• کبد چرب، انواع و علل آن، تاثیر گانودرما در بهبود و درمان کبد چرب :

    کبد چرب چیست؟

    کبد مانند یک فیلتر عمل می کند. مسئولیت عبور تمام مواد غذایی و نوشیدنی از صافی خود است. این بدین معناست که کبد ترکیبات مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن مانند کلیه ها می کند تا از بدن خارج شوند. جالب است بدانیم که کبد تنها عضوی بدن است که به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند. اما بسیار هم آسیب پذیر بوده و در صورتی که به آن توجه نکنیم، مشکلات فراوانی را برایمان بوجود می آورد. که از جمله این مشکلات کبد چرب است. کبد چرب به کبدی گفته میشود که بین ۵ تا ۱۰ درصد چربی داشته باشد.

    این مقاله در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ آپدیت شده است.

    درمان کبد چرب با گانودرما

    درمان کبد چرب با قارچ گانودرما

    انواع کبد چرب

    1. کبد چرب غیرالکلی: این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل می‌شود .و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. این بیماری با مصرف الکل ارتباطی نداشته و زمانی مشخص می‌شود که ۱۰ درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌گردد.
    2. کبد چرب الکلی: این بیماری جزء اولین مرحله‌های بیماری‌های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی‌ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبد چرب کم‌کم درمان می‌گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد

    علل ایجاد کبد چرب چیست؟

    علت اصلی کبد چرب ناشناخته است. این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می کند. و هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب مبتلا به چاقی هستند. بیماری دیابت و بالا بودن چربی‌ خون نیز از علل آن می باشند. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه و گرسنگی طولانی مدت مانند گرفتن روزه نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند. بنابراین  به نظر می رسد این بیماری ارتباط نزدیک با برخی بیماری های متابولیک مثل چاقی، افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون و دیابت داشته باشد . در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری های زمینه ای بسیار موثر می باشد

    البته گفته می شود مصرف زیاد انرژی نیز باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت و ساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به صورت چربی در کبد ذخیره شود.

    همچنین برخی از عوامل ایجاد کبدچرب میتوان به مصرف دارو بیش از حد معمول، رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته و مصرف لووستاتین ها و غذاهای فست فودی اشاره کرد .

    علائم کبد چرب

    از آنجا که این بیماری سیر پیشرونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید. در آن زمان علائم کبد چرب عبارت است از :

    • بی اشتهایی
    • کاهش وزن
    • درد شکمی
    • ضعف فیزیکی
    • کوفتگی و خستگی
    • حلقه‌ی سیاه زیر چشم‌ها
    • توده‌های چربی در پوست، به خصوص در پلک‌ها
    • راش و جوش‌های پوستی
    • گونه‌های قرمز
    • شکم بزرگ
    • چربی اضافه
    • زرد شدن سفیدی چشم‌ها
    • وجود یک لایه روی زبان
    • تنفس بد
    • احتباس مایعات
    • تعریق زیاد، به ویژه در صورت و پاها
    • خارش پوست
    • قرمزی، تورم و خارش چشم
    • آکنه
    • نقاط قهوه‌ای و لکه‌های پوستی
    • وجود مویرگ‌های قرمزروی صورت

    تشخیص قطعی کبد چرب

    همانطور که اشاره شد در مراحل اولیه ممکن است بدون علائم کبد چرب باشیم تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید .

    پزشک می‌تواند از آزمایش‌های مختلف برای تأیید وجود یا رد بیماری کبد چرب استفاده کند.این آزماش ها عبارتند از:

    • تصویربرداری: ممکن است برای شما سونوگرافی یا سی‌تی اسکن یا ام آر ای نوشته شود. این آزمایش‌ها کمک می کنند تا پزشک کبد چرب را تشخص دهد . ا
    • آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنزیم‌های کبدی مثل آلانین آمینوترنسفرآز (ALT) و آسپارتات آمینوترنسفرآز (AST) را نشان دهد.
    • آزمایش جسمی: پزشک وزن شما را اندازه می‌گیرد و بدنتان را برای احتمال وجود نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مثل بزرگ شدن کبد یا یرقان، معاینه می‌کند.
    • بیوپسی کبد: پزشک یک نمونه از بافت کبد را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا التهاب یا آسیب‌های احتمالی کبد را مشخص کنند. این نمونه‌برداری در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. قبل از اجرای این روش برای شما دارو تجویز می‌شود تا ریلکس باشید و درد احتمالی کنترل شود.

    درمان کبد چرب با گانودرما لوسیدوم

    گانودرما به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان باعث ترمیم سلولهای کبدی شده و به کبد در بازسازی خود کمک قابل توجهی میکند. همچنین گانودرما به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، مانع از ایجاد التهاب در کبد که باعث از بین رفتن سلولهای کبدی می باشد، می شود.

    یک مطالعه بالینی در اوایل سال ۲۰۱۷،در زمینه استفاده از گانودرما به عنوان محافظ کبد و نقش آن در درمان کبد چرب منتشر شده است. در مجله biology Pharmaceutical نوشته شده :

    این مطالعه توسط ۴۲ نفر صورت گرفت که روزانه دو گرم از پودر خالص گانودرما را طی ۶ ماه مصرف کردند. افرادی که گانودرما لوسیدوم مصرف کردند، میزان آنزیم های کبدی (گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز (GPT) و گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز (GOT) )کاهش یافته و به دنبال آن ظرفیت آنتی اکسیدانی کل، میزان تیول کل و گلوتاتیون پالسما افزایش یافت.
    علاوه بر این، بررسی سونوگرافی شکم نشان داد افرادی که قبل از درمان دارای عوارض کبدی خاص بوده و سپس گانودرما لوسیدوم مصرف کردند، وضعیت کبد چرب آن ها به حالت عادی بازگشته است . این وضعیت هرگز توسط محصول طبیعی یا دارویی دیگر (مانند کنگر فرنگی، گیاه خار مریم ، قاصدک و … ) قابل مقایسه نبوده است.

    تا به امروز گانودرما لوسیدوم تنها ترکیبی بوده است  که بطور بالینی اثرات آن بر کبد چرب اثبات شده است.
    و از آنجایی که در حال حاضر درمان خاصی برای بیماری کبد چرب (غیر الکلی) وجود ندارد، مصرف گانودرما لوسیدوم به همراه رعایت نکات و توصیه های دیگر مثل عدم مصرف الکل، کاهش میزان کلسترول، کاهش وزن و … گزینه مناسبی محسوب می شود.

    تاثیر گانودرما بر کبد چرب غیرالکلی

    بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یک نگرانی فزاینده برای سلامتی در سراسر جهان است. شواهد بیشتر نشان می دهد که کبد چرب غیرالکلی یک بیماری چند سیستمی است که بر اندام های خارج کبدی و مسیرهای تنظیمی تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی عروقی و بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد. با این حال، پاتوژنز کبد چرب غیرالکلی هنوز مشخص نیست. درمان های کبد چرب غیرالکلی عمدتا به مداخله در شیوه زندگی مانند کاهش وزن متکی است.

    در سالهای اخیر، محققان دریافتند که گانودرما دارای اثر درمانی قابل توجهی بر کبد چرب غیرالکلی است. مطالعه قبلی نشان داده بود که عصاره G. lucidum (GLE) می تواند استئاتوز غیر الکلی را در کبد با تنظیم آنزیم های متابولیزه کننده انرژی بهبود بخشد. یکی دیگر از مواد فعال بیولوژیکی گانودرما یعنی polysaccharide peptide (GLPP) ، همچنین اثرات محافظتی کبدی را بر کبد پرب غیرالکلی نشان می دهد.

    گانودرما و کبدچرب غیرالکلی

    مکانیسم های گانودرما در حفاظت و درمان کبدچرب

    تاثیر گانودرما بر کبد چرب الکلی

    بیماری کبد چرب الکلی (ALD) یک مشکل بهداشتی جهانی است. این بیماری طیف وسیعی از آسیب شناسی کبد را شامل می شود. از استئاتوز (steatosis) و استئاتوهپاتیت الکلی گرفته تا سیروز. عوامل مختلف میزبان از جمله ژنتیک، خطر بیماری کبد چرب الکلی را تغییر می دهد. اگرچه تغییرات متابولیکی مسئول کبد چرب الکلی هستند اما تغییرات اپی ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و التهاب عمدتا بر سلولهای کبدی بلکه بر سلولهای ستاره ای کبدی (HSCs) به کبد چرب الکلی کمک می کنند. در حال حاضر، هنوز هیچ درمان دارویی موثری برای بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی به جز قطع مصرف الکل وجود ندارد. البته پیوند کبد استراتژی نجات بخش بیماران مبتلا به بیماری کبدی الکلی در مرحله نهایی و وخیم است. به تازگی، محققان دریافته اند که ترکیبات موجود در گانودرما لوسیدوم، از جمله پلی ساکارید و تریترپنوئیدها  اثر درمانی مناسبی بر کبد چرب الکلی دارند.

    پلی ساکاریدهای گانودرما لوسیدوم اصلی ترین ماده فعال زیستی این قارچ هستند. فعالیتهای زیستی این ماده عمدتا به اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی وابسته است. بسیاری از مطالعات اثرات محافظتی کبدی پلی ساکاریدهای گانودرما لوسیدوم را بر کبد چرب الکلی را نشان داده اند. طبق مطالعه ای این پلی ساکارید ها نشانگرهای زیستی آسیب کبدی (AST ، ALT و ALP) ، تری گلیسیرید (TG) و کلسترول (TC) را در پلاسما و کبد کاهش داد. همچنین درمان با گانودرما عنصر التهاب، از جمله iNOS ، COX2 ، TNF-α NF-κB و IL-6 را آرام کرد. این یافته ها نشان داد که گانودرما از طریق کاهش تجمع چربی و التهاب کبد، استئاتوهپاتیت ناشی از اتانول را مهار می کند، بنابراین ممکن است یک درمان قوی برای کبد چرب الکلی باشد.

    تاثیر گانودرما روی کبد چرب

    نحوه مصرف گانودرما برای کبد چرب

    قارچ های دارویی از جمله گانودرما باید در آب داغ حرارت ببیند تا پوسته ی کتین  آن بشکند . با این کار پلی ساکارید هایی که در سیستم گوارشی ما بصورت مایع یا جامد وجود ندارند آزاد می شوند.

    شما می توانید تکه های قارچ خشک شده یا شکل پودری آن را همراه با دمنوش های گیاهی مصرف کرده .و فرمولاسیون دمنوش مخصوص به خودتان را متناسب با اهداف سلامتی تان داشته باشید.

    طرز تهیه چای گانودرما و دمنوش گانودرما را در مقالات میتوانید مطالعه کنید

    مقدار مصرف برای درمان کبد چرب با قارچ گانودرما

    این استاندارد مقدار مصرف گانودرما، روزانه بین ۱ تا ۲ گرم بوده و دوره ی درمانی ۵ الی ۶ ماهه دارد . (یک قاشق غذا خوری)

    توصیه می شود کسانی که بیماری قندی یا افت فشارخون دارند. دمنوش گانودرما را به دو یا سه وعده قسمت کنند. و با فاصله زمانی حداقل ۴ ساعت میل نمایند.

    قیمت گانودرما برای کبد چرب

    برای درمان کبد چرب با گانودرما لازم است روزانه ۲ گرم از این محصول میل کنید. دوره ی درمانی ۵ الی ۶ ماهه دارد.
    هر بسته حاوی ۶۰ گرم گانودرما خالص است / قیمت هر بسته ۱۷۰ تومان می باشد.

    توصیه ها و راههای مکمل برای درمان کبد چرب با گانودرما

    در این بخش به ۱۱ ماده غذایی که برای درمان کبد چرب مفید است میپردازیم که مصرف این ترکیبات در کنار مصرف گانودرما لوسیدوم کمک شایانی به بهبود کبد چرب می کند.

    •  توفو
      طبق تحقیقی که در دانشگاه الینویز انجام شده، ثابت می کند، پروتئین سویا که در مواد غذایی نظیر توفو وجود دارد می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. علاوه بر این توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.
    • سبزیجات سبز رنگ 
      محققین اثبات کرده اند که کلم بروکلی می تواند از تجمع چربی در کبد موش جلوگیری کند. در حالت کلی خوردن سبزیجات بیشتر همانند اسفناج، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات می تواند به کاهش وزن کمک کنند.
    • گردو
      مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا ۳ است که برای پروسه ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.
    مواد غذایی مفید برای کبد چرب

    مواد غذایی مفید برای کبد چرب

     سایر مواد مفید جهت تسهیل درمان کبد چرب 

    •  آووکادو 
    • ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند.  آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.
    •  ماهی 

      ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

    • بلغور جوی دو سر

      غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

    •  روغن زیتون 

      این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

    • شیر و لبنیات کم چرب

      لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند

    •  مغز آفتابگردان 

      این دانه های خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

    •  سیر 

      سیر ،برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنندر علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند.

    •  چای سبز 

      تحقیقات  نشان می‌دهد که مصرف چای سبز می‌تواند اثر رادیکالهای آزاد و مواد مضر در کبد را پاکسازی کند. همچنین نوشیدن چای سبز در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد موثر است و می‌تواند به بهبود  کبد چرب کمک کند .

     موارد منع شده در طول دوره بهبود و درمان کبد چرب

    •  الکل( الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی است.)
    •  شکر
    •  غذاهای سرخ کردنی
    • غذای بسیار تند
    • نمک
    •  نان سفید، برنج و ماکارونی
    • گوشت قرمز

    [wp-review id=”2537″]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    11 دیدگاه در “تاثیر گانودرما روی کبد چرب | درمان ۱۰۰ درصدی کبدچرب

    1. ناشناس گفت:

      مامان من کبدش سیروز شده و آسیت شکمی دارن آیا با گانودرما درمان میشن؟ در ضمن سرطان رحم دارن

      1. گانودرم گفت:

        سلام و احترام خدمت شما. از گانودرما به عنوان مکمل درمان سیروز کبدی استفاده نمایید، توجه داشته باشید که در این مرحله نباید تنها به گانودرما اکتفا نمود.
        در خصوص سرطان رحم، قارچ ترکی تیل و گانودرما مناسب ترین گزینه ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

    2. فریدونی گفت:

      سلام و عرض ادب یه بسته گانودرما یه دوستی کادو داده ما یادمون رفت استفاده کنیم الان ۴ما از تاریخش گذشته میشه استفاده کرد یا نه خیلی ممنون

      1. گانودرم گفت:

        سلام و عرض ادب . مادامی که رطوبت به قارچ نرسه، خراب نمیشه. اما طبیعتا با گذر زمان خواص دارویی کمترخواهد شد.

    3. ناشناس گفت:

      سلام شوهرم کبدچرب گرید ۳داره نزدیک دوسالی هست که لیورگل مصرف میکنه اما بهتر نشده آیا باگانودرما بهترمیشه کبدش؟واینکه چنددوره باید مصرف کنند؟

      1. گانودرم گفت:

        سلام و درود خدمت شما / بله گانودرما به عنوان تونیک کلیه و کبد محسوب می شود و به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب الی الخصوص گرید ۱ و ۲ کمک می کند. در گرید ۳ کبد چرب در کنار مصرف گانودرما و بهبود سبک زندگی حتما از پزشک متخصص در این خصوص کمک بگیرید. روزانه بین ۱ تا ۲ گرم به شکل دمنوش میل شود و دوره ی درمانی ۵ الی ۶ ماهه دارد.

      2. ناشناس گفت:

        بله حتما درمان میشن ، من کارشناس درمانی کبد چربم

    4. ناشناس گفت:

      قهوه گانودرما برای کبد چرب خوبه؟ چون واقعا هزینش زیاده. قیمت کردم گفتن هر بسته قهوه گانودرما ۳۲۰ تومانه فقط برای ۲۰ روز

      1. گانودرم گفت:

        هر محصولی که حاوی گانودرما باشد میتواند برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار بگیرد. اما ورای نتیجه باید هزینه های درمان را نیز در نظر گرفت، طبیعتا مصرف گانودرمای خالص اقتصادی تر خواهد بود.

    5. فاطمه محبی گفت:

      ۳ ماه برای درمان کبد چربم کافی بود مرررررسی خدا خیرتون بده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *