• چه طرفدار چای سبز باشید چه نباشید، شرط می بندم که درباره فواید ماچا برای سلامتی زیاد شنیده اید.

    در سال های اخیر، نوع خاصی از چای سبز، معروف به ماچا، در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما سوال این است: “آیا ماچا برای هورمون ها هم مفید است؟

    در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

    • چرا ماچا برای هورمون های شما مفید است
    • برای سلامت هورمون روزانه چقدر ماچا بنوشیم؟
    • بهترین راه برای استفاده از ماچا برای تعادل هورمونی چیست؟

     

    چای ماچا برای تعادل هورمون ها

    ماچا برای تعادل هورمون ها

    فواید ماچا برای تعادل هورمونی

    ماچا چگونه از هورمون های شما حمایت می کند؟

    چای ماچا یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به حفظ تعادل هورمونی کمک کند. ماچا حاوی پلی فنول ها، آنتی اکسیدان هایی است که می توانند التهاب را در سراسر بدن کاهش دهند و اندام های ما را سالم نگه دارند. این بدان معنی است که می تواند نقش اساسی در تنظیم هورمون ها به ویژه در دوران یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی داشته باشد. بیایید دقیق تر نگاهی بیندازیم!

    ۱- التهاب را کاهش می دهد

    ماچا حاوی غلظت بالایی از ترکیبات ضد التهابی به نام پلی فنول است. این خبر خوبی برای هورمون‌های شماست، زیرا التهاب علت اصلی عدم تعادل هورمونی است

    ۲- حساسیت به انسولین را افزایش می دهد

    یکی از آنتی اکسیدان هایی که در ماچا بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است EGCG (اپی گالوکاتچین گالات) است.

    نشان داده شده است که EGCG باعث افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون می شود.

    این بدان معنی است که EGCG می تواند برای مسائل مرتبط با هورمون مانند افزایش وزن، PCOS یا مشکلات خواب (که همه آنها به شدت تحت تأثیر انسولین و قند خون هستند) بسیار مفید باشد.

    ۳- از سلامت کبد پشتیبانی می کند

    کبد مسئول تمیز کردن خون و خلاص شدن از شر هورمون های اضافی و سایر اختلالات هورمونی است.

    این بدان معنی است که یک کبد سالم برای حل کردن عدم تعادل هورمونی ضروری است. مطالعات مختلف نشان می دهد که ماچا در محافظت از سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد موثر است ( منبع ).

    علاوه بر این، ماچا دارای مقدار زیادی کلروفیل است. کلروفیل باعث تولید آنزیم های کبدی (که مسئول خارج کردن سموم از بدن هستند) می شود.

    ۴- استرس و کورتیزول را کاهش می دهد

    وقتی در معرض استرس عاطفی یا استرس شیمیایی (مانند مواد غذایی ناسالم و سموم) قرار می گیریم، بدن کورتیزول تولید می کند.

    ماچا حاوی ترکیبی به نام L-theanine است که نشان داده شده است که استرس و سطح کورتیزول را کاهش می دهد ( ۱ ، ۲ ).

    ۵- انرژی را بدون ایجاد ناراحتی افزایش می دهد

    انرژی کم یکی از نشانه های آشکار عدم تعادل هورمونی است و کافئین یکی از محبوب ترین راه های افزایش انرژی است.

    با این حال، کافئین بر بدن استرس وارد می‌کند و به دنبال آن التهاب را بدتر می‌کند و می‌تواند شما را عصبانی کند. اما ماچا کاملاً متفاوت است. اگرچه ماچا حاوی کافئین است، اما به اندازه قهوه باعث تحریک نمی شود.

    به نظر می رسد همه اینها به دلیل اسید آمینه L-theanine است که باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب می شود ( ۳ ، ۴ ).

    ۶- خواب را بهبود می بخشد

    علیرغم داشتن کافئین، ماچا در واقع در تقویت خواب و آرامش بسیار موثر است. همه اینها به لطف عنصر L-theanine است که هورمون های سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد و همچنین انتقال دهنده عصبی GABA (گاما-آمینوبوتیریک اسید) را افزایش می دهد. هر سه این مواد شیمیایی مسئول ایجاد آرامش هستند و بنابراین به بهبود خواب نیز کمک می کنند.

    توجه: اگرچه نشان داده شده است که ماچا به خواب کمک می کند، اما به یاد داشته باشید که هنوز حاوی کافئین است. اگر به محرک هایی مانند کافئین حساسیت خاصی دارید، از نوشیدن ماچا نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

    ۷- ماچا متابولیسم را افزایش می دهد

    داشتن متابولیسم سالم دو فایده اصلی دارد:

    • از کاهش وزن پشتیبانی می کند. (بیشتر بدانید: ماچا برای لاغری)
    • اجازه می دهد تا تمام فرآیندهای متابولیک شما (مانند خواب، تنفس و حتی تولید هورمون) راحت تر کار کنند.

    آنتی اکسیدان اصلی موجود در ماچا، EGCG، یک ترکیب ترموژنیک در نظر گرفته می شود، به این معنی که متابولیسم را افزایش می دهد و به بدن در سوزاندن چربی نیز کمک می کند.

    ۸-ماچا و هورمون های

    تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن است که مسئول تولید دو هورمون حیاتی به نام های T3 و T4 است. اینها نقش اساسی در متابولیسم، هضم و عملکرد GI، خواب آرام، خلق و خو و موارد دیگر.

    هنگامی که اینها کم تولید شوند، این وضعیت به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود و اگر بیش از حد تولید شوند، به عنوان پرکاری تیروئید شناخته می شود.

    علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: احساس خستگی یا تحریک پذیری، پوست خشک یا خشن، و تنظیم دمای دشوار به ویژه حساسیت به سرما. همچنین ممکن است درد عضلانی، افسردگی نیز وجود داشته باشد.
    در مورد پرکاری تیروئید، ممکن است احساس گرما یا تعریق بیش از حد داشته باشید. همچنین ممکن است لرزش عضلانی، اسهال یا ضربان قلب سریع وجود داشته باشد. اغلب اضطراب، حساسیت عمومی وجود دارد.
    وضعیت تیروئید شما عمدتاً توسط سطوح هورمون محرک تیروئید (TSH) که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود، تعیین می‌شود، اگرچه دلایل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود سطح آن خیلی بالا یا خیلی پایین باشد.

    درمان‌های مدرن می‌توانند هر دو اختلال را درمان کنند، اگرچه گاهی اوقات با عوارضی همراه هستند.

    تیروئید

    تیروئید

     ماچا چطور به تیروئید شما کمک می کند؟

    مطالعه ای وجود دارد که نشان میدهد ماچا می تواند سطح TSH در گردش را افزایش دهد،این موضوع به طور معمول سطح T3 T4 را افزایش می دهد [۷].
    همچنین گزارش شده است که پلی فنول ها و فلاونوئیدهای ماچا نیز تولید T3 و T4 را کاهش می دهند. این تناقض که ممکن است به قابلیت تطبیق زایی چای سبز اشاره کند.

    ۹-ماچا و هورمون های جنسی

    این هورمون ها بر تستوسترون، استروژن، آندروژن ها و سایر عملکردهای غدد درون ریز مرتبط با تولید مثل تأثیر می گذارند.

    همچنین مشخص است که مجموعه‌های این هورمون‌ها برای سلامتی مطلوب باید متعادل باشند. همچنین ممکن است بر اساس بیماری، به ویژه سرطان های هورمونی (مانند سرطان پروستات، تخمدان) به تنظیم نیاز داشته باشد.

    جالب توجه است، بسیاری از مطالعات اثرات پویای چای سبز در تنظیم سطوح این هورمون‌های حیاتی را تایید کرده‌اند.

    پلی فنول های آنتی اکسیدانی موجود در ماچا گزارش شده است که FSH را افزایش می دهد و بر این اساس برای افزایش یا کاهش تستوسترون پیشنهاد می شود [۷-۸].
    علاوه بر این، شواهد خاص حاکی از آن است که آنتی اکسیدان های چای سبز اثرات محافظتی بر تولید اسپرم و سطوح متعادل FSH و LH در حیوانات دارند [۱۰].

    ۱۰- ماچا در مبارزه با سرطان های هورمونی

    تحقیقات فزاینده ای علیه سرطان های هورمونی در مطالعات سرطان سلولی انسان و انسان، از جمله سرطان سینه و تخمدان و سرطان پروستات وجود دارد [۱۱-۱۲].

    برای سرطان سینه و تخمدان، تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنول‌های ماچا ممکن است تا حدی آروماتاز، آنزیمی که در تولید استروژن و استرادیول دخیل است، مهار کند [۸،۱۱]، که ممکن است رشد تومور وابسته به این ترکیبات را مختل کند.
    در مورد سرطان پروستات، ترکیب EGCG توسط حداقل یک مطالعه گزارش شده است که تا حدی اتصال گیرنده آندروژن را قطع می کند، که یکی از مکانیسم های هورمونی مرتبط در رشد تومور است [۱۲].
    آنتی اکسیدان های منحصر به فرد چای سبز ماچا در بسیاری از تنظیمات، از جمله احتمالات بالقوه ضد سرطان یا تعادل غدد درون ریز، به شدت مورد مطالعه قرار گرفته اند.

    چه مقدار ماچا برای حمایت از هورمون استفاده شود؟

    ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم EGCG. بسته به مارک و قدرت چای ماچا شما، این می تواند معادل  ۲ تا ۵ فنجان ماچا در روز باشد.

    نحوه استفاده از چای ماچا برای تعادل هورمونی

    • ماچا را به ماست اضافه کنید: دفعه بعد که ماست می خورید، برای یک تجربه جدید، مقداری ماچا، دارچین و عسل به آن اضافه کنید.
    • با جو دوسرپرک و سایر غلات سالم مخلوط کنید
    • اسموتی ماچا درست کنید

    سوالات مرتبط

    آیا ماچا برای خستگی آدرنال مفید است؟

    از آنجایی که ماچا باعث تحریک کمتر، کاهش کورتیزول و کاهش استرس می شود، می تواند برای خستگی آدرنال مفید باشد.برای شروع در حد متوسط ​​(حدود ۲ فنجان در روز)  مصرف کنید.

    آیا چای ماچا برای PCOS خوب است؟

    نشان داده شده است که چای ماچا باعث بهبود مقاومت به انسولین و کاهش سطح تستوسترون در زنان مبتلا به PCOS می شود. بنابراین، استفاده از چای ماچا، برای پشتیبانی PCOS ایده خوبی است.

     

    منابع:

    • [۱] Dai, Q., Shu, X. O., Li, H., Yang, G., Shrubsole, M. J., Cai, H., … & Zheng, W. (2010). Is green tea drinking associated with a later onset of breast cancer?. Annals of epidemiology, 20(1), 74-81.

    • [۲] Khouja, H., & AlNahari, H. (2015). Effects of Fresh, Unprocessed Green Tea Camellia Sinensis Extract on Liver Function, Lipid Profile (Cholesterol and Triglycerides), Thyroid Stimulating Hormone (TSH) and Cortisol in Normal Healthy Subjects. Journal of Life Sciences Research, 2(1), 18-24.

    • [۳] Hintzpeter, Jan, Stapelfeld, Claudia, Loerz, Christine, Martin, Hans-Joerg, & Maser, Edmund. (2014). Green Tea and One of Its Constituents, Epigallocatechine-3-gallate, Are Potent Inhibitors of Human 11[beta]-hydroxysteroid Dehydrogenase Type 1. PLoS ONE, 9(1), E84468.

    • [۴] Liu, K., Zhou, R., Wang, B., Chen, K., Shi, L., Zhu, J., & Mi, M. (2013). Effect of green tea on glucose control and insulin sensitivity: A meta-analysis of 17 randomized controlled trials. The American Journal of Clinical Nutrition, 98(2), 340-348.

    • [۵] Lin, Y., Shi, D., Su, B., Wei, J., Găman, M. A., Sedanur Macit, M., … & Guimaraes, N. S. (2020). The effect of green tea supplementation on obesity: A systematic review and dose-response meta‐analysis of randomized controlled trials. Phytotherapy Research.

    • [۶] Liu, C. Y., Huang, C. J., Huang, L. H., Chen, I. J., Chiu, J. P., & Hsu, C. H. (2014). Effects of green tea extract on insulin resistance and glucagon-like peptide 1 in patients with type 2 diabetes and lipid abnormalities: a randomized, double-blinded, and placebo-controlled trial. PLoS One, 9(3).

    • [۷] Chandra, A. K., De, N., & Choudhury, S. R. (2011). Effect of different doses of un-fractionated green and black tea extracts on thyroid physiology. Human & experimental toxicology, 30(8), 884-896.

    • [۸] Satoh, K., Sakamoto, Y., Ogata, A., Nagai, F., Mikuriya, H., Numazawa, M., … & Aoki, N. (2002). Inhibition of aromatase activity by green tea extract catechins and their endocrinological effects of oral administration in rats. Food and Chemical Toxicology, 40(7), 925-933.

    • [۹] Chandra, A. K., Choudhury, S. R., De, N., & Sarkar, M. (2011). Effect of green tea (Camellia sinensis L.) extract on morphological and functional changes in adult male gonads of albino rats.

    • [۱۰] Zaminpeyma, M., & Kouchesfehani, D. (2014). Protective effect of green tea extract on sperm parameters and FSH and LH levels in mice treated with anti-cancer drug paclitaxel. Iranian Journal of Reproductive Medicine, 12(6), 81.

    • [۱۱] Wu, A. H., & Yu, M. C. (2006). Tea, hormone‐related cancers, and endogenous hormone levels. Molecular nutrition & food research, 50(2), 160-169.

    • [۱۲] Siddiqui, I. A., Asim, M., Hafeez, B. B., Adhami, V. M., Tarapore, R. S., & Mukhtar, H. (2011). Green tea polyphenol EGCG blunts androgen receptor function in prostate cancer. The FASEB Journal, 25(4), 1198-1207.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *