• بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری پیشرونده عصبی و مزمن در میان افراد مسن است. این بیماری اغلب با از دست دادن استدلال، حافظه، زبان و تغییرات شخصیتی خود را نشان می دهد. [,] گزارش شده است که ۶۰٪ تا ۷۰٪ کل موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. []

    اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون سهم قابل توجه و فزاینده ای از عوارض و مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص می دهند. به طوری که تخمین زده شده است که شیوع جهانی از ۲۶٫۶ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به تعداد چهار برابر با ۱ در ۸۵ نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد.[]

    گانودرما لوسیدوم (G. lucidum، Lingzhi)، یکی از گیاهان دارویی بسیار مغذی و بسیار موثر، هزاران سال است که برای کاربردهای بالینی مورد استفاده قرار می گیرد.

    تحقیقات متعددی نشان داده است که این قارچ دارای طیف وسیعی از حفاظت از آسیب مغزی است. مانند بهبود بیماری آلزایمر، اثر درمانی بر صرع و اثر محافظتی بر سلول های عصبی در آسیب سکته مغزی. در این مقاله اثر قارچ گانودرما بر آلزایمر (محافظت عصبی) و کاربردهای بالینی بالقوه آن را بررسی میکنیم.

    درمان های متداول آلزایمر

    درمان به طور عمده شامل داروهای تقویت کننده شناخت است. این داروها شامل donepezil،galantamine، memantine و rivastigmine است. با این حال، همه این داروها نمی توانند آلزایمر را به طور کامل درمان كنند. آنها فقط به طور موقت علائم را از بین می برند. نکته قابل توجه این داروها عوارض آنهاست. اگر بیماران این داروها را برای مدت طولانی دریافت کنند، آنها به بسیاری از عوارض جانبی دچار می شوند.

    درمان جایگزین برای بیماران مبتلا به آلزایمر فوری است. اسپور قارچ گانودرما لوسیدوم یک کاندیدای جذاب بالقوه است. مطالعات حیوانی از تأثیر اسپور گانودرما برای درمان آلزایمر پشتیبانی می کند. در این مطالعه آزمایشی، ما اثر عملی و ایمنی اسپور قارچ گانودرما را در بیماران چینی مبتلا به آلزایمر ارزیابی کردیم. [منبع]

     

    هدف اصلی این مطالعه ارزیابی اثر عملی گانودرما برای درمان آلزایمر است.

    قارچ گانودرما به عنوان یک داروی کاربردی در درمان بیماری آلزایمر

    تعدادی از شاخص های فرآیند های التهابی فعال در مغز بیمارن مبتلا به آلزایمر یافت شده است. از نظر مغزی رسوب پروتیین بتا آمیلیویید (β-amyloid protein) ، مشخصه بیماری آلزایمر، با یک پاسخ عمدتا یک بخش  همراه است که باعث از بین رفتن بخش های واسطه مختلف سیستم التهابی و ایمنی می شود.

    وقایع مولکولی نیز با یک پاسخ سلولی عمیق همراه است که تا حد زیادی توسط میکروگلیا کنترل می شود.

    شواهد فعلی نشان می دهد که میکرو گلیا به طور عمده مسئول ایجاد آسیب های عصبی توسط گونه های اکسیژنی واکنش پذیر و آنزیم های پروتئولیتیک است. جراحت ها در بیماری های مزمن نورودژنراتیو، به عنوان بیماری آلزایمر، با پروتئین های مختلفی می تواند همراه باشد که در فرآیند های التهابی نقش اساسی دارند.

    تحقیقات در ایالات متحده و کانادا نشان داده است که مصرف طولانی مدت دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی  میتواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند نماید و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئئید با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه می باشد.

    گزارش هایی در مورد ۱۴۱۷ مرد و ۶۴۸ زن وجود دارد که در بالتیمور زندگی می کنند که در ۳۷ سال مطالعه روند پیری  آنها مواردی را نشان داده است. نتیجه نشان داده شده که استفاده از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی با کاهش بروز آلزایمر همراه می باشد.

    تاثیر گانودرما در پیشگیری از فراموشی

    این تحقیق انجام شده اهمیت گزارشهای قدیمی را نشان می دهد که در آن تاثیر قارچ گانودرما در افزایش حافظه و جلوگیری از فراموشی در سنین بالا گزارش شده و در شن نوتگ بن کائو جینگ در اوایل سال ۴۵۶ تا ۵۳۶ این موارد مورد بررسی توسط متخصصین قرار گرفته است.

    علاوه بر این تحقیق، Kaur R و همکارانش  در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که گونه های گانودرما دارای اثرات ضد فراموشی در مدل حیوانی با نقص حافظه ناشی از اسکوپولامین و مکانیسم عمل دخیل در اثرات ضد استیل کولین استراز و آنتی اکسیدان آنها هستند.

    مکانیسم عملکرد داروهای التهابی

    مکانیسم عملکرد داروهای التهابی بر توانایی آنها برای مهار بیوسنتز پروستاگلاندین ها استوار است. فرض بر این است که داروهای ضد التهابی با مهار سیکلو اکسیژناژ(COX) یک آنزیم اصلی را در متابولیسم اینتوپروستاگلاندین اسید آرشیدونیک مشتق از غشا گانودرما را به کار می برد.

    در چند سال گذشته دو ایزوفرم متفاوت  از COX نیز مشخص شده است، یک ایزو فرم سازنده COX-1 و دیگری برای ایزوفرم القایی میتوژ  COX-2 است.COX-2 نشان دهنده یک هدف احتمالی از فعالیت های داروهای ضد التهاب غیر استروئید در مکانیسم های تخریب عصبی می باشد.

    به نظر می رسد که برنامه های درمانی آینده برای بیماری آلزایمر شامل ترکیبی از استیل کولین استراز خواهد بود که دارای عوامل مهارکننده و اصلاح کننده در بیماری دارو های ضد التهابی لیننسترویید و تری ترپنویید از گانودرما را دارا می باشد و ممکن است در آینده این چنین رخ دهد بنابراین دارو های ضد التهاب مفید هستند.

    نتیجه گیری

    خانواده تری ترپنوئید های قارچ گانودرما که قارچ رازآلودی در مشرق زمین است یک ضد التهاب قوی نیز می باشد. این دارویی قدیمی بدلیل اثری که بر افزایش قدرت حافظه و جلوگیری از فراموشی در سنین بالا را دارد مورد احترام بسیار قرار گرفته است. احتمالا این اثر می تواند در طب مدرن در درمان بیماری آلزایمر کمک کننده باشد.

    References – منابع

    Rogers J. Inflammation as a pathogenic mechanism in Alzheimer’s disease.
    Arzneimittel-Forsch 1995;45:439-42.
    – Shadlen MF, Larson EB. What’s new in Alzheimer’s disease treatment? Reasons
    for optimism about future pharmacologic options. Postgrad Med 1999;105:109-
    ۱۸٫
    –  Stavinoha W, Satsangi N, Weintraub S. Study of the antiinflammatory efficacy of
    Ganoderma lucidum. In: Kim B-K, Kim YS (Eds.). Recent Advances in
    Ganoderm lucidum Research. Seoul: The Pharmaceutical Society of Korea,
    ۱۹۹۵; ۳-۷٫
    – Streeper RT, Satsangi N, Stavinoha WB, Weintraub ST. Anti-inflammatory components of mushroom extract on SUPELCOSIL ABZ+Plus HPLC Columns. The
    Reporter 1995;14(5):1-3.
    –  Tasaka K, Akagi M, Miyoshi K, Mio M, Makino T. Anti-allergic constituents in
    the culture medium of Ganoderma lucidum. (I). Inhibitory effect of oleic acid on
    histamine release. Agents Actions 1988;23:153-6.
    – Tasaka K, Mio M, Izushi K, Akagi M, Makino T. Anti-allergic constituents in the
    culture medium of Ganoderma lucidum. (II). The inhibitory effect of cyclooctasulfur on histamine release. Agents Actions 1988;23:157-60.
    – Vane JR, Botting RM. Mechanism of action of antiinflammatory drugs. Int
    J Tissue React 1998;20:3-15
    Kaur R, Singh V, Shri R (2017) Anti-amnesic effects of Ganoderma species: a possible cholinergic and antioxidant mechanism. Biomed Pharmacother 92:1055–۱۰۶۱

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *