• برای ۴ نفر / آسان / زمان آماده سازی حدود ۲۰ دقیقه

    پلو با شیتاکه

    برنج پخته : ۲ پیمانه
    قارچ شیتاکه : به مقدار لازم
    نخود فرنگی : ۱۸۰ گرم
    هویج (اختیاری) :۲ عدد
    سویا سس : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
    سرکه برنج : ۲ قاشق غذاخوری
    روغن کنجد : ۱-۲ قاشق غذاخوری
    زنجبیل له شده : ۱ قاشق چایخوری
    سیر : ۱ حبه
    پیاز کوچک : ۱ عدد
    نمک + فلفل + پاپریکا برای طعم دادن
    جعفری تازه خرد شده
    ۱/۴ پیمانه آبگوشت و سبزیجات (اختیاری)

    قارچ شیتاکه 

    دستور العمل های زیادی از غذاهای خوشمزه شرقی وجود دارد که قارچ ها عضو بی چون و چرای آن ها هستند . قارچ شیتاکه هم به عنوان  دومین قارچ محبوب در جهان ، یکی از همان قارچ هاست که میتونیم برای طبخ یک غذای لذیذ شرقی از آن استفاده کنیم و در کنار خانواده لذت ببریم . (خواص قارچ شیتاکه )

    خواص شیتاکه 

    قارچ شیتاکه خوش طعم و دارای ارزش غذایی بی نظیری می باشد. این قارچ که از محبوب ترین قارچ های آسیای شرقی است ، سرشار از مواد معدنی ، ویتامین B1 ( تیامین ) ، B2 ( ریبوفلاوین ) ، B3( نیاسین ) و ویتامین  D است. همچنین بسیاری از آمینواسیدهای ضروری و فیبرهای غدایی نیز در این قارچ وجود دارد . تحقیقات نشان داده که ارزش غذایی کلاهک این قارچ از بخش پایه بیشتر است و غلظت مواد غدایی در کلاهک قارچ بسیار بالاتر از بخش پایه است.

    میزان فیبر موجود در قارچ شیتاکه برابر ۶٫۷ گرم در هر ۱۰۰ گرم قارچ خشک است که این میزان فیبر از بسیاری از مواد غذایی که به عنوان منابع سرشار از فیبر شناخته می شوند بیشتر است برای مثال در برنج قهوه ای میزان فیبر ۰٫۲ گرم در ۱۰۰ گرم و در سیب زمینی شیرین ۰٫۹ گرم در ۱۰۰ گرم می باشد که بسیار پایین تر از میزان فیبر موجود در قارچ شیتاکه می باشد . مزیت مقادیر بالای فیبر در شیتاکه این هست که می تواند موجب کاهش میان کلسترول خون گردد و همچنین ابتلا به بیماری هایی نظیر فشار خون گرفتگی عروق یبوست و چاقی های مزمن را به طور چشمگیری کاهش دهد.

    همچنین شیتاکه دارای مقادیر بالایی از پتاسیم ، آهن ، فسفر و ویتامین های B و D می باشد .بنابر این مصرف مداوم این قارچ می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها که در اثر کمبود ویتامین های D ,B  رخ میدهد جلوگیری کند . از جمله این بیماری ها می توان به بری بری ( کمبود تیامین ) ، آسیب های بافتی ( کمبود ریبوفلاوین ) ، رشد غیرعادی کودکان ( کمبود نیاسین ) و بیماری ریکت ( کمبود ویتامین D) اشاره نمود . در ادامه با دستورالعمل طبخ پلو با قارچ شیتاکه همراه ما باشید.

    غذا با قارچ شیتاکه

    دستورالعمل طبخ پلو با قارچ شیتاکه

    • ۲ پیمانه برنج را از قبل پخته و آماده نگه دارید.
    • یک عدد پیاز را خرد کرده و همراه با یک قاشق روغن کنجد کمی تفت دهید.
    • قارچ های شیتاکه خشک را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا آب از دست رفته باز گردد و مثل قارچ تازه شود.
    • سپس قارچ ها را  اسلایس کرده  و همراه  سیر رنده شده و  نخود فرنگی و زنجبیل له شده به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید. تا زمانی که نخود فرنگی و سایر سبزیجات پخته شود به تفت دادن ادامه دهید. ( حدود ۴ دقیقه ).
    • سس سویا ، نمک ، فلفل ، پاپریکا و مایع گوشت و سبزیجات (مایع گوشت اختیاری است  ) را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه (۴-۵ دقیقه) هم بزنید و بپزید. در مرحله آخر برنج پخته شده را اضافه  و خوب مخلوط کنید. 
    • غذا را در ظرف دلخواه بکشید و با کنجد و سبزی های معطر آن را تزئیین نمایید . پلو با قارچ شیتاکه آماده است از این غذای شرقی لذت ببرید.

     

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *