• طریقه مصرف قارچ شیتاکه: قارچ شیتاکه یک قارچ خوراکی بومی آسیا است. قارچ شیتاکه به لطف طعم اومامی خود می تواند در انواع غذاها استفاده شوند. اومامی طعم پنجم است، در کنار شیرینی، شور، ترش و تلخ.  این قارچ از دیرباز در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله به آموزش روش های مصرف شیتاکه می پردازیم.

    نحوه مصرف قارچ شیتاکه

    شیوه مصرف قارچ شیتاکه بسیار آسان است. به صورت کلی ۵ روش متداول وجود دارد که می توان طبق آن ها قارچ شیتاکه را آماده و میل کرد:

    1. مصرف به شکل خام
    2. آب پز
    3. دمنوش
    4. تفت دادن یا سرخ کردن
    5. بخار پز

    البته اگر قصد دارید قارچ شیتاکه خشک را تفت دهید و یا سرخ کنید، ابتدا باید عمل آبرسانی را انجام دهید.

    آب رسانی به شیتاکه

    آبرسانی به قارچ خشک شیتاکه

    به صورت کلی قارچ خشک شیتاکه به نسبت قارچ تازه عطر بیشتری دارد. به همین خاطر در قفسه فروشگاه های مواد غذایی این فرمت از قارچ بیشتر دیده می شود.

    قارچ خشک شیتاکه را میتوان پودر نمود و به عنوان چاشنی به غذا اضافه نمود. البته راه دیگری هم وجود دارد، آب رسانی به قارچ خشک! منظور از آب رسانی این است که قارچ های خشک شیتاکه را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل آب گرم قرار میدهیم تا قارچ آب از دست رفته را مجدد به خود جذب کند و بافتی مشابه قارچ تازه به خود بگیرد.

    مراحل آبرسانی قارچ شیتاکه خشک

    1. قارچ ها را با آب سرد بشویید تا گرد و غبار احتمالی روی شیتاکه شسته شود.
    2. قارچ ها را در ظرف آب بریزید تا به اندازه کافی غرق شود.
    3. اگر در مرحله ۲ از آب داغ (۸۰ – ۷۰ درجه سانتی گراد) استفاده کرده اید ۲۰ دقیقه صبر کنید
    4. برای ایجاد طعم لذیذتر، به جای مرحله قبل قارچ ها را در آب سرد غرق آب کنید و در یخچال با دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۵-۲۴ ساعت قرار دهید.
    نحوه آبرسانی به قارچ شیتاکه

    نحوه آبرسانی قارچ شیتاکه با آب سرد

    بهترین روش برای مصرف قارچ شیتاکه چیست؟

    همانطور که گفته شد، روش های مختلفی برای آماده سازی قارچ شیتاکه وجود دارد. در ادامه پنج روش مصرف قارچ شیتاکه آورده شده است. تمامی روش ها را مطالعه نمایید و با توجه به سلیقه خود یک روش را انتخاب نمایید.

    ۱- مصرف خام قارچ شیتاکه

    مصرف شیتاکه به شکل خام برای مصارف درمانی بهتر است چرا که در این روش تمامی خواص قارچ شیتاکه حفظ می شود. البته قارچ خام حاوی آنزیم ها یا ترکیباتی است که ممکنه باعث ناراحتی معده یا گاهی اوقات آلرژی شود. بعد از آب رسانی به قارچ خشک میتوانید به صورت خام قارچ را میل نمایید، اگر با مصرف شیتاکه خام دچار ناراحتی یا آلرژی و حساسیت مواجه شدید، بی خیال این روش شوید و ۴ روش دیگر را تست نمایید.

    • معایب مصرف خام شیتاکه: احتمال درماتیت (حساسیت) در این روش بیشتر است.
    • مزایای مصرف خام شیتاکه: تمامی خواص حفظ میشود.

    ۲- آب پز کردن شیتاکه

    در این روش کافیه قارچ خشک شیتاکه را به آب در حال جوش اضافه نمایید تا قارچ به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزد. اضافه کردن شیتاکه به سوپ و آش میتواند عطر و طعم خوبی به وعده ی غذایی شما بدهد.

    • مزایای آب پز کردن شیتاکه: احتمال درماتیت شیتاکه تقریبا صفر می شود.
    • معایب آب پز کردن شیتاکه: خواص آنتی اکسیدانی شیتاکه تا حدودی از بین می روند.

    شیوه مصرف شیتاکه

    ۳- دم کردن قارچ شیتاکه

    برای تهیه دمنوش شیتاکه فقط به قوری، قارچ خشک و آب داغ (۸۰-۹۰) نیاز دارید. قارچ شیتاکه را به آب داغ درون قوری اضافه نمایید و حدود هشت دقیقه صبر کنید. وقتی دمنوش قارچ به دمای اتاق رسید، آن را میل نمایید.

    • مزایای دم کردن شیتاکه: احتمال درماتیت شیتاکه کم می شود. حفظ خواص

    ۴- تفت دادن قارچ شیتاکه

    تفت دادن شیتاکه به این معناست که قارچ را روی حرارت زیاد و با حداقل مقدار چربی بپزید. یک دستور پخت خوشمزه قارچ شیتاکه، ترکیب آن با سیر و کره است. از این ترکیب میتوانید در کنار استیک یا به عنوان بخشی از یک صبحانه انگلیسی استفاده کنید.

    • قارچ های شیتاکه را بشویید و فرایند آب رسانی به قارچ خشک را انجام دهید.
    • مقدار کمی (حدود ۱ قاشق غذاخوری) کره را در ماهیتابه ذوب کنید، سپس مقداری حبه سیر ریز خرد شده به آن اضافه کنید. در حدود سی ثانیه بعد قارچ ها را اضافه کنید.
    • حدود ۳ دقیقه تفت دهید و مرتب هم بزنید تا نرم و کمی قهوه ای شود. به ذائقه خود نمک و فلفل بزنید سپس مقداری سبزی خرد شده اضافه کنید و سرو کنید.

    در این روش (تفت دادن شیتاکه یا سرخ کردن شیتاکه) احتمال حساسیت به صفر میرسد و طعم خوب و لذیذ قارچ به حداکثر می رسد. اما گلوکان ها و پلی فنول ها از بین می روند. پس این روش برای اهداف درمانی توصیه نمی شود.

    ۵- بخار پز کردن شیتاکه

    به جرئت میتوان گفت بخار پز کردن شیتاکه یکی از بهترین شیوه مصرف شیتاکه برای اهداف درمانی است. در این روش تمامی خواص شیتاکه حفظ می شود و احتمال درماتیت نیز کم است.

    نحوه بخارپز کردن شیتاکه

    قارچ شیتاکه را چند دقیقه خیس کنید سپس آبکش کنید و کنار بگذارید. برای خوش طعم شدن قارچ شیتاکه را با ۱/۲ قاشق غذاخوری نمک، ۱/۲ قاشق چایخوری سس سویا، ۱ قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد مزه دار کنید. قارچ ها را در اولین سطح بخارپز به مدت ۱۵ دقیقه بخارپز کنید. (برای مصارف درمانی و تقویت ایمنی شکر را حذف نمایید)

    روش سریع مصرف شیتاکه در آشپزی

    این روش بیشتر در میان آشپزهای شرقی مرسوم و به بلوک یخ شیتاکه معروف است.

    1.  ابتدا قارچ خشک شیتاکه را با آب سرد و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال آبرسانی کنید.
    2. قارچ را به همراه آب آن به دمای ۵۰ تا ۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید
    3. حرارت را زیاد کنید تا قارچ به مدت ۱۰ دقیقه بچوشد
    4. عصاره را در قالب یخ بریزید و در انواع غذاها از آن ها استفاده کنید.
    شیوه مصرف سریع شیتاکه

    شیوه مصرف سریع قارچ شیتاکه

     

    منبع: wayofleaf.com/supplements/mushrooms/shiitake-mushroom-recipes

    اگر در خصوص نحوه مصرف قارچ شیتاکه و یا خرید این محصول سوالی دارید با ما در ارتباط باشید. (واتس اپ مجموعه: ۰۹۳۷۰۲۴۶۴۳۶)

    استفاده از این محتوا فقط برای مقاصد غیرتجاری و با لینک به وب سایت “گانودرم” بلامانع است. در غیر این صورت مجموعه گانودرم هیچ رضایتی ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *