• ابهامات زیادی پیرامون ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. بسیاری از مردم در مورد چگونگی انتقال، نحوه مبارزه و درمان آن آگاهی ندارند. یک سوال رایج این است که آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق یا به طور کلی از طریق ظروف ممکن است؟ پس در این مقاله قصد ما این است که روشن کنیم آیا امکان انتقال HPV از این طریق وجود دارد یا خیر.

    انتقال زگیل تناسلی از طریق قاشق ممکنه؟

    محققان در سراسر جهان مطالعاتی را برای تعیین راه های انتقال HPV انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که راه اصلی انتقال HPV رابطه جنسی است. با این حال، در تحقیقات نشان داده شده است که این ویروس می تواند از راه های غیر جنسی حتی از طریق بزاق نیز منتقل شود. اما احتمال انتقال HPV با استفاده از قاشق مشترک ضعیف است. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم…

    همانطور که اشاره شد بزاق می تواند HPV را منتقل کند. به اشتراک گذاشتن یک قاشق نیز به نوعی شامل تبادل بزاق است. اما نشان داده شده است که برای اینکه بزاق به عنوان مسیر انتقال HPV عمل کند، باید تبادل زیادی از این ترشح وجود داشته باشد. مثلاً حین رابطه جنسی دهانی و بوسیدن. در حالی که استفاده از ظروف مشترک تبادل زیادی ایجاد نمیکند. پس استفاده مشترک از قاشق شامل تبادل بزاق کافی برای انتقال ویروس نیست.

    همچنین، ذکر این نکته ضروری است: ویروس پاپیلومای انسانی پس از خروج از بدن ما بسیار ناپایدار می شود. بنابراین، اگرچه ویروس پس از استفاده توسط فرد مبتلا می تواند روی سطح قاشق قرار بگیرد، اما زمان ماندگاری آن بسیار کوتاه است.

    آیا HPV با استفاده از چنگال، چاقو، لیوان یا سایر ظروف مشترک قابل انتقال است؟

    خیر، همین منطق بالا در مورد سایر ظروف آشپزخانه نیز صدق می کند. بنابراین با استفاده از قاشق، چاقو، چنگال، لیوانی که قبلا توسط فرد مبتلا استفاده شده نباید نگران ابتلا به ویروس باشید. در ادامه نظر چند پزشک را در این باره پرسیده ایم:

    زگیل تناسلی از طریق قاشق مشترک منتقل میشود؟

    دکتر سیداسماعیلی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری:

    خیر. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل ایجاد زگیل تناسلی است، نمی تواند برای مدت طولانی در خارج از بدن زنده بماند. HPV از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده در طول فعالیت جنسی منتقل می شود. از طریق تماس معمولی مانند حوله مشترک، صندلی توالت یا استخر پخش نمی شود. با این حال، رعایت بهداشت خوب و استفاده از محافظت مناسب در طول فعالیت جنسی برای جلوگیری از گسترش HPV و سایر عفونت های مقاربتی مهم است.

    دکتر  تویسرکانی متخصص جراحی گوش ، حلق و بینی

    باسلام، هرچند کم ولی احتمالش هست. بهتر است وسایل جداگانه با شستشوی مجزا داشته باشید.

    دکتر هاشمی جوزدانی جراح کلیه و مجاری ادرای تناسلی:

    سلام ببشترین راه انتقال ویروس زگیل؛تماس بسبارنزدیک پوستی و مخاطی هستش از راهی که شما میفرمایید هم احتمال داره انتقال رخ بده ،گرچه این احتمال زیاد نیست.

    دکتر نعمت اله قربانی جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری:

    با سلام خیر، انتقال از راه تماس پوستی یا مخاطی است.

    دکتر میرزایی متخصص عفونی:

    با سلام انتقال این بیماری در اغلب موارد از طریق تماس مستقیمپوست به پوست یا مخاط فرد آلوده است و از طریقی که شما فرمودید انتقال صورت نمیگیرد.

    دکتر اشرفی زاده متخصص عفونی:

    خیر از این راه زگیل تناسلی منتقل نمی شود

    دکتر الهویی نظری جراح و متخصص زنان، زایمان

    با سلام تنها راه انتقال تماس جنسی است باز هم بهتر است مراعات شود

     

    اینها نکاتی بود که به شما کمک می کرد تا بدانید چگونه با HPV مقابله کنید. با این حال اگر مبتلا به این ویروس هستید یا دوستی را میشناسید که قصد دارد برای همیشه از شر HPV و زگیل خلاص شود، مطالعه این مقاله میتواند مفید باشد: درمان HPV با گانودرما و شیتاکه

    منابع:

    https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/11901-hpv-human-papilloma-virus
    https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv-and-men.htm
    https://health.mo.gov/living/healthcondiseases/communicable/stds/hpv.php

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *