیگر گزارش شده، اثرات مفید این قارچ بر روی موارد بدخیم و آرتریت روماتویید را نشان می دهد.

    ترکیبات ضد التهابی قارچ گانودرما

    درمان درد و التهاب همراه با آرتروز در طول تاریخ جز درمان های قارچ گانودرما بوده است. استاوینوها و همکارانش قارچ گانودرما را به عنوان یک عامل التهایی دارای پتانسیل  یافتند.
    ترکیبات فعال توسط کروماتوگرافی اچ پی ال سی به عنوان تری ترپنویید های اسیدی اکسیژنه شده به مقدار بالا جدا و شناسایی شدند. ساختارهای شیمیایی مهم تری ترپنویید های جدا شده از قارچ گانودرما در ادامه و در جدول یک و دو خلاصه شده است.
    فعالیت های ضد التهابی بسیاری از تری ترپنوییدهای گانودرما قابل قیاس با اثر برخی از ترکیبات التهابی غیر استروئیدالانتی مانند ایندو متاسین است.
    استاوینوها و همکارانش دریافتند که ترکیبات فعال جدا شده از قارچ گانودرما از نظر ضد التهاب بودن با هیدرو کورتیزون که یک ضدالتهاب استروئیدی متداول است، برابر است. این عوارض جانبی معمولی استروئید ها مانند انحلال فعالیت غده تیموس را در بدن  نشان می دهد و به نظر نمی رسد که باعث گاستروپاتی شود که مهمترین عارضه جانبی دارو های ضد التهاب غیر استروئئید مانند آسپرین می باشد.

    شکل۱ ساختار ترکیبات جدا شده از قارچ گانودرما

     

    ترکیب

    R1

    R2R3R4

    اسید گانودریک A

    OOH, HH2OH, H

    اسید گانودریک B

    OH, HOH, HH2O

    گانودریک اسید H

    OH, HOOAc, HO
    گانودریک اسید CIOOH, HH2

    O

    گانودریک اسید G

    OH, HOH, HOH, HO
    گانودریک اسید KOH, HOH2

    OH, H

     

    شکل ۲ ساختار ترکیبات جدا شده از قارچ گانودرما

     

    ترکیب

    R1R2R3R4

    R5

    گانودریول A

    OH, HH2OH, HOH

    CH3

    گانودریول BOOH, HΔ۲۴(۲۵)CH2OH
    گاندرویل FOH2Δ۲۴(۲۵)CH2OH
    گانودریول مانتریولOH2OH, HOHCH3

    نتیجه گیری

    خانواده تری ترپنوئیدهای قارچ گانودرما، که از آن به عنوان قارچی رازآلود در مشرق زمین یاد می شود، یک ضد التهاب قوی می باشد. به نظر می رسد مکمل درمانی مناسبی برای کاهش التهابات پوستی و درمان اگزما باشد.

    References – منابع

    . Asai R. Miracle Cure: Organic Germanium. New York: Japan Publications/
    Kodansha International via Harper and Row, 1980.
    ۲٫ Beard CM, Waring SC, O’Brien PC, Kurland LT, Kokmen E. Nonsteroidal antiinflammatory drug use and Alzheimer’s disease: a case-control study in Rochester, Minnesota, 1980 through 1984. Mayo Clin Proc 1998;73:951-5.
    ۳٫ Braitner JC, Gau BA, Welsh KA et al. Inverse association of anti-inflammatory
    treatments and Alzheimer’s disease: initial results of a co-twin control study.
    Neurology 1994;44:227-32.
    ۴٫ Buchannan PK, Hseu RS, Moncalvo JM (Eds.). Ganoderma: Systematics,
    Phytopathology and Pharmacology. Proceedings of Contributed Symposia 59 B,
    ۵th International Mycological Congress, Vancouver, August 14-21, 1994.
    ۵٫ Chang HM, But BPH. Pharmacology and Applications of Chinese Materia
    Medica. Vol 1 and 2, World Scientific, Singapore 1986 and 1987.
    ۶٫ Chang ST, Buswell JA, Chiu SW (Eds.).Mushroom Biology and Mushroom
    Products. Chang ST, Buswell JA, Chiu SW (Eds.). Hong Kong: The Chinese
    University Press, 1993:267.
    ۷٫ Corrada M, Stewart W, Kawas C. Nonsteroidal anti-inflammatory drugs and the
    risk of Alzheimer’s disease. Neurology 1996;46:A433.
    ۸٫ Kalaria RN, Cohen DL, Premkumar DR. Cellular aspects of the inflammatory
    response in Alzheimer’s disease. Neurodegeneration 1996;5:497-503.
    ۹٫ Kino K, Sone T, Watanabe J et al. Immunomodulator, LZ-8, prevents antibody
    production in mice. Int J Immunopharmacol 1991;13:1109-15.
    ۱۰٫ Lin JM, Lin CC, Chiu HF, Yang JJ, Lee SG. Evaluation of the anti-inflammatory and liver- protective effects of Anoectochilus formosanus, Ganoderma lucidum
    and Gynostemma pentaphyllum in rats. Am J Chin Med 1993;21:59-69.
    ۱۱٫ Lin LJ, Shiao MS. Separation of oxygenated triterpenoids from Ganoderma lucidum by high-performance liquid chromatography. J Chromatogr 1987;410:195-
    ۲۰۰٫
    ۱۲٫ Lin WS, Chan WC, Hew CS. Superoxide and traditional Chinese medicines.
    J Ethnopharmacol 1995;45:165-71.
    ۱۳٫ Matsumo K. The Mysterious Reishi Mushroom. Santa Barbara: Woodbridge
    Press Publ. Comp., 1979.
    ۱۴٫ McGeer EG, McGeer PL. The importance of inflammatory mechanisms in
    Alzheimer disease. Exp Gerontol 1998;33:371-8.

    ۱۵٫ McGeer P, Rogers J. Anti-inflammatory agents as a therapeutic approach to
    Alzheimer’s disease. Neurology 1992;42:447-9.
    ۱۶٫ Mizuno T. Oriental medicinal tradition of Ganoderma lucidum (Reishi) in
    China. In: Mizuno T, Kim B-K (Eds). Ganoderma lucidum. Seoul, Korea: Il-Yang
    Pharm Co. Ltd., 1996:101-6.
    ۱۷٫ Myazaki T, Nishijima M. Studies on fungal polysaccharides. XXXVII. Structur
    examination of a water-soluble, antitumor polysaccharide of Ganoderma lucidum. Chem Pharm Bull 1981;29:3611-6.
    ۱۸٫ Pasinetti GM, Aisen PS. Cyclooxygenase-2 expression is increased in frontal cortex of Alzheimer’s disease brain. Neuroscience 1998;87:319-24.
    ۱۹٫ Rich JB, Rasmusson DX, Folstein MF, Carson KA, Kawas C, Brandt J.
    Nonsteroidal anti-inflammatory drugs in Alzheimer’s disease. Neurology
    ۱۹۹۵;۴۵:۵۱-۵٫

    کلمات کلیدی: گانودرما و درمان اگزما، تری ترپن های گانودرما، خواص تری ترپنوئید های گانودرما، گانودرما و خواص ضدالتهابی آن، گانودرما و آرتریت روماتویید، درمان اگزما با گانودرما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *