• راه های انتقال زگيل تناسلی: زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است. این بیماری توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوستی با فردی که HPV روی پوست خود دارد منتقل می شود. HPV یا زگیل تناسلی به راحتی و در طول رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. البته فرد مبتلا چه زگیل داشته باشد و چه زگیل نداشته باشد می تواند HPV را منتقل کند. گفته می شود اگر فردی با شریک آلوده رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، ۷۰ درصد احتمال دارد که مبتلا شود.

    اگر در خصوص درمان قطعی HPV و زگیل تناسلی نیاز به راهنمایی دارید، کافیه از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید (۰۹۳۷۰۲۴۶۴۳۶)

    چطور ممکنه زگیل تناسلی بگیرم؟

    همانطور که گفته شد با تماس اندام تناسلی خود با ناحیه تناسلی شخص دیگری که حامل ویروس HPV است، دچار زگیل تناسلی می شوید. ممکن است ویروس روی پوست وجود داشته باشد اما هیچ زگیلی دیده نشود.

    HPV در درجه اول از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. در حالی که HPV همچنین می تواند از طریق فعالیت غیر جنسی نیز منتقل شود، اما کمتر رایج است.

    • شواهد متناقضی در مورد تأثیر کاندوم بر پیشگیری وجود دارد. اما همچنان کاندوم از موثر ترین ابزار جلوگیری راه های انتقال زگيل تناسلی است.
    • حدود ۳۰ درصد از زگیل های تناسلی ظرف چهار ماه با تقویت ایمنی بین می روند.
    • میزان عود بستگی به سلامت عمومی و وضعیت ایمنی بیمار، واکسیناسیون قبلی HPV، سویه خاص HPV ، تعداد تلقیح (تکرر رابطه جنسی با شریک آلوده)، استفاده از کاندوم و بار ویروسی دارد.
    • سیگار کشیدن خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد.
    • ۹۰ درصد عفونت های HPV در عرض دو سال پس از عفونت با تقویت ایمنی و مصرف ضد ویروس ها برطرف می شوند. اما ممکن است یک دوره تاخیری رخ دهد.
    • HPV پنهان نیز قابل انتقال است. اگر فردی با شریک آلوده (حتی بدون زگیل) رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، ۷۰ درصد احتمال دارد که مبتلا شود.
    • زگیل های مقعدی یا تناسلی ممکن است در هنگام تولد منتقل شوند و ممکن است نشان دهنده سوء استفاده جنسی باشد. بیشتر بدانید: انتقال زگیل تناسلی از مادر به فرزند
    • زگیل های تناسلی گاهی ممکن است در اثر تلقیح خود زگیل در نقاط دیگر بدن، مانند دست ها ایجاد شود. منبع : ncbi.nlm.nih.gov
    • در استخر شنا و با استفاده مشترک از حوله  یا قاشق مشترک ممکن است زگیل تناسلی بگیرید. بیشتر بدانید: انتقال زگیل تناسلی از طریق لباسشویی
    •  لیزر و اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی میتواند عفونت‌های پوستی مثل زگیل تناسلی (HPV) ایجاد کنند. بیشتر بدانید: آیا زگیل تناسلی از طریق لیزر منتقل میشود؟

     

    راه های انتقال زگیل تناسلی

    راه های انتقال زگیل تناسلی

    آیا همه افرادی که در معرض زگیل تناسلی هستند به آن مبتلا می شوند؟

    ممکن است پس از ابتلا شما متوجه نشويد. زیرا سیستم ایمنی بدن اگر قوی باشد خود با ویروس مبارزه و آن را دفع می کند.

    چند مدت پس از قرار گرفتن در معرض HPV زگیل ظاهر می شود؟

    بعد از اینکه فردی به HPV آلوده شد، ممکن است یک تا سه ماه (یا در برخی موارد بیشتر) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود. برخی از افراد مبتلا هرگز دچار زگیل نمی شوند.

    آیا اسپرم حامل ویروس HPV است؟

    گفته میشود HPV از طریق مایعات بدن مانند مایع منی یا بزاق (به شرطی كه زگيل در ناحيه دهان يا آلت نباشد) منتقل نمی شود. بلکه از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود. این انتقال به راحتی از طریق تماس جنسی، مانند رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی اتفاق می افتد. اما در صورت تماس HPV با غشای مخاطی (مانند دهان، لب، مقعد و قسمت های تناسلی) یا شکستگی در پوست شما ممکن است مبتلا شويد.

    آیا HPV در اسپرم قابل تشخیص است؟

    HPV در مایع منی و اسپرم به ویژه در سر اسپرم شناسایی شده است (۱). کپسیدهای HPV16 می توانند به سلول های اسپرم زنده انسان متصل شوند (۲). در مردان آلوده، HPV در سر اسپرم در ۲۵ درصد از کل جمعیت اسپرم تشخیص داده شده است.

    تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم

    داده‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که عفونت HPV می‌تواند کیفیت مایع منی، به‌ویژه مورفولوژی طبیعی اسپرم را کاهش دهد. بنابراین، عفونت HPV می تواند باروری مردان را کاهش دهد یا حتی باعث ناباروری شود. برخی از مطالعات حدس می زنند که عفونت HPV باعث کاهش حیات اسپرم می شود.

    HPV ازخون منتقل می شود؟

    HPV مخاطی (تناسلی) عمدتا از طریق تماس مستقیم پوست با پوست در حین فعالیت جنسی واژینال ، دهانی یا مقعدی منتقل می شود. از طریق خون یا مایعات بدن منتقل نمی شود.

    آیا ویروس HPV در بدن باقی می ماند؟

    HPV می تواند سالها پس از ابتلا به ویروس در حالت خفته باقی بماند. حتی اگر علائم هرگز ظاهر نشوند. اکثر موارد HPV در عرض ۱ تا ۲ سال با تقویت سیستم ایمنی بدن، حذف و ویروس از بدن پاک می شود.

    راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

    تغییر شیوه زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از انتقال HPV است. در اینجا چند نکته برای پیشگیری وجود دارد:

    • با انجام رابطه جنسی ایمن، مانند استفاده از کاندوم در هر زمان رابطه جنسی، تا ۷۰ درصد از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنید.
    • بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است.
    • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
    • اگر از نظر جنسی فعال هستیدباید به طور منظم از نظر STI مورد آزمایش قرار بگیرید.
    •  از رابطه جنسی دهانی با فرد مشکوک خودداری کنید.
    • در طول معاینات شش ماهه خود در دندانپزشکی، از آنها بخواهید دهان شما را برای هر چیز غیر طبیعی بررسی کنند. به ویژه اگر رابطه جنسی دهانی داشته اید.
    • عادت کنید که ماهی یکبار دهان خود را برای هرگونه ناهنجاری معاینه کنید. در صورت رویت زگیل سریعا آن را درمان کنید. زگیل دهانی به راحتی به سایر اعضای خانواده منتق می شود.
    • واکسن HPV بزنید.

    آیا زگیل تناسلی غیر از راه جنسی قابل انتقال است؟

    بله. ممکن است شما بدون داشتن فعالیت جنسی به HPV آلوده شوید. از آنجایی که HPV به راحتی از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود، ممکن است بدون داشتن رابطه جنسی به HPV آلوده شوید. تماس طولانی مدت با پوست آلوده، مانند گرفتن دست، ممکن است باعث انتقال ویروس شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *