• چرخه خواب

    خواب یک فرایند اساسی بدن است که ما را سالم نگه می دارد. اکثر بزرگسالان بسته به سلامتی، نیازهای جسمی و روحی و شرایط اساسی آنها بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب نیاز دارند. درست است که ما تقریباً یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم. این خواب همان چیزی است که ما را در طول روز سالم نگه می دارد! در حالی که ما خوابیم، بسیاری از فرایندهای مهم از جمله سم زدایی، تولید خون و پردازش شناختی مدام اتفاق می افتد. مطالعات نشان می دهد خواب ناکافی بر حافظه، تمرکز  ما تأثیر منفی می گذارد. درواقع مغز و بدن ما برای عملکرد مناسب به یک چرخه سالم نیاز دارند.

    یکی از ویژگی های کلیدی زندگی روی کره زمین، توانایی سازگاری با محیط زیست است. مکان های جغرافیایی مختلف، محیط زیست متفاوتی دارند. و موجودات باید خود را با شرایطی که در محل زندگی آن ها حاکم است سازگار کنند تا بقا یابند.

    انسان همگام با چرخه طبیعت 

    بدن ما نیز ساعت بیولوژیک درونی مخصوص خود را دارد که از آن برای کنترل فعالیتها بهره می برد. برخی هورمون ها در شب ترشح شده و سایر هورمونها در روز تولید می شوند. بالاترین بازده، زمانی بدست خواهد آمد که ساعت بیولوژیک ما در هماهنگی کامل با فعالیتهای ما باشد. و حرکت بر خلاف ساعت طبیعی بدن (مثلا بیدار ماندن در شبها و خواب در روز)، زندگی را بسیار سخت خواهد کرد.  این مساله ضررهای زیادی به ما خواهد زد.  ساده ترین و رایج ترین آنها، تضعیف سیستم ایمنی است. قبل از اختراع برق ، مردم ساعات خود را با طلوع و غروب خورشید تنظیم می کردند. اما امروزه با نور های مصنوعی و تغییر سبک زندگی شاهد چرخه های خواب نامنظم هستیم.

    گانودرما و تنظیم چرخه خواب 

    گانودرما ( قارچ ریشی )  از عملکردهای غدد درون ریز سالم در بدن پشتیبانی می کند. هورمون هایی مانند ملاتونین و کورتیزول را تنظیم می کند.
    در شب، ملاتونین (هورمونی که خواب را تنظیم می کند) ناشی از تاریکی است و خواب را تشویق می کند. اگر ما از چراغهای مصنوعی استفاده کنیم، این می تواند ترشح ملاتونین را متوقف کند. گانودرما به عنوان یک تونیک عصبی شناخته شده است که می تواند سیستم عصبی را آرام و سیر کند و باعث آرامش بیشتر و خواب بهتر شود. گانودرما برای خواب می تواند به ما کمک کند تا  به سمت یک چرخه طبیعی تر حرکت کنیم!

    گانودرما - قارچ ریشی

    قارچ گانودرما چیست ؟

    قارچ گانودرما ( یا قارچ ریشی )  یک قارچ سرخ رنگ است. این قارچ به طور معمول در قسمتهای مرطوب و ساحلی چین روی توده های پوسیده شده شاه بلوط، بلوط و سایر درختان پهن برگ رشد می کند. گانودرما ( ریشی ) معروف به “قارچ جاودانگی” ، تصور می شود که قادر به افزایش طول عمر، جلوگیری از پیری و پشتیبان حافظه باشد.
    مطالعات علمی نشان می دهد که طعم تلخ و معطر کننده ی آن از ترکیبات triterpenoids آن  است که به اسید لنگژی معروف است.  این ترکیبات به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و ضد حساسیت، ضد التهاب و ضد تومور است. در طب سنتی چینی، گانودرما یک تونیک شن محسوب می شود. شن در باور طب چینی، ذهن،  آگاهی و تعادل عاطفی یک فرد است.
    اختلال در شن می تواند باعث اضطراب، بی خوابی، بدخلقی، سردرگمی و تحریک پذیری شود. گانودرما برای حمایت از انواع بیماری ها از جمله آسم و بی خوابی استفاده می شود. گیاه شناسان مدرن همچنین گانودرما را برای پشتیبانی از خواب به افرادی که مبتلا به سندرم خستگی مزمن هستند، توصیه می کنند .

    پاسخ استرس محور HPA

    محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، یک سیستم پیچیده‌ی ارتباط شیمیایی بین اندام‌ها و غده‌ی هیپوتالاموس، غده‌ی هیپوفیز و غده‌ی آدرنال می‌باشد. این سیستم به طور مستقیم بر عملکرد غدد درون‌ریز، جنبه‌های مهم سیستم عصبی، سیستم ایمنی، عملکرد قلب و عروق، سیستم گوارش و واکنش‌های فیزیولوژیکی ما نسبت به استرس مزمن تاثیر گذاشته و آنها را تنظیم می‌کند.

    غده‌ی آدرنال باعث ترشح هورمون کورتیزول ( Cortisol ) می‌شود. در واقع کورتیزول، سیستم هشداردهنده‌ی ساختگی بدن می‌باشد. این هورمون به خاطر کمک‌رسانی به غریزه‌ی “جنگ یا گریز” بدن در شرایط فوق‌العاده و اضطراب‌آور شناخته می‌شود. اما کورتیزول به دلیل نقشی که در متابولیسم، التهاب، قند خون و چرخه‌ی بیداری و خواب انسان دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    وقتی بدن در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد، کورتیزول بیشتری با هدف نجات از این شرایط از غده‌ی آدرنال ترشح می‌شود. این بدان معناست که عملکرد ثانویه مانند گوارش، تولید مثل و ایمنی متوقف می‌شوند. تا اینکه خون به چشم، اعضا و مغز منتقل شود. که این امر باعث افزایش حواس و هماهنگی شده و شانس زنده‌ماندن در شرایط بحرانی را افزایش می‌دهد.

    بدن در زمانی که خطر فروکش کرده، به طور طبیعی مقدار کورتیزول را متعادل می‌کند و عملکرد بدن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. اما اگر شما تحت فشار و استرس دائمی قرار داشته باشید و بدن در حالت آماده‌باش قرار داشته باشد چه می‌شود؟

    استرس مزمن بر بدن و ذهن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به مشکلات در سلامتی فرد، از جمله اضطراب، افسردگی، بیماری قلبی و مشکل خواب شود. تلاش برای آرام کردن ذهن و بدن برای مقابله با محرک‌های استرس‌زا می‌تواند پاسخ استرس بدن را به شدت افزایش دهد.

    با قارچ‌ گانودرما آرامش و خواب بیشتری داشته باشید.

    قارچ گانودرما به عنوان یک آداپتوژن یا ماده‌ی انطباق‌پذیر، می‌تواند با تنظیم و کاهش مقدار بیش از حد کورتیزول و آدرنالین، به واکنش استرسی کمک کند. به علاوه، آداپتوژن‌ها با تنظیم تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول که می‌تواند استرس را کاهش دهد، به عملکرد سالم محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ( HPA ) کمک می‌کنند. بدنی که آرامش‌یافته و استرس کمتری متحمل شده، خواب بهتر و چرخه‌ی خواب سالم‌تری را دارد.

    تصور می‌شود که تریترپن های  ( triterpenes ) موجود در قارچ گانودرما، مسئول ایجاد اثر آرامش‌بخش بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که برای خواب انسان بسیار مفید می‌باشد. در قدیم، زمانی که قارچ گانودرما ( قارچ ریشی ) برای خواب استفاده می‌شد، معمولا برای از بین بردن رویاهای بد، کاهش اضطراب و عصبانیت مورد استفاده قرار می‌گرفت.
    این قارچ می‌تواند اثر تسکین‌دهنده‌ی کوتاه مدتی داشته باشد. اما در طولانی مدت باعث افزایش انرژی و طول عمر می‌شود. قارچ گانودرما یک آداپتوژن است که می‌تواند به چرخه‌ی خواب طبیعی بدن و تنظیم میزان کورتیزول کمک کند.

    استفاده از محتوا این وبسایت فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه گانودرم می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *