• آیا در دوران شیردهی  وبارداری می توان از قارچ استفاده کرد؟ یک رژیم غذایی سالم در دوره شیردهی و بارداری بسیار مهم است، زیرا غذایی که می خورید به مواد مغذی ای که در اختیار کودک قرار می دهید کمک می کند. علاوه بر این، خوردن بیش از حد غذاهای نادرست می‌تواند منجر به افزایش سطح سموم مضر در جریان خون و شیر شما شود که می‌تواند به کودک نیز منتقل شود. قارچ ها منبع عالی ویتامین D و سایر مواد مغذی هستند، به طور کلی یک غذای سالم در دوران شیردهی و بارداری هستند اما برخی از گونه های دارویی قارچ بهتر است در این دوره استفاده نشوند.

    چرا مصرف قارچ در دوران شیردهی مفید است؟

    مصرف قارچ های غیر دارویی در شیردهی به دلیل محتوای ویتامین D آن می تواند ایده خوبی باشد. توجه به میزان ویتامین D در دوران شیردهی بسیار مهم است زیرا به تنظیم کلسیم در بدن شما کمک می کند. اگر بدن شما در دوره شیردهی فاقد ویتامین D و کلسیم کافی باشد، استخوان های شما ضعیف و شکننده می شوند. عدم تامین کافی این مواد از طریق شیر مادر نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد استخوانی کودک شود.

    قارچ همچنین منبع خوبی از بتا گلوکان است. بتا گلوکان عملکردهای مختلفی در بدن دارد که عمدتاً برای کاهش سطح کلسترول و حمایت از سیستم ایمنی استفاده می شود. با این حال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد می تواند سطح پرولاکتین را در بدن افزایش دهد. پرولاکتین هورمونی است که تولید شیر مادر را بیشتر می کند.

    قارچ های خوراکی برای خانم های باردار و شیرده

    خانم های باردار و شیرده با رعایت چند نکته ساده می توانند با خیال راحت از قارچ های غیر وحشی و غیردارویی استفاده کنند:

    1. قارچ ها را قبل از استفاده حتما بشویید. زیرا گرد و خاک و میکروب‌های موجود در خاک ممکن است باعث بیماری‌ شوند.
    2. قارچ ها را کاملا بپزید. قارچ های نپخته ممکن است باعث درماتیت (آلرژی و حساسیت پوستی) شوند.
    3. قارچ های خشک را در محیطی عاری از رطوبت نگهداری نمایید. تا رشد باکتری ها و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا کاهش یابد.

    (اگرچه قارچ ها برای خانم های باردار و شیرده ایمن هستند، اما قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.)

    قارچ های دارویی برای مادران شیرده و باردار

    شیتاکه برای خانم های شیرده و باردار

    همانطور که گفته شد، قارچ ها منبع خوبی از بتا گلوکان هستند. تصور می شود بتاگلوکان ها عامل اصلی شیردهی باشند. قارچ های شیتاکه، میتاکه، شیمجی و شاه صدفی دارای بالاترین میزان بتا گلوکان در خانواده قارچ ها هستند. (اگرچه شیتاکه برای خانم های شیرده و باردار ایمن است، اما قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.)

    مصرف گانودرما برای خانم های باردار و شیرده

    مصرف گانودرما برای خانم های باردار و شیرده

    گانودرما برای خانم های شیرده و باردار

    گانودرما نیز میزان قابل توجهی بتاگلوکان دارد اما به جهت احتیاط نباید از قارچ گانودرما در دوران شیردهی و بارداری مصرف کنید. چرا که اطلاعات کافی در مورد ایمنی قارچ گانودرما در زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. ممکن است گانودرما برای سلامتی نوزاد مضر باشد.

    مصرف ترکی تیل برای خانم های باردار و شیرده

    ترکی تیل برای خانم های شیرده و باردار

    قارچ ترکی تیل خوراکی است و به طور کلی برای خوردن یا مصرف آن به شکل مکمل بی خطر است. اما توجه داشته باشید که استفاده از قارچ ترکی تیل نیز به جهت احتیاط در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

    منبع: healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *