• بهترین قارچ‌ ها برای مغز: مغز یکی از اسرارآمیزترین اعضای بدن است. نحوه عملکرد مغز پزشکان، دانشمندان، روانشناسان و فیلسوفان را برای قرن‌ها مجذوب خود کرده است.

    مغز ورودی‌هایی را از حواس محیطی دریافت می‌کند که به ما اطلاع می‌دهد که چه اقداماتی باید انجام دهد و چه نورون‌هایی باید شلیک کند تا پاسخ مناسب را برانگیزد.

    وقتی صحبت از سلامت مغز به میان می‌آید، تحقیقات و علوم غذایی نشان داده‌اند که با کمک غذای مناسب مغز (چربی‌های سالم و سبزیجات سبز و مکمل‌ها)، می‌توانیم از حافظه، سلامت نورون‌هایمان حمایت و عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشیم. با کمک همین اصل از التهاب عصبی و بیماری های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل  جلوگیری می‌شود.

    بهبود عملکرد مغز با قارچ‌ها

    بهبود عملکرد مغز با قارچ‌ها

    سلامت مغز

    اگرچه همه ما دارای “ضعف” ژنتیکی یا استعداد ابتلا به برخی بیماری‌ها هستیم، اما شیوه زندگی و غذاهایی که مصرف می‌کنیم (به نام nutrigenomics) می‌تواند طرح ژنتیکی ما را نادیده بگیرد.

    اگر اخیرا حفظ اطلاعات برایتان مشکل است، نمی‌توانید خوب تمرکز کنید و یا همچنین اگر در خانواده‌تان فردی مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل دارید، میتوان به کمک سبک زندگی به بهبودی هر سه کمک کرد. (۱، ۲).

    قارچ‌های دارویی نقش بسیار هیجان‌انگیزی در سلامت مغز دارند. قارچ یال شیر (Lion’s Mane)، قارچ گانودرما و قارچ چاگا سه مورد از محبوب ترین و بهترین قارچ برای مغز هستند. در این مقاله به بررسی این سه قارچ دارویی می‌پردازیم.

    بیماری‌های شایع مغز

    چهار بیماری شایع در جامعه غربی امروزی عبارتند از:

    • آلزایمر
    • اختلالات خواب
    • اضطراب
    • افسردگی

    هر یک از این حالات مغزی دارای عدم تعادل اساسی در عملکرد نورون هستند. خوشبختانه، ما می توانیم از طریق یک رویکرد جامع و تغییر در عوامل سبک زندگی، از این چهار بیماری جلوگیری کنیم.

    این جایی است که مصرف قارچ می تواند برای تقویت و حمایت از سلامت کلی مغز موثر باشد.

    ۳ قارچ دارویی برتر برای سلامت مغز

    سه قارچ موثر عبارتند از: قارچ یال شیر، قارچ چاگا و قارچ گانودرما.

    این سه قارچ دارویی از نظر علمی نشان داده‌اند که التهاب عصبی را کاهش می‌دهند، شناخت را بهبود می‌بخشند، به اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند، تشکیل پلاک را کاهش می‌دهند، استرس اکسیداتیو و اختلالات شناختی را کاهش می‌دهند.

    همچنین این قارچ‌ها از نورون‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و از رشد عصبی جدید (neurite outgrowth) و مسیرهای مغزی حمایت می‌کنند (۳، ۴).

    قارچ یال شیر

    قارچ یال شیر

    قارچ یال شیر (Lion’s Mane)

    • در بسیاری از مطالعات نشان داده است که قارچ یال شیر (Hericium erinaceus -Lion’s Mane) سبب ایجاد اثرات محافظتی عصبی می شود – استرس سلولی را در مغز کاهش می دهد، تشکیل پلاک را کاهش می‌دهد (پلاک منجر به آلزایمر و زوال عقل می شود)، اضطراب و افسردگی را بهبود می بخشد و عملکرد شناختی را تقویت می کند. (۴).
    • قارچ یال شیر حاوی ترکیب دی ترپنوئید – اریناسین ها و هریسنون ها است. این ترکیبات منحصر به فرد مسئول مزایای محافظتی عصبی یال شیر هستند (۴، ۵).
    • یال شیر یک قارچ دارویی قوی است که همچنین سیستم ایمنی را تعدیل می کند، هضم و سلامت روده را بهبود می بخشد، سیستم عصبی را متعادل می کند، پیری را به تعپیق می‌اندازد و التهاب را کاهش می دهد آن را به یک ابر غذای واقعی تبدیل می کند.
    • قارچ یال شیر باعث تحریک آزادسازی NGF – فاکتور رشد عصبی – می شود و ممکن است باعث رشد نوریت شود. سطوح پایین NGF باعث دژنراسیون سیناپسی، تشکیل پلاک آمیلوئید-بتا و ND – بیماری های عصبی، آلزایمر، زوال عقل و بیماری پارکینسون می شود. NGF همچنین باعث ترمیم و بازسازی نورون های آسیب دیده می شود و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های عصبی و از دست دادن عملکرد مغز را کاهش دهد.

    رشد نوریت فرآیندی است که در آن نورون‌های در حال رشد در پاسخ به نشانه‌های راهنمایی رشد می‌کنند، برآمدگی‌های جدیدی تولید می‌کنند. فاکتورهای رشد عصبی یا نوروتروفین ها یکی از خانواده های این محرک ها هستند که رشد نوریت را تنظیم می کنند. اگر بخواهیم قارچ‌های موثر و مفید برای سلامت مغز  را لیست کنیم قارچ یال شیر در جایگاه نخست این لیست قرار می‌گیرد.

    قارچ گانودرما

    قارچ گانودرما

    قارچ گانودرما 

    قارچ گانودرما (ریشی) به عنوان “گیاه ضد استرس” در قلمرو قارچ های دارویی شناخته می‌شود. این قارچ که به عنوان یک تسکین دهنده استرس عمل می کند، قادر به حمایت از عملکرد سالم مغز و افزایش مقاومت در برابر عوامل استرس زا است. خواص قارچ گانودرما برای مغز شامل موارد زیر است:

    • نشان داده است که قارچ گانودرما محافظ عصبی است، به آرام کردن سیستم عصبی بیش فعال کمک می کند، آنتی اکسیدان ها را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد و ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد (۶).
    • گانودرما استرس و اضطراب را کاهش می دهد. استرس یک عامل کلیدی برای افزایش تولید رادیکال های آزاد است که باعث اختلال در انتقال دهنده های عصبی می شود و باعث التهاب عصبی می شود.
    • قارچ گانودرما با کاهش فعال شدن مسیرهای پیش التهابی مانند PGE2 و TNFa که با ND (بیماری های تخریب کننده عصبی) و افسردگی مرتبط هستند، به تقویت سلامت مغز کمک می کند (۱).
    • قارچ گانودرما همچنین نشان داده است که از ایجاد پلاک بتا آمیلوئید که باعث می شود ND هم محافظ و هم یک مکمل فعال برای رویکردهای درمانی باشد، جلوگیری می کند.

    گانودرما تسکین دهنده استرس

    قارچ گانودرما یک گیاه سازگار است که از طریق ترکیبات پلی ساکارید خود پاسخ استرس را با اثر بر محور HPA (محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال) تعدیل می کند.

    گانودرما  اثربخشی غدد فوق کلیوی را افزایش می دهد و از ترشح متعادل هورمون های استرس حمایت می کند (۷).

    توانایی قارچ گانودرما برای حمایت از آدرنال‌ها و حفظ آزادسازی و گردش خون کورتیزول سالم، به کاهش مقاومت به کورتیزول و کاهش سیستم عصبی مزمن، بیش از حد فعال و بیش از حد کار می کند.

    در طب سنتی چینی (TCM)، قارچ گانودرما برای ایجاد تعادل در اختلالات شن و بازگرداندن هماهنگی و آرامش به قلب و ذهن، متعادل‌سازی افراد مضطرب و بهبود سلامت کلی استفاده می‌شود.

    تعدیل سیستم ایمنی

    سیستم ایمنی نامتعادل تولید واسطه های پیش التهابی مانند IL-6 و TNFa را افزایش می دهد.

    التهاب منجر به بیماری های عصبی می شود و با اضطراب، افسردگی، خستگی، حافظه ضعیف و کاهش قدرت شناخت مرتبط است. قارچ Reishi به تعدیل سیستم ایمنی کمک می کند و تعادل بین فعال سازی سیستم ایمنی Th1 / Th2 را بهبود می بخشد و باعث کاهش انتشار بیش از حد و حضور این واسطه های پیش التهابی می شود و در عین حال از پاسخ ایمنی سالم پشتیبانی می کند.

    گانودرما به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند

    ارتباط بین خواب و سلامت مغز یک ارتباط شناخته شده است. کمبود خواب و کیفیت پایین خواب بیماری های عصبی را تسریع می کند و باعث کاهش عملکرد شناختی می شود.

    بی خوابی ناشی از اختلال در الگوهای خواب و بیداری و کاهش خواب REM است که در همه بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل دیده شده است. کمبود خواب نیز یکی از علائم شایع و محرک افسردگی و اضطراب است

    قارچ گانودرما با آرام کردن ذهن بیش فعال و سیستم عصبی تحت استرس می‌تواند به بهبود الگوهای خواب و کیفیت خواب کمک کند. تصور می شود که ترکیبات تری ترپنوئید موجود در گانودرما سبب شده است تا این قارچ به تقویت آرامش و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

    بیشتر بدانید: خواص قارچ گانودرما 

    قارچ چاگا (Inonotus obliquus)

    قارچ چاگا (Inonotus obliquus)  یکی دیگر از قارچ‌های دارویی مفید برای مغز است. میتوان گفت چاگا یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های روی کره زمین است. ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) بالاتر از سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان شناخته شده است.

    رادیکال های آزاد باعث مرگ سلولی می شوند، به DNA و عملکرد سلول آسیب می رسانند و باعث التهاب و تخریب در مغز و کل بدن می شوند.

    مصرف یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند قارچ چاگا سلامت و محافظت از سلول هایمان را تضمین می کند.

    نشان داده شده است که چاگا با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان و تنظیم مجدد مسیر Nrf2 – یکی از مسیرهای کلیدی ضد التهابی در بدن – از بدن در برابر بیماری آلزایمر و تخریب عصبی و التهاب محافظت می کند.

    قارچ چاگا به عنوان یک آداپتوژن قدرتمند، روی محور HPA (محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) کار می کند و پاسخ استرس را بافر می کند و به کاهش استرس و بهبود  فشار خون از طریق این مکانیسم کمک می کند.

    سوالات متداول

    قارچ ها برای مغز مفید هستند؟

    قارچ‌های دارویی ابرغذاهای قدرتمندی هستند که با کاهش التهاب عصبی، افزایش فاکتور رشد عصبی (NGF) و افزایش ترمیم نورون‌ها و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو برای بهبود شناخت، حافظه و سلامت مغز مفید هستند و مغز را تقویت می‌کنند.

    آیا قارچ می تواند به بهبود حافظه کمک کند؟

    قارچ‌های دارویی مانند یال شیر (Hericium erinaceus) با توانایی خود در تحریک آزادسازی NGF – فاکتور رشد عصبی – که ارتباط سیناپسی و ترمیم را بهبود می‌بخشد، به بهبود حافظه کمک می‌کنند. مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهند که قارچ‌های دارویی NGF را در هیپوکامپ ایجاد می‌کنند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که خاطرات را ذخیره می‌سازد.

    موثرترین قارچ‌ها برای مغز کدامند؟

    مطالعات علمی نشان می دهد که قارچ یال شیر، گانودرما و قارچ چاگا سه قارچ دارویی موثر برای سلامت مغز هستند. آنها به محافظت از مغز در برابر تخریب عصبی، تقویت مقیاس عملکرد شناختی، بهبود حافظه، خلق و خو، تمرکز و حمایت از بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل کمک می کنند.

    References

    Modulation of neuroinflammatory pathways by medicinal mushrooms, with particular relevance to Alzheimer’s disease – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224420305586
    Neuroinflammation and neurohormesis in the pathogenesis of Alzheimer’s disease and Alzheimer-linked pathologies: modulation by nutritional mushrooms – https://link.springer.com/article/10.1186/s12979-017-0108-1
    Discovering the Potentials of Medicinal Mushrooms in Combating Depression – A Review – https://www.ingentaconnect.com/content/ben/mrmc/2020/00000020/00000015/art00007
    The Role of Inflammation in Depression and Fatigue – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6658985/
    Neuroinflammation and neurohormesis in the pathogenesis of Alzheimer’s disease and Alzheimer-linked pathologies: modulation by nutritional mushrooms – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5813410/
    Neurohealth Properties of Hericium erinaceus Mycelia Enriched with Erinacines – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5987239/
    Medicinal Mushrooms a Clinical Guide – Martin Powell
    Epigenetics and the Modulation of Neuroinflammation – https://link.springer.com/article/10.1007/s13311-013-0207-4
    Epigenetic regulation of astrocyte function in neuroinflammation and neurodegeneration – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0925443917304180
    Role of Inflammation in Depression and Treatment Implications – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30368652/
    Neuroprotective effects of ganoderma lucidumpolysaccharides against oxidative stress-induced neuronal apoptosis – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5514871/
    A preliminary review of studies on adaptogens: comparison of their bioactivity in TCM with that of ginseng-like herbs used worldwide – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6240259/
    Neurodegenerative Disorders Increase Decline in Respiratory Muscle Strength in Older Adults – http://rc.rcjournal.com/content/59/12/1838
    Sleep in Neurodegenerative Diseases – https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4939-2089-1_32
    Sleep disorders as core symptoms of depression – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181883/
    Lifespan – David Sinclair
    Spark – John J Ratey
    ORAC values – https://www.superfoodly.com/orac-values/
    Inonotus obliquus polysaccharides protect against Alzheimer’s disease by regulating Nrf2 signaling and exerting antioxidative and antiapoptotic effects -https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0141813019304672
    Leaky Gut, Leaky Brain? – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6313445/
    Effect of the Inonotus Obliquus Polysaccharides on Blood Lipid Metabolism and Oxidative Stress of Rats Fed High-Fat Diet In Vivo – https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5305591

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *