• آزمایش های HPV

    امروزه با شیوع بیماری زگیل تناسلی در کشور ما انجام آزمایش HPV نیز رواج پیدا کرده است. عامل بیماری زگیل تناسلی ویروسی بنام (HPV) می باشد. روز بروز بر تعداد ویروسهای HPV افزوده می شوند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ نوع ویروس HPV کشف شده است. که به صورت کلی به دو دسته پر خطر و کم خطر تقسیم می شوند . یکی از موارد اساسی در درمان بیماری زگیل تناسلی مشخص کردن نوع ویروس می باشد. البته این نکته را باید ذکر کرد که  امروزه از حدود ۲۰۰ نوع ویروس HPV در بهترین شرایط فقط ۳۶ نوع آن توسط آزمایش مربوطه تشخیص داده می شوند. مباحث در مورد آزمایش HPV بسیار گسترده است که در این مقاله سعی شده به گوشه ای از این مباحث اشاره شود . (بهترین آزمایش hpv)

    قبل از همه چیز یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که در تمامی آزمایشات، عکسبرداری و تفسیر نتیجه برعهدۀ پزشک معالج است و مسئول آزمایشگاه و خود بیمار به هیچ وجه صلاحیت تفسیر نتیجه آزمایش را ندارند   . در این باره تجربه دکتر صفری نژاد را می خوانیم :

    اوایل سال ۹۶ خانمی بعلت ابتلا به زگیل تناسلی به بنده مراجعه کردند. ایشان ۵ سال بود که مبتلا به زگیل تناسلی شده بودند و از نظر بالینی ابتلا مسجل بود. برای ایشان جهت تعیین نوع ویروس آزمایش HPV نوشته شد. موقع گرفتن نتیجه آزمایش، یکی از کارکنان آزمایشگاه به ایشان گفته بود که نتیجه آزمایش شما منفی است (یعنی ویروسی تشخیص داده نشده است) و خود ایشان نیز نتیجه را مطالعه کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده بودند که مبتلا به زگیل تناسلی نمی باشند و نیازی به ادامه درمان نیست.

    این خانم در اردیبهشت ماه امسال با سرطان پیشرفته زبان بعلت ابتلا به ویروس HPV مراجعه کردند. در صورتیکه اگر به موقع مراجعه می کردند و نواحی که احتمال ابتلا داشت (از جمله ناحیه دهان، حلق و حنجره) مورد بررسی قرار می گرفت، ضایعات بطور کامل برداشته می شدند. البته این خانم ۵ سال پس از ابتلا جهت درمان مراجعه کرده بودند و درمان را نیز انجام نداده بودند

    در علم پزشکی تمامی آزمایشات می توانند نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب داشته باشند. بسیاری از بیماران لغت “مثبت” را دال بر خوب بوده آزمایش می دانند. “مثبت” یعنی اینکه آزمایش وجود یک بیماری را تایید کرده است و فرد مبتلا است و “منفی” یعنی اینکه آزمایش وجود بیماری را تایید نکرده است. مثبت کاذب یعنی اینکه علی رغم مثبت بودن آزمایش برای وجود یک بیماری، فرد مبتلا به آن بیماری نیست. منفی کاذب یعنی اینکه فرد مبتلا به بیماری است و آزمایش بنا به دلایلی منفی شده است. در علم پزشکی معمولا برای یک آزمایش منفرد روشهای آزمایشگاهی متفاوت وجود دارند. هر روش آزمایشگاهی برای هر بیماری یک سطح “حساسیت” دارد. مثلا برای تشخیص سیفیلیس ما آزمایش VDRL درخواست می کنیم. یکی از بهترین روشهای آزمایشگاهی روش الایزا  می باشد. حساسیت این روش در تشخیص سیفیلیس ۹۰ درصد است. یعنی اگر ۱۰۰ نفر صد در صد مبتلا به سیفیلیس با این روش آزمایش شوند در ۹۰ درصد آنها آزمایش مثبت خواهد بود و در ۱۰ درصد باقیمانده آزمایش منفی خواهد بود که به آن منفی کاذب می گویند، یعنی فرد مبتلا به سیفیلیس است ولی آزمایش منفی است. هر قدر حساسیت آزمایش برای یک تشخیص یک بیماری بالاتر باشد، بهتر و مورد اطمینان تر است.

    بهترین آزمایش hpv

    بهترین روش برای انجام آزمایش HPV 

    آزمایش و آزمایشگاهی ارزشمند است که در انجام آزمایش زگیل تناسلی موارد زیر را رعایت بکند:
    • حداکثر تعداد از این ۲۰۰ نوع ویروس را چک بکند.
    • پاسخ دقیق بصورت منفی یا مثبت بدهد.
    • از روشهای استاندارد برای آزمایش زگیل تناسلی استفاده کند.
    • پرسنل آزمایشگاه در اخذ نمونه خبره باشند.
    متاسفانه در امر انجام آزمایش زگیل تناسلی مشکلات بسیار در آزمایشگاهها وجود دارد. یکی از این آزمایشگاهها که معروف می باشد (توجه داشته باشید معروفیت دلیل بر داشتن اعتبار بیشتر نیست) فقط ۵ نوع از این صد نوع ویروس را چک می کند و جواب قطعی هم نمیدهد و می نویسد “غیر قابل تشخیص” یعنی ممکن است بیمار این ویروس را داشته باشد ولی ما نتوانسته باشیم تشخیص بدهیم.

    1. بهترین روش برای انجام آزمایش HPV استفاده از روش PCR است. اولا آزمایشگاه باید پرسنل با صلاحیت و تجهیزات لازم برای آنجام این آزمایش را داشته باشد و ثانیا PCR باید توسط دستگاههائی انجام شود که دقت و حساسیت مورد قبول در انجام این آزمایش را داشته باشد. بعنوان مثال ماشین را در نظر بگیرید که تفاوت پیکان با بنز چقدر است. صرف اینکه یک آزمایشگاهی مدعی شود که از روش PCR استفاده می کند کافی نیست .
    2. این آزمایش جدیدا مرسوم شده است و بسیاری از آزمایشگاهها تجربه کافی در انجام آن ندارند. در کمال تعجب دیده می شود که آزمایشگاه حتی به روش نمونه برداری آشنا نیست و به بیمار می گوید که برو پیش پزشک خود و بگو که یک نمونه به روش جراحی بگیرد و به ما ارسال کند. در صورتیکه آزمایش HPV به هیچ وجه نیازی به نمونه برداری جراحی ندارد و اینکار سبب انتشار بیماری می شوددر مواردی که بیمار ضایعات خوشه انگوری دارد، ضایعه با جراحی برداشته شده و به “پاتولوژی” ارسال می شود نه آزمایشگاه. تا کنون بر ای آزمایش HPV آزمایش از روی نمونه خون ابداع نشده است، یعنی نمی توان با گرفتن مثلا ۲ میلی لیتر خون مثل اندازه گیری قند و چربی خون آزمایش HPV را هم انجام داد. بعضی از آزمایشگاهها در کمال تاسف پوست بیمار را با تیغ جراحی بریده و آزمایش HPV انجام میدهند. این روش به هیچ وجه برای HPV نه توصیه شده و نه ابداع شده است. ( بهترین آزمایش hpv)

    آزمایش اچ پی وی

     آزمایش HPV منفی کاذب 

    در موارد زیر گفته می شود نتیجه منفی آزمایش کاذب است :

    1. نمونه برداری به روش صحیح انجام نشود.
    2. آزمایش به روش درست انجام نشود.
    3. آزمایشگاه تجهیزات لازم جهت انجام آزمایش را نداشته باشد.
    4. آزمایشگاه از روشی استفاده کرده است که حساسیت آن در تشخیص ویروس HPV پایین است. حساسیت روش PCR اگر درست انجام شود، حدود ۹۹ درصد است.
    5. نمونه از محلی اخذ شده است، که تشخیص ویروس در آن بسیار مشکل و نیازمند تجربه فراوان و تجهیزات پیشرفته است. اگر بیماری دارای زگیل در ناحیه حفرۀ دهان باشد و نمونه از این ضایعات گرفته شود، انجام آزمایش بسیار مشکل می شود، به این دلیل حتی در فردیکه دارای زگیل ناحیه حفرۀ دهان است، باید حتما نمونه از ناحیه تناسلی نیز اخذ شود. انجام این آزمایش نیازی به وجود ضایعه فیزیکی ندارد. بسیاری از آزمایشگاهها به بیمار می گویند چون تو زگیل قابل رویت نداری بنابراین ما نمی توانیم آزمایش انجام دهیم. دلیل آن بی اطلاعی محض آزمایشگاه از روش نمونه برداری و آزمایش است.
    6. یکی از علل مهم منفی کاذب بودن آزمایش, کم بودن تعداد ویروس مربوطه در بدن است. ( به همین دلیل است که میگوییم پس از مصرف قارچ های گانودرما ، شیتاکه و ترکی تیل اگر جواب آزمایشتون منفی بود تا یکسال مصرف قارچ ها را ادامه دهید تا نتیجه تثبیت شود  ! )

    جواب آزمایش من منفی است اما جواب آزمایش همسرم مثبت شده ، آیا تا درمان کامل نباید رابطه جنسی داشته باشیم ؟

    در موارد متعدد ما می بینیم که آزمایش شوهر مثبت است و آزمایش خانم منفی است، درصورتیکه خانم یک مرد مبتلا صد در صد گرفتار است، و گاها این سبب می شود که مرد از درمان همسر خود سر باز زند و همسر را متوجه خطرات زیاد می کند، و یا اینکه خود خانم می گوید که آزمایش من منفی است، بنابراین نیاز به درمان ندارم. در موارد زیادی هم، مثلا مرد دارای زگیل قابل رویت است و می گوید که همسرم دکتر رفته و معاینه شده گفته اند که زگیل ندارد. این به هیچ وجه درست نیست، بسیاری از افرادیکه مبتلا به ویروس HPV هستند، هیچگونه ضایعه قابل رویت ندارندویروس HPV همانطور که قبلا هم اشاره کردیم به سه دسته کم خطر، پرخطر و با خطر متوسط تقسیم می شود. تعدادی از ویروسهای بسیار پر خطر تمایل به این دارند که ضایعه فیزیکی ایجاد نکنند، و پزشک و بیمار نباید گمراه شوند و جهت سلامتی خود و همسرشان باید هرچه زودتر درمان شروع شود.

    دلیل دیگر :

    یکی دیگر از علل مهم “منفی کاذب” شدن نتیجه آزمایش HPV وجود ویروس به غیر از انواعی است، که آزمایشگاه چک کرده استدر ابتدا عرض کردیم که در بهترین شرایط فقط ۳۶ نوع از این ویروس را می توان تشخیص داد، و بسیاری از آزمایشگاهها نیز تعداد بسیار کمتری از این ویروس را چک می کنند، مثلا بعضی از آزمایشگاهها ۲۰ عدد و یا کمتر و حتی فقط ۱۰ عدد از این ویروسها را چک می کنند. بنابراین اگر فردی به نظر پزشک متخصص و با تجربه دارای زگیل تناسلی است ولی نتیجه آزمایش منفی می باشد، دلیل آن وجود نوعی از ویروس HPV در بدن است که آزمایشگاه تست نکرده است.

    به خاطر داشته باشیم که :

    در هر موردی باید دست بالا را گرفت و بنا را براین گذاشت که مشکلی وجود دارد تا بدنبال برطرف شدن مشکل باشیم. در علم پزشکی می گویند که نسبت دادن مشکلات بیمار به مسائل روحی روانی آخرین تشخیص است، یعنی اگر بیماری با سردرد مراجعه کرد و یا با درد سردل مراجعه کرد نگوییم که مشکل از اعصاب شما است و شما هیچ مشکل جسمی ندارید، ما باید ابتدا از نظر موارد ارگانیک (وجود یک بیماری جسمی) بیمار را بررسی کنیم اگر علتی پیدا نکردیم بعد بگوییم که علت مشکل شما “احتمالا” روحی روانی است. ممکن است در پشت یک سردرد ساده “تومور مغز” نهفته باشد و ما آنرا به آلودگی هوا نسبت می دهیم.

    بیماری زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس HPV هزار چهره است

    بیماری زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس HPV هزار چهره است و تشخیص و درمان آن بسیار مشکل می باشد. متاسفانه برخی از از افراد سهل انگاری می کنند و با فریز کردن چند عدد ضایعه بصورت سرپایی در مطب فقط صورت مسئله را پاک می کنند و نمی دنند ه این ویروس در بدن روز به روز گسترش می یابد و اوضاع را وخیم تر میکند !

    توصیه ما برای بیماری زگیل تناسلی:

    1. درمان  HPV بسیار سخت و پرهزینه است پس سعی کنیم که به ویروس HPV گرفتار نشویم.
    2.  از انبوه تیپ های HPV اکثر تیپ ها با تقویت سیستم ایمنی به راحتی پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه  ناپدید شده و از بین بروند بنابر این با تقویت سیستم ایمنی این ویروس ها قابل دفع هستند .
    3. تشخیص صحیح  از روی آزمایش HPV ، نیازمند پزشک متخصص در این زمینه و تجهیزات لازم می باشد . (بهترین آزمایش hpv )
    4. ویروس HPV چهار ناحیه از بدن را مورد هدف قرار میدهد: دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری، حفره دهان، ناحیه مقعد و داخل راست روده پس HPV را فقط محدود به علائمی مثل زگیل تناسلی ندانیم .
    5. فردیکه دارای زگیل در ناحیه دهان است، به راحتی توسط رو بوسی این ویروس را به دیگران منتقل می کند.از رو بوسی های بی مورد و تماسهای جلدی ناخواسته اجتناب کنیم.
    6.  از ضعف های  واکسن ها محافظت در برابر نوع خاصی از این ویروس است یعنی از ابتلا به فقط ۴ نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ جلوگیری می کند، یعنی نمی تواند در برابر انواع مختلف این ویروس مقاومت ایجاد نماید.
    7. انجمن زنان و مامائی آمریکا و انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که تمام خانمهای ۶۵-۳۰ ساله هر ۵ سال تست پاپ اسمیر را همراه با آزمایش زگیل تناسلی را با هم انجام دهند.  در خانمهایی که خدای نکرده مبتلا به انواع خطرناک این ویروس هستند، باید یک قدم جلوتر رفت و یک آزمایش دیگر درخواست کرد و آن آزمایش ورود ویروس HPV به داخل DNA سلول می باشد که در اصطلاح تست Integration گفته می شود. در خانمی که دارای نوع پر خطر این ویروس بوده و نیز تست انتگراسیون وی مثبت است، خطر ابتلا به سرطان خیلی زیاد است.
    8. در صورتی که کمبودی مثل انواع ویتامین ها ، آهن ، روی و … دارید قبل یا با شروع مصرف قارچ های ما ، با تغذیه مناسب . با نظر پزشک این کمبود ها را رفع نمایید ( درمان زگیل تناسلی با قارچ های دارویی  )

     

    استفاده از محتوا این وبسایت فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه گانودرم می‌باشد.

    [wp-review id=”4001″]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    3 دیدگاه در “نکات مهم آزمایش های متداول HPV

    1. ناشناس گفت:

      دوره اچ پی وی چه مدت هست؟

    2. تارخ گفت:

      با درود و سپاس از مقاله خوب شما
      بهترین متخصص برای تشخیص و درمان ویروس HPV کدام است؟

      1. گانودرم گفت:

        سلام و احترام خدمت شما. برای درمان زگیل تناسلی با ما در ارتباط باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *