• مقالات فارسی گانودرما

    مقالات متعددی در ارتباط با قارچ گانودرما نوشته شده است از این بین بر اساس تحلیل و آنالیز مقالات علمی و دانشگاهی کشور، تا این لحظه ۵۳ مقاله در رابطه با قارچ گانودرما تهیه و منتشر شده است که شامل ۵۱ مقاله کنفرانسی و ۲ مقاله ژورنالی شامل ۳۲۶ صفحه می باشد. در اینجا مختصرا به برخی از این  مقالات اشاره خواهیم کرد.

    مقاله ۱: خواص دارویی قارچ Ganoderma lucidum

    نویسنده: محمدهادی رزقی جهرمی- دانشجوی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی

    محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی گیاهان دارویی،کشاورزی ارگانیک، مواد طبیعی و دارویی
    کد COI مقاله: CONFMT02_271

    چکیده مقاله:

    گانودرمالوسیدم Ganoderma lucidum، قارچی دارویی است کنه برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف انسان، به تاخیر انداختن پیری و افزایش سلامت، استفاده می شود. گانودرما دارای مواد زیست فعال و متابولیت های ثانویه زیادی از جمله پلی ساکاریدها، پیتیدها و تری ترپن ها مانند گانودریک اسید می باشد از جمله خاصیت دارویی این قارچ می توان به درمان سرطان، حفاظت و بهبود عملکرد قلبی عروقی، تسکین سیستم عصبی، تسکین آلرژی و التهاب، اثرات مفید بر آسم و بیماری های خود ایمنی مانند بیماری پارکینسون، درمان دیابت و محافظت از کبد اشاره کرد. هدف از این مطالعه مروری به بخشی از پژوهش های علمی گذشته درباره خواص دارویی گانودرمالوسیدوم می باشد.

    مقاله ۲: مروری بر برخی اثرات حفاظتی و تنظیم کنندگی قارچ ریشی (گانودرما لوسیدوم) بر دستگاه های زیستی بدن

    نویسندگان۱: پانته آ منصوری- گروه تغذیه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
      ساناز حسین پور- گروه تغذیه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی گیاهان دارویی،کشاورزی ارگانیک، مواد طبیعی و دارویی

    کد COI مقاله: CONFMT02_276

    سال انتشار: ۱۳۹۷

    چکیده مقاله:

    قارچ ریشی یکی از رایج ترین گونه های قارچ گانودرما است که امروزه به صورت گسترده در کشورهای آسیایی روی تنه درختان یا تکه های چوب کشت می شود. گانودرما لوسیدم، نام گیاه شناسی این قارچ است که بیش از ۲۰۰۰ سال به عنوان یک گیاه تنظیم کننده و تقویت کننده مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه با شناخته شدن در غرب، گانودرما لوسیدم برای گستره وسیعی از ویژگی های شگفت انگیز آن در حوزه سلامت، مشهور شده است. گانودرما ترکیب مولفه های سودمندی شامل پلی ساکاریدها، تری ترپنوئیدها دارد. دیگر خانواده های قارچی شامل یک یا تعدادی از این عناصر فعال هستند اما گانودرما همه این مواد را درغلظت بالا در خود دارد. بزرگترین مزیت این گیاه امتیازات آن برای سیستم ایمنی است. گفته می شود که این قارچ به بدن کمک می کند تا با انواع فشارهای فیزیکی مانند تروما، بیخوابی، تب، مسمومیت، استرس روانی، عفونت، یا تشعشعات خود را تطبیق دهد. همچنین به ارگانسیم بدن کمک می کند بعد از بیماری به حالت نرمال و متوازن خود باز می گردد. در این مطالعه مروری، به برخی اثرات حفاظتی و تنظیم کنندگی قارچ ریشی( گانودرمالوسیدوم) بر دستگا های زیستی بدن پرداخته می شود.

    مقاله ۳: بررسی اثرات فارماکولوژیکی قارچ گانودرما لوسیدوم بر روی درمان بیماری های عفونی

       نویسنده: مرضیه اسدی- دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    محل انتشار: اولین همایش دانشجویی زیست-پزشکی
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    کد COI مقاله: MBRCONF01_016
    سال انتشار: ۱۳۸۹

    چکیده مقاله:

    زمینه و هدف: قارچ گانودرما لوسیدوم Ganoderma lucidum در طب سنتی جهت درمان بی خوابی ،تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری های کبد و کلیه و آسم مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این مطالعه مروریBسیستماتیک بررسی آخرین یافته های متخصصین درمورد اثرات بیولوژیک و فارماکولوژیک این قارچ میباشد.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مروریBسیستماتیک می باشد. مقالات مورد استفاده در این پژوهش بدون محدودیت زمانی تا سال ۲۰۰۷ با استفاده از کلیدواژه های اثرات درمانی، ترکیبات فعال، قارچ دارویی، گانودرما لوسیدوم در پایگاه های اطالعاتیscincedirect ،Pubmed ،SID و موتور جست وجوگر گوگل اسکولار تهیه گردید. مقالات دریافتی در ابتدا ۲۴ مورد بود که با توجه به معیار های ورود و خروج از قبیل دسترسی به متن کامل مقاله درنهایت ۱۶ مقاله مورد مطالعه نهایی قرارگرفت.یافته ها: در مطالعات انجام شده مشخص گردید که پلی ساکارید های موجود در قارچ دارویی گانودرما خواص تقویت سیستم ایمنی، آنتی اکسیدانی، ضدباکتری و ضدویروسی دارند و تنظیم کننده عمل کبد، روده و کلیه هستند. پروتئین های متصل به پلی ساکاریدهای استخراج شده در آن خواص ضدویروس، ضد تورم و سم زا هستند. عصاره های مختلف جداشده از G.Lucidum از رشد تومورها از طریق فعال کردن سیستم ایمنی و تحریک تولید سیتوکین ها جلوگیری میکنند. گانودرما F و گانودرما نوتریل جذب شده از عصاره متانولی اندام بارده G.Lucidum توانایی بازدارندگی درمقابل ویرووس HIV_I را دارا هستند. تری ترپنوئیدها ی آن میتوانند به عنوان مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین عمل کنند. دو تری ترپنوئید دیگر می توانند از آزادسازی هیستامین جلوگیری کنند. نتیجه گیری: طبق مطالعات انجام شده تاکنون مواد زیادی از این گونه با فعالیت بیولوژیکیBدرمانی استخراج و به دنیا معرفی شده است. با توجه به دردسترس بودن این گونه ارزشمند خوراکی بصورت خودرو در ایران و اثبات وجود پلیساکاریدهای بیشتر در گونه ایرانی نسبت به گونه های چینی میتوان از آن جهت بررسی های ضدسرطانی، آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضددیابت به کار برد.

    مقاله ۴ : بررسی تاثیر قارچ گانودرما لوسیدوم در درمان سرطان و توده

    نویسندگان : مرضیه پورقدرت –  زهرا خداوردیان دهکردی – فریبا اسدی
    محل انتشار: اولین کنگره پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی خراسان
    کد COI مقاله: KCRSMED01_083
    سال انتشار: ۱۳۹۷

    چکیده مقاله:

    زمینه و هدف: قارچ گانودرما لوسیدوم Ganoderma lucidum karst قارچی یک ساله از تیره Ganodermatacea است که مصرف دارویی دارد. صرف نظر از ارزش غذایی قارچ بهره گیری از آنها به عنوان دارو توسط انسان قدمتی چندساله دارد. خاصیت درمانی قارچ های میکروسکوپی تا سالهای اخیر در پرده ای از ابهام بوده تا این که دانشمندان اخیرا با آزمایشات خود پی به خواص دارویی آنها بردند. هدف از این مطالعه مروری_سیستماتیک بررسی تاثیر درمانی قارچ گانودرما لوسیدوم در درمان سرطان و توده ها می باشد. مواد و روش: این پژوهش از نوع مروری سیستماتیک می باشد. مقالات موورد استفاده در این پژوهش بدون محدودیت زمانی تا سال ۲۰۱۶ با استتفاده از کلیدواژه های اثرات درمانی، ترکیبات فعال، ضدسرطان، قارچ دارویی Ganoderma Lucidum در پایگاه های اطلاعاتیSID ، Pubmed ،scincedirect و موتور جست وجوگر google scholor تهیه گردید. مقالات دریافتی در ابتدا ۲۰ مورد بود که باتوجه به معیارهای ورود و خروج از قبیل دسترسی به متن کامل مقاله درنهایت ۱۰ مقاله مورد مطالعه نهایی قرارگرفت. یافته ها: در مطالعات انجام شده مشخص شد که عصاره های مختلف جداشده از G.Lucidum از رشد تومورها از طریق فعال کردن پاسخ ایمنی و تحریک تولید سیتوکینین ها جلوگیری میکند و این مواد می توانند اینترکولین ۲ را زیاد کرده و به فعال نمودن سیستم ایمنی کمک کنند. طبق تحقیقات دیگری فعالیت آنتی توموری G.Lucidum به تحریک مرگ برنامه ریزی شده توسط TFN_ϒ آزادشده از لنفوسیت ها مرتبط داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به گرایش روزافزون بشر در درمان توسط مواد طبیعی، قارچ ها میتوانند منبعی مناسب برای تامین این نیاز باشند. موثر و ارزان بودن و سهولت استفاده (تهیه و مصرف) قارچ ها از مزایای آنها در تولید دارو به شمار میرود. با توجه به مطالعات انجام شده و اثبات تاثیر مثبت قارچ گانودرما لوسیدوم در درمان تومورها تحقیقات گسترده تر در این زمینه توصیه میشود.

    عوارض قارچ گانودرما

    مقاله ۵ : پلی ساکاریدهای گانودرما لوسیدیوم یک منبع پری بیوتیک جدید

    نویسندگان :  محمود توکلی –  داریوش رمضان
    محل انتشار: سومین کنگره بین المللی و بیست و ششمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران
    کد COI مقاله: NCFOODI26_144
    سال انتشار: ۱۳۹۸

    چکیده مقاله:

    قرن ها از قارچ دارویی گانودرما لوسیدیوم برای مزایای سلامت در آسیا استفاده شده است. از میان ترکیبات متعدد گانودرمالوسیدیوم، پلی ساکاریدها نقش مهمی در پیشگیری و بهبود بیماری ها از قبیل آنتی اکسیدان، ضد تومور، ضد میکروبی، خواصایمنی و پری بیوتیکی دارد. α / β گلوکان، گلیکوپروتئین ها و هتروپلی ساکارید ها مهم ترین پلی ساکارید های شناسایی شدهدر گانودرما لوسیدیوم می باشند که از مونوساکارید های زیادی مانند گلوکز، گالاکتوز، مانوز و فروکتوز تشکیل شده است. ازسوی دیگر، پری بیوتیکها مواد غیر قابل هضم هستند که از بخش فوقانی دستگاه گوارش به شکل دست نخورده عبور می کنندو می توانند به عنوان سوبسترا توسط میکروارگانیسم های دستگاه گوارش مصرف شده، و مزایای سلامت بخش برای میزبان به همراه بیاورد. علاوه بر این، با افزایش غذاهای فراسودمند مشتق شده از گانودرما لوسیدیوم یک زمینه تحقیقاتی مهم در علوم غذایی و داروسازی بوجود آمده است. در این مقاله، پلی ساکارید های استخراج شده از گانودرما لوسیدیوم به عنوان منبع جدیدیاز پری بیوتیک ها مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    مقاله ۶: گانودرما لوسیدوم و کاربرد های بالقوه آن در محصولات غذایی

    نویسندگان: نیکا الصفح- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه صنایع غذایی، دانشکده داروسازی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
    منصوره سادات موجانی- استادیار، مرکزتحیققات علوم تغذیه و صنایع غذایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

    محل انتشار: سومین کنگره بین المللی و بیست و ششمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران
    کد COI مقاله: NCFOODI26_083
    سال انتشار: ۱۳۹۸
    مرکز تولید کننده این مقاله: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

    چکیده مقاله:

    گانودرما لوسیدوم (GL) که به لینگ زی یا ریشی معروف است، از ۲۰۰۰ سال پیش به عنوان قارچ دارویی شناخته شده است. ترکیبات زیستی مشتق شده از عصاره اسپور یا میسلیوم این قارچ، در تحقیقات به طوروسیعی در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف انسان مانند سرطان، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی و عفونت بکار می رود. با توجه به وجود ترکیبات زیست فعال این قارچ، از جمله پلی ساکارید ها، مجموعه پلی ساکارید-پپتید، β -گلوکان، لکتین، ژرمانیم آلی، آدنوزین، تری ترپنوئیدها، فنل ها، استروئیدها، اسید آمینه ها، لیگنین،مایسین، ویتامین ها، نوکلئوتید ها و نوکلئوزید ها، اخیرا توجهات ویژه ای به استفاده از آن در محصولاتغذایی ایجاد شده که هر یک از این ترکیبات، دارای اثرات دارویی برجسته ای هستند.برای مثال، در محصولاتلبنی، افزودن β -گلوکان مشتق شده از گانودرما ، به طور چشمگیری سبب افزایش ارزش غذایی آنها، به ویژه دواسید چرب اسید لینولنیک و اسید آلفا-لینولئیک (۲۵ تا ۵۰ برابر) گردید. همچنین این ترکیب به عنوان جایگزین چربی در ماست و پنیر بکار گرفته شد. بعلاوه، در شیر سویا تخمیر شده توسط گانودرما لوسیدوم، نه تنها ارزش تغذیهای این ماده غذایی افزایش یافت، بلکه استفاده از گانودرما لوسیدوم، باعث افزایش پذیرش کلی محصول شد، به نحویکه فاکتور نفخ (مثل استاکیوز و رافینوز) کاهش یافت و حتی پس از ۷۲ ساعت در نمونه غنی شده، استاکیوزدیده نشد. گانودرما لوسیدوم ممکن است به عنوان نگهدارنده طبیعی برای محصولات گوشتی نیز بکار رود؛ در این راستا،در سوسیسی تهیه شده با امولسیون پودر گانودرما لوسیدوم، عدد پراکسید و اسید ۲ -تیوباربیتوریک در مقایسه با نمونه شاهد بدون گانودرما لوسیدوم به طور معنی داری کاهش یافت. در نان فراسودمند تهیه شده با عصاره گانودرما لوسیدوم، حجم خمیرافزایش یافت و خصوصیات حسی و بافتی در مقایسه با نان شاهد قابل قبول تلقی شد. امروزه، نوشیدنی هایی حاوی گانودرما لوسیدوم مانند قهوه و چای در بازار مواد غذایی از محبوبیت خاصی برخوردارند; مطالعه ای نشان دادترکیب چای سبز و عصاره گانودرما لوسیدوم اثرات بالقوه ای را در سرکوب و مهار رشد و تهاجم سرطان های متاستاتیک پستان دارد. فراتر از توانایی های آنتی اکسیدانی و افزایش ارزش غذایی که توسط گانودرما لوسیدوم رخ میدهد، گانودرما لوسیدوم می تواند سطح میکروبی روده انسان را تعدیل نموده و سلامت میزبان را با توجه به دارا بودن منبع پری بیوتیک بهبود بخشد. اگرچه، میزان مطلوب افزودن این قارچ با کیفیت و نوع محصول متفاوت است، بااین حال برحسب فرآیندهای بکار گرفته شده در تولید، افزودن گانودرما لوسیدوم می تواند نوید بخش تولید یک محصول سالم با ویژگی های مطلوب و با کیفیت باشد. به طور کلی، با استفاده از ترکیبات مختلف و عصاره های این قارچ ارزشمند، می توان غذاهای فراسودمند مغذی و یا مکمل های غذایی تولید نمود، لذا انجام مطالعات بیشتر در این راستا قویا پیشنهاد می شود.

     

    استفاده از محتوا این وبسایت فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه گانودرم می‌باشد.

    ارتباط با ما و ثبت سفارش:

    واتس اپ : https://wa.me/+989370246436

    تلگرام : https://Tlgrm.in/Ganoderm_support

    تماس تلفنی : ۰۲۱۲۸۴۲۶۲۱۰

    گانودرما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *