• قارچ انوکی (Flammulina veluptipes) که با نام‌های قارچ انوکیتاکه یا حتی قارچ انوکیداک نیز شناخته می‌شود، در واقع یک نوع قارچ بلند و نازک با کلاهک‌های کوچک است. قارچ انوکی بومی چین، ژاپن و کره است. چینی ها این قارچ خاص را به عنوان Jingu می شناسند در حالی که کره ای ها آن را “paengi beoseot” می نامند. علاوه بر این در ویتنام به آن “ترام وانگ” یا حتی “کیم چم” می گویند. در ادامه به شرح مهمترین فواید و خواص قارچ انوکی میپردازیم.

    برای سفارش قارچ انوکی از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید. (۰۹۳۷۰۲۴۶۴۳۶)

    انواع قارچ انوکی

    انواع مختلفی از قارچ انوکی در سرتاسر جهان رشد می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها قارچ‌های مایل به سفید، قهوه‌ای روشن و همچنین قارچ طلایی رنگ هستند. قارچ انوکی سفید به طور کلی پرفروش تر است و اغلب در بطری های مخصوص رشد می کند، بطری ها کمک می کند تا قارچ انوکی در دسته بندی های منظم رشد کند. بر خلاف قارچ انوکی سفید که ساقه باریکی دارد، رنگ های قهوه ای و همچنین طلایی انوکی ساقه ضخیم تری دارند. قارچ انوکی بیشتر در غذاهای لذیذ آسیایی و همچنین در سالاد و سرخ کردنی ها استفاده می شود. طعم ملایم انوکی منجر به جذب سایر مواد تشکیل دهنده همراه با آن می شود.

    ارزش غذایی انوکی

    قارچ انوکی جدا از طعم ملایم، منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف ۶٫۵ گرم قارچ انوکی حاوی حدود ۴٫۵۷۱ میلی گرم ویتامین B3 و  ۰٫۸۷۸ میلی گرم ویتامین B5و  ۰٫۱۴۶ میلی گرم ویتامین B1 و ۰٫۱۳ میلی گرم ویتامین B2 و  ۶۸ میلی گرم فسفر، ۰٫۷۵ میلی گرم آهن و ۰٫۰۷ میلی گرم مس است. علاوه بر این، بسیاری از اسیدهای آمینه ۰٫۰۲۶ گرم تریپتوفان، ۰٫۰۷۲ گرم ترئونین، ۰٫۰۵۸ گرم ایزولوسین، ۰٫۰۸۴ گرم لوسین و ۰٫۰۸۴ گرم لیزین نیز در ۶٫۵ گرم قارچ انوکی یافت می شوند.

    فواید و خواص قارچ انوکی

    مانند بسیاری از قارچ های خوراکی دیگر، انوکی نیز دارای خواص دارویی است. این خواص شامل تقویت سیستم ایمنی، توانایی‌ ضد سرطانی، کمک به بیماری‌های کبدی، مشکلات معده، کنترل سطح کلسترول بالا، سطح فشار خون بالا می‌شود. قارچ انوکی حاوی پلی ساکارید است. محققان ژاپنی و چینی دریافته اند که این ماده برای ساخت داروهای ضد سرطان و ضد تومور مفید است. اعتقاد بر این است که نرخ غیرعادی پایین سرطان در ناگانو، ژاپن (قلب فرهنگ انوکی) با مصرف بالای انوکی در این منطقه مرتبط است.

    این قارچ همچنین به عنوان تحریک کننده سیستم ایمنی شناخته شده است و در ساخت داروهای ضد ویروسی و ضد باکتریایی استفاده می شود. در آسیا قارچ انوکی به دلیل کالری کم و محتوای مغذی بالا همیشه در وعده های غذایی روزانه مردم گنجانده شده است.

    فواید قارچ انوکی

    فواید قارچ انوکی

    انوکی دارای لینولئیک اسید و همچنین کیتوزان همراه با فیبر رژیمی است. ثابت شده است که قارچ انوکی خام حدود دو برابر کلم فیبر دارد. اسید لینولئیک، کیتوزان و همچنین فیبر غذایی فواید قارچ انوکی را برای شما به ارمغان می‌آورند. در ادامه برخی از خواص قارچ انوکی ذکر شده است:

    تقویت کننده سیستم ایمنی

    اگرچه قارچ انوکی در مقایسه با سایر قارچ های دارویی (مثل قارچ شیتاکه و قارچ گانودرما) عملکرد ضعیف تری در تقویت سیستم ایمنی دارد اما در هر صورت این ویژگی برای یک قارچ غیردارویی قابل توجه است. قارچ انوکی حاوی مواد مغذی و همچنین آنتی اکسیدان است. آنها سرشار از تیامین، نیاسین، پتاسیم، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن و سلنیوم هستند و کلسترول و سدیم غذایی کمی دارند. اسیدهای آمینه والین، لیزین و ارگوتیونئین خواص تقویت کننده سیستم ایمنی انوکی را تقویت می کنند. قارچ انوکی که به دلیل مزایای سلامتی اش مورد قدردانی قرار گرفته است، صدها سال است که در داروهای سنتی چینی و ژاپنی مانند یک مقوی برای بیماری های کبد، سطح کلسترول بالا، بیماری های معده و فشار خون بالا مورد استفاده قرار گرفته است.

    به کاهش چربی روده کمک می کند

    قارچ انوکی به عنوان یک منبع غیر گوشتی اسید لینولئیک مزدوج (CLA) عمل می کند که به کاهش چربی بدن کمک می کند. قارچ انوکی CLA دارای مزایای کاهش وزن مشابه با CLA از منابع گوشتی است.

    قارچ انوکی از اسید لینولئیک تشکیل شده است که به کاهش چربی روده کمک می کند. بیان شده است که آنزیم هایی را که مسئول سوزاندن چربی احشایی هستند روشن می کند. بنابراین، به کاهش چربی روده کمک می کند. بنابراین، گنجاندن قارچ انوکی در رژیم غذایی به کاهش چربی بدن کمک می کند.

    قند خون را متعادل کنید

    مزایای زیادی برای دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد، مانند کاهش سطح کلسترول و همچنین کاهش وزن ناخواسته.

    جدا از آن یکی دیگر از فواید فیبر غذایی این است که کنترل قند خون را بهبود می بخشد. قارچ انوکی سرشار از فیبر رژیمی است که به شما در مدیریت سطح گلوکز خون کمک می کند. افزایش سطح قند خون منجر به افزایش سطح انسولین می شود. با این حال، فیبر ممکن است به سادگی با کاهش اثر سطوح گلوکز بر انسولین کمک کند. به عبارت دیگر، کاری که انجام می دهد این است که جذب قند، با کاهش تأثیر گلوکز در جریان خون شما بر انسولین، در واقع بدن را از ذخیره چربی دور نگه می دارید. علاوه بر این، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای دیابت نوع ۲ عمل می کند.

    جلوگیری از یبوست و عادی سازی حرکات روده

    فیبر موجود در قارچ انوکی به عادی سازی حرکات روده کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. ۱۲ گرم فیبر غذایی در ۳۰ گرم قارچ انوکیتاکه یافت می شود که ۳۰ تا ۵۰ درصد فیبر روزانه پیشنهاد شده است. با این حال افراد زیر ۵۱ سال به فیبر بیشتری نیاز دارند.

    فیبر ناکافی در رژیم غذایی روزانه شما ممکن است حرکات طبیعی روده را مختل کند و ممکن است منجر به یبوست شود. قارچ انوکیتاکه یکی از بهترین منابع کم کالری فیبر رژیمی برای جلوگیری از یبوست است.

    ارتقاء رشد فکری

    قارچ انوکی حاوی مقدار زیادی آمینو اسید است که می تواند رشد ذهنی و حافظه را تقویت کند. قارچ انوکی برای حفظ سلامتی و تقویت هوش بچه ها، برای افزایش طول عمر سالمندان و همچنین تقویت حافظه بزرگسالان ضروری است.

    جلوگیری از آلرژی

    استفاده مکرر از قارچ انوکی به پیشگیری از آسم، رینیت، اگزما و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کند. بنابراین آن را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید تا سالم و بدون آلرژی بمانید.

    کاهش چربی خون

    مصرف قارچ انوکی به جلوگیری از افزایش چربی خون، کاهش کلسترول و کاهش بروز بیماری های عروق کرونر کمک می کند.

    متابولیسم را ارتقا دهید

    استفاده منظم از قارچ انوکی فعالیت بیولوژیکی بدن را برای بهبود فرآیند متابولیک، تشویق می کند.

    قارچ انوکی از سرطان و تومور جلوگیری می کند

    خاصیت ضد تومور و ضد سرطانی یکی دیگر از خواص قارچ انوکی است. این قارچ با توجه به مقدار زیادی آنتی اکسیدان موجود در خود، برای سلامت کلی ما بسیار مفید است و همچنین به پیشگیری از انواع سرطان کمک می کند. آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و از آسیب اکسیداتیو آنها به سلول های سالم جلوگیری می کند. این رادیکال‌های آزاد عامل اصلی انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و غیره هستند.

    قارچ انوکی حاوی انواع آنتی اکسیدان ها از جمله:

    • گالیک اسید
    • کورستین
    • اسید فرولیک
    • اسید کافئیک
    • اسید کلروژنیک
    • اسید الاژیک
    • پیروگالول

    هستند.

    قارچ انوکی، پرخاصیت و خوشمزه

    وقتی قارچ انوکی می خورید، متوجه بافت ترد و طعم ملایم آن خواهید شد. قارچ انوکی به دلیل طعم خاص در انواع دستور العمل های خوشمزه به خوبی عمل می کند. از قارچ انوکی را می توانید به صورت خام، پخته شده و یا سرخ شده میل کنید و از طعم لذیذ و خواص آن لذت ببرید.

    انوکی چه طعمی دارد؟

    برخلاف سایر قارچ های محبوب آسیایی مانند شیتاکه یا شاه صدف، قارچ انوکی طعم نسبتا ملایم و کمی میوه ای دارد. آنچه آن را متمایز و خاص می کند، بافت ترد آن است.

    آیا قارچ انوکی برای رژیم غذایی مفید است؟

    قارچ انوکی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهای سالم است و یک مکمل عالی برای رژیم غذایی است. این قارچ دارای کلسترول پایین، فیبر غذایی بالا و سرشار از آنتی اکسیدان است. صد گرم قارچ انوکی خشک ۳۴۶ کالری دارد که ۵۳ درصد آن کربوهیدرات، ۲۶ درصد پروتئین، ۲۶ درصد فیبر غذایی و ۳ درصد چربی است.

    آیا قارچ انوکی برای لاغری مفید است؟

    قارچ انوکی چربی بدن را کاهش می دهد و متابولیسم را افزایش می دهد. قارچ انوکی حاوی اسید لینولئیک است که به طور خاص به شما کمک می کند تا چربی شکم را کاهش دهید. مصرف منظم قارچ انوکی همچنین به بهبود فرآیند متابولیک و جذب مواد مغذی مهم کمک می کند.

    آیا خوردن قارچ انوکی خام بی خطر است؟

    به طور کلی قارچ انوکی برای اکثر بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود و فقط کسانی که به قارچ حساسیت دارند باید از مصرف قارچ انوکی خودداری کنند. علائمی مانند تورم، کهیر یا خارش از نشانه‌های حساسیت به قارچ انوکی می‌باشد. اگر این علائم را تجربه کردید، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

    قارچ انوکی بافت سفت و تا حدودی ترد و طعمی لطیف دارند که آن را به یک ماده بسیار متنوع تبدیل می کند. می توانید قارچ انوکی را می توانید به صورت خام بخورید، اما در سوپ، غذاهای سرخ شده، ریزوتو و غیره نیز عالی است.

    منبع: www.healthline.com/nutrition/enoki-mushrooms-benefits

    برای سفارش قارچ انوکی کلیک کنید: خرید قارچ انوکی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *