• قارچ شیتاکه یک ماده غذایی خوشمزه و داروی سنتی آسیاست. تاثیر، فواید و خواص شیتاکه سبب شده تا مردم از آن برای تقویت ایمنی (بویژه عفونت ویروسی HPV)، افزایش طول عمر، سلامت کبد و موارد دیگر استفاده کنند. اما شاخص ترین خاصیت شیتاکه اثرات تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است. مطالعات انسانی و بالینی نشان داده‌اند که شیتاکه تعداد و یا فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی (NK)، سلول‌های دندریتیک و سیتوکین‌ها را افزایش می‌دهد. این خاصیت منحصر به فرد شیتاکه به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و جلوگیری از رشد تومور کمک می‌کند.

    برای آگاهی از تمام فواید شیتاکه و چگونگی افزودن آن به رژیم غذایی، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    قارچ شیتاکه چیست؟

    قارچ شیتاکه یک قارچ بومی شرق آسیاست. فرهنگ های چین و ژاپن این “ابرغذای خوشمزه” را هم به عنوان یک ماده غذایی در آشپزی و هم یک داروی سنتی ستایش کرده اند [۱].

    قارچ شیتاکه دومین قارچ خوراکی محبوب در جهان است که به اشکال مختلف به عنوان غذا یا مکمل در دسترس است. قارچ شیتاکه همچنین به نام های قارچ شیتاکی، قارچ بلوط اره sawtooth oak mushroom ، sawtooth oak mushroom، قارچ بلوط oakwood mushroom، قارچ بلوط طلایی golden oak mushroom نیز شناخته می شود.

    مشخصات قارچ شیتاکه

    • Kingdom: Fungi
    • Division: Basidomycota
    • Class: Basidomycetes
    • Order: Agaricales
    • Family: Tricholomataceae
    • Genus: Lentinus
    • Species: Edodes

    قارچ شیتاکی

    کاربردهای سنتی و مدرن

    خواص شیتاکه بی نظیر است و مثل قارچ گانودرما  یکی از مرواریدهای طب سنتی چین است. کشورهای شرقی مانند ژاپن و کره نیز از آن به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کرده اند. افراد بیشتر آن را برای تقویت ایمنی، طول عمر، گردش خون و سلامت کبد مصرف می کنند. [۱ فواید شیتاکه].

    علاوه بر طب سنتی، قارچ شیتاکی در طب مدرن نیز محبوب است. دانشمندان در حال تحقیق درباره پتانسیل آن در مبارزه با HIV / ایدز، HPV، بیماری های قلبی، سرطان، عفونت های مزمن و موارد دیگر هستند. مردم همچنین از آن به عنوان دهانشویه برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده می کنند [۲].

    فواید شیتاکه در پزشکی

    • مصونیت و تقویت سیستم ایمنی
    • سلامت قلب
    • ممکن است سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد
    • کمک به درمان سرطان
    • اثرات ضد میکروبی
    • سلامت پوست

    شواهد موجود در مورد کاربردهای سنتی و مدرن شیتاکه چه می گوید؟ چگونه باید آن را مصرف کنیم و آیا برای همه افراد بی خطر است؟

    ترکیبات فعال

    قارچ شیتاکه سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند پلی ساکاریدها، استرول ها (sterols) و ترپنوئیدها (terpenoids) است. این ترکیبات فعال، پاسخ ایمنی را تحریک می کنند و دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. مقدار این ترکیبات به شرایط رشد و ذخیره سازی بستگی دارد.

    لنتینان نوعی بتاگلوکان با خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطان و ضد میکروبی است. ارگوتیونین، یک اسید آمینه گوگردی، با التهاب و استرس اکسیداتیو مقابله می کند [۳].

    هاگ (میسلیوم) قارچ شیتاکی سرشار از مولکول های ضد التهاب است که از کبد محافظت می کند.

    ارزش غذایی قارچ شیتاکه

    شیتاکی یک غذای کم کالری و سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. چهار عدد قارچ خشک شیتاکه (۱۵ گرم) حاوی [۴]:

    • کالری: ۴۴
    • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
    • پروتئین: ۱٫۵ گرم
    • فیبر: ۲ گرم

    ویتامین ها و مواد معدنی

    • ریبوفلاوین (B2): 0.19 میلی گرم (۱۵٪ DV)
    • نیاسین (B3): 2.12 میلی گرم (۱۳٪ DV)
    • اسید پانتوتنیک (B5): 3.12 میلی گرم (۶۶٪ DV)
    • مس: ۰٫۷۷ میلی گرم (۸۶٪ DV)
    • سلنیوم (Se): 6.9 میکروگرم (۱۳٪ DV)
    • روی: ۱٫۱۵ میلی گرم (۱۰٪ DV)
    • ویتامین D: متغیر،قارچ تنها منبع گیاهی ویتامین D است. اما مقدار آن به تابش اشعه ماورا بنفش / نور خورشید در طول رشد قارچ بستگی دارد. شیتاکه با اشعه ماورا UV بنفش مقدار مناسبی از ویتامین D را تأمین می کند که برای ایمنی بدن، سلامت استخوان و موارد دیگر بسیار مهم است [۴، ۵].

    همانطور که گفته شد، قارچ ها حاوی ویتامین D2 (ergocalciferol) هستند که بدن ما نمی تواند از آن به عنوان ویتامین D3 (cholecalciferol) استفاده کند [۶ ، ۷].

    قارچ شیتاکه حاوی روی، ویتامین D و تمام اسیدهای آمینه ضروری است که باعث می شود غذای بسیار خوبی برای گیاهخواران باشد.

    ویتامین ها، مواد معدنی و به صورت کلی ارزش غذایی بالای قارچ شیتاکه سبب شده تا فواید و خواص شیتاکه به نسبت سایر گیاهان دارویی متنوع باشد.

    شیتاکه منبع عالی فیبر، مس، سلنیوم و ویتامین B5 و غیره است.

    خواص شيتاكه

    قارچ شیتاکه حاوی مواد سازگار با قلب است و باعث کاهش کلسترول و محافظت از رگ های خونی می شود.

    فواید قارچ شیتاکه برای سلامتی

    ۱٫ پشتیبانی از سیستم ایمنی

    مردم در سنین مختلف از قارچ های دارویی، از جمله شیتاکی، برای تقویت ایمنی بدن خود استفاده می‌کنند. شیتاکه حاوی لنتینان و بتاگلوکان های دیگر است که از مکانیسم های دفاعی ما پشتیبانی می‌کند [۸، ۹].

    در مطالعه ای بر روی ۵۲ داوطلب نشان داده شد که مصرف روزانه  ۵ یا ۱۰ گرم شیتاکه (L. edodes) [10]:

    • فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.
    • ایمنی روده بهبود یافته
    • التهاب (سطح CRP) کاهش میاید

    تحقیقات روی موش ها، خواص قارچ شیتاکه را برای حمایت از سلامت روده تأیید كرده است [۱۱ ، ۱۲].

    علاوه بر بتا گلوکان ها، شیتاکه سرشار از انواع دیگر فیبر هستند که به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند، میکروبیوم روده ما را پرورش می دهند و اثر افزایش بیفیدوباکتری دارد. با افزایش تعداد بیفیدوباکتری ها در روده، توانایی از بین بردن پاتوژن‌ها و ویروس‌هایی که از خارج از بدن هجوم آورده اند افزایش می یابد. بنابراین فرد کمتر به بیماری‌هایی مانند مسمومیت غذایی و سرماخوردگی مبتلا می‌شود.

    شیتاکه روی و مس، دو ماده معدنی مهم برای ایمنی قوی فراهم می كند [۱۳، ۱۴].

    ۲٫ سلامت قلب

    شیتاکه دارای طیف وسیعی از اجزای سازگار با قلب، از جمله استرول ها، بتا گلوكان ها و اریتادین است. آنها می توانند از رگهای خونی در برابر التهاب و کلسترول محافظت کنند [۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸].

    به عنوان یک مزیت جانبی، این قارچ ها دارای فیبر غذایی زیادی هستند و سدیم و چربی کمی دارند.

    در مطالعات متعدد روی موش ها، شیتاکه قادر بوده تا: ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۱ ،۲۲ ] 

    • کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش دهد
    • کنترل وزن را همراه داشته باشد
    • از رگ های خونی در برابر تصلب شرایین محافظت کند

    همچنین قارچ شیتاکه دارای ترکیبات استرولی است و مانع تولید کلسترول در کبد میشود. این قارچ همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی قوی است که به جلوگیری از چسبیدن سلول ها به دیواره رگ های خونی و تشکیل پلاک کمک می کند. فشار خون را سالم نگه می دارد و گردش خون را بهبود می بخشد.

    ۳٫ بهداشت دهان و دندان

    التهاب لثه

    التهاب لثه به دلیل تجمع باکتری ها روی لثه ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به وضعیت شدیدتری شود که تحت عنوان پریودنتیت شناخته می شود ۲۲ ].

    در دو مدل آزمایشگاهی، نشان داده شد  عصاره قارچ شیتاکی از رشد باکتری های مضر که باعث التهاب لثه می شوند جلوگیری می کند. کلرهگزیدین، ​​برخلاف دهانشویه، به باکتری های مفید آسیب نمی رساند ۲۳ ، ۲۴ ].

    پلاک دندان و پوسیدگی

    پلاک دندان اولین قدم برای پوسیدگی دندان است. به عنوان یک نتیجه از عفونت های باکتریایی (Streptococcus mutans) تشکیل می شود که مقدار pH و سایر عوامل محافظتی را مختل می کند.

    طبق بررسی انجام مطالعات بالینی، شیتاکه با محافظت از سطح مینا و مهار میكروب های مضر مانند S. mutans ممكن است از ایجاد پلاك دندان جلوگیری كند۲۵ ].

    در مطالعه ای که بر روی ۶۵ داوطلب انجام شد، یک دهانشویه با عصاره شیتاکه باکتری های مضر را سرکوب می کند اما در کاهش پلاک دندان نسبت به یک دهانشویه استاندارد ضعیف تر است ۲۶ ].

    ۴٫ پشتیبانی از درمان سرطان

    لنتینان و سایر پلی ساکاریدهای قارچ شیتاکی می توانند پاسخ ایمنی را تحریک کرده و رشد سلول های سرطانی را سرکوب کنند [ ۲۷ ، ۲۸ ، ۲۹ ، ۳۰ ].علاوه بر این لنتینان موجود در شیتاکه به درمان آسیب‌های کروموزوم ناشی از درمان‌های ضد سرطان کمک می‌کند. این نشان می‌دهد که شیتاکه مکمل غذایی بالقوه‌ای برای مبارزه با سرطان است.

    در مطالعه ای عصاره شیتاکه هنگامی که به درمان استاندارد افزوده شد، کیفیت زندگی و عملکرد ایمنی بدن را در ۴۷ بیمار مبتلا به سرطان پستان بهبود بخشید ۳۱ ].

    دو مطالعه كوچكتر بدون كنترل دارونما، نتایج مشابهی را در بیماران سرطانی تحت درمان هورمونی و ایمنی مشاهده كردند ۳۲ ، ۳۳ ].

    بررسی مطالعات بالینی و حیوانی تأیید کرد که عصاره شیتاکه می تواند باعث بهبود اثربخشی درمان استاندارد، پاسخ ایمنی و كیفیت زندگی در بیماران سرطانی تحت جراحی شود.

    پزشکان در چین و ژاپن از لنتینان شیتاکه برای بهبود درمان استاندارد سرطان و کاهش عوارض جانبی استفاده می کنند. آزمایشات بالینی مختلف توانایی آن را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بقا و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته ثبت کرده اند ۳۶ ، ۳۷ ، ۳۸ ، ۳۹ ، ۴۰ ]. بیشتر بدانید: قارچ شیتاکه برای سرطان

    ۵٫ فواید شیتاکه روی HIV

    دو مولفه این قارچ یعنی لنتین و لنتینان، مانع رشد و تکثیر HIV می شوند و اثر یک داروی ضد ویروسی (AZT) را افزایش می دهند ۴۱ ، ۴۲ ].

    ۶٫ فواید شیتاکه روی کرونا و سایر ویروس ها

    شیوع ویروس کرونا در حال حاضر یک رویداد مهم است و با روشن شدن اطلاعات جدید جزئیات ممکن است تغییر کند. هنوز هیچ محصول موثر مورد تأیید FDA برای درمان یا جلوگیری از عفونت COVID-19 در دسترس نیست.

    دانشمندان هنوز قارچ شیتاکه را در برابر ویروس جدید کرونا (SARS-CoV-2 یا COVID-19) آزمایش نکرده اند. اما مخلوط استاندارد پلی ساکاریدهای قارچ شیتاکه (AHCC) سلولهای ایمنی بدن انسان را در برابر عفونت های ویروسی فعال می کند مانند ۴۳ ]:

    • آنفلوانزای B (در انسان) [ ۴۴]
    • هپاتیت C (در انسان) [۴۵]
    • ویروس پاپیلومای انسانی HPV (در انسان و موش) [ ۴۶ ]
    • آنفلوانزای A (H1N1) (در موش) [۴۸، ۴۷]
    • ویروس آنفلوانزای مرغی (H5N1 ، در موش) [۴۹]
    • انسفالیت نیل غربی (در موش) [۵۰]

    ویروس های آنفلوانزا باعث آنفلوانزا می شوند، که می تواند عوارض تنفسی مشابه عفونت COVID-19 داشته باشد. با این حال، اثرات مشاهده شده بر روی این گونه ها به معنای پتانسیل درمانی شیتاکه در برابر ویروس جدید کرونا نیست۵۱ ، ۵۲.

    در ویدئو کوتاه زیر، در خصوص شیوه تاثیر شیتاکه روی HPV ( عامل زگیل تناسلی و برخی از سرطان ها ) صحبت شده است.

     

    مطالعات نشان می دهد که قارچ شیتاکه می تواند HPV را ریشه کن کند. لازم به توجه است که خواص منحصر به فرد قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی سبب شده تا این قارچ شرقی به عنوان یک راه حل درمانی بدون عارضه برای درمان پاپیلومای انسانی انتخاب گردد. طی این روش زگیل های تناسلی کوچک یا حذف می شوند و در گام نهایی فرد مبتلا به تدریج شاهد توقف تکثیر یا حذف ویروس خواهد بود. عملکرد بی نظیر شیتاکه در تایپ های خطرناک HPV مشهود تر است.

    ۷٫ با چاقی مبارزه کنید

    برخی از اجزای سازنده قارچ شیتاکه دارای اثرات هیپولیپیدمیك (كاهش دهنده چربی) هستند. مانند اریتادین و ب گلوكان. یك فیبر غذایی محلول كه در جو و چاودا رنیز یافت می شود. مطالعات گزارش کرده اند که گلوکان ب می تواند باعث افزایش سیری، کاهش مصرف غذا، تأخیر در جذب مواد غذایی و کاهش سطح چربی پلاسما شود. (بیشتر بدانید: فواید قارچ شیتاکه برای لاغری)

    محققان در پایان اظهار داشتند كه قارچ شیتاکه می تواند هنگام افزودن به رژیم غذایی پرچرب، از افزایش وزن بدن، رسوب چربی و تری اسیل گلیسرول های پلاسما جلوگیری كند.

    ۸٫سلامت پوست

    قارچ استحکام پوست را بهبود می بخشد، بازسازی سریعتر پوست را تشویق می کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. قارچ شیتاکه مملو از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است.(بیشتر بدانید: فواید قارچ شیتاکه برای پوست)

    تحقیقات حیوانی و سلولی

    در ادامه خلاصه ای از تحقیقات موجود بر روی حیوانات و سلول ها آورده شده است.

    فعالیت ضد میکروبی

    در لوله های آزمایش، عصاره قارچ شیتاکه (Lentinula edodes) توانست تا ۸۵٪ باكتری ها و ۵۰٪ مخمرها و كپك ها را مهار كند. به ویژه در برابر باکتریهای گرم  و آلاینده های غذایی موثر بود.

    دو مطالعه آن را به اندازه آنتی بیوتیک ها  و عوامل ضد قارچ استاندارد قوی نشان دادند.

    عوارض قارچ شیتاکه

    در صورت رعایت دوز استاندارد، شیتاکه برای غالب افراد عوارضی ایجاد نمی کند و محصولی کاملا ایمن تلقی می شود. اما در درصد معدودی از افراد شاهد حساسیت هستیم. حدود ۲ درصد از افرادی که قارچ را به صورت خام یا نیمه پخته مصرف می کنند، عارضه جانبی را تجربه می‌کنند. رایج ترین عارضه جانبی که معمولاً در اثر مصرف خام یا نیمه پخته شیتاکه ایجاد می شود، “درماتیت شیتاکه” است. درماتیت یك تحریک پوستی است كه گاهی اوقات تب و مسائل گوارشی را نیز به دنبال دارد. البته لازم به ذکر است که حتی اگر پس از مصرف قارچ خام شیتاکه با درماتیت یا آلرژی مواجه شدید اصلا نباید نگران نباشید. درماتیت تقریباً طی دو الی سه هفته و بدون نیاز به دارو به طور کامل ناپدید می شود.

    اگر درماتیت شیتاکه برای شما اذیت کننده بود میتوانید درمان را با آنتی هیستامین تسریع نمایید. علائم در حدود ۱ روز پس از مصرف دارو شروع به بهبود می کند و در عرض کمتر از ۱ تا ۲ هفته به طور کامل بهبود می یابد.

    عوارض مصرف قارچ شیتاکه

    عوارض مصرف قارچ شیتاکه خام که در ۲ درصد افراد ممکن است ایجاد شود

     

    اگر بدن شما نسبت به شیتاکه آلرژی داشته باشد، اولین علائم ۲۴ ساعت پس از مصرف ظاهر می شود. پس در روز اول قارچ شیتاکه را خام میل کنید. اگر پس از ۲۴ ساعت بدن شما آلرژی نشان داد، از روز دوم به بعد قارچ را بپزید. در بیشتر موارد، پخت و پز امکان ایجاد عوارض شیتاکه را از بین می برد.

    در مصارف غذایی که قارچ قبل از سرو پخته می‌شود، قارچ شیتاکی به احتمال زیاد برای همه بی خطر است. به دلیل کمبود اطلاعات و به جهت احتیاط، کودکان و زنان باردار باید از مصرف مکمل ها خودداری کنند.

    علل درماتیت شیتاکه

    علت درماتیت شیتاکه هنوز مشخص نشده است. غالب ترین نظر در حال حاضر این است که ماده لنتینان موجود در قارچ شیتاکه ممکن است علائم آلرژیک ایجاد کند. این فرضیه به این دلیل مطرح شد که بیمارانی که داروهای ضد سرطان حاوی لنتینان دریافت کرده بودند، دچار حساسیت های پوستی مشابه درماتیت شیتاکه شدند.

    همچنین داده هایی وجود دارد که مصرف الکل با قارچ شیتاکه باعث افزایش بروز این بیماری می شود.

    ۴ عارضه مصرف بیش از حد قارچ شیتاکه

    همانطور که اشاره شد قارچ شیتاکه یک قارچ خوراکی بسیار سالم است و به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها بویژه درمان زگیل تناسلی استفاده می شود. با این وجود، مثل هر ماده غذایی در صورت افراط در مصرف، این قارچ نیز می تواند اثرات ناخوشایندی برای شما داشته باشد. در ادامه به عوارض مصرف قارچ شیتاکه که در صورت مصرف بیش از حد از این قارچ ممکن است ایجاد شود، اشاره می کنیم.

    ۱. مشکلات گوارشی (اسهال و درد معده)

    قارچ شیتاکه سرشار از فیبر غذایی است. دو نوع فیبر غذایی وجود دارد: فیبر غذایی محلول در آب که به راحتی در آب حل می شود و فیبر غذایی نامحلول که به سختی در آب حل می شود. فیبر خوراکی محلول در آب اثر افزایش بیفیدوباکتری را در روده دارد. فیبر غذایی نامحلول نقش القای حرکات پریستالتیک را دارد که دیواره روده را تحریک می کند و باعث اجابت مزاج و رفع یبوست می شود.

    با این حال، خوردن بیش از حد غذاهای غنی از فیبر نامحلول در آب مثل شیتاکه می تواند باعث اسهال و درد معده شود. علاوه بر این مصرف قارچ شیتاکه در مقادیر زیاد می تواند در سیستم گوارش شما اختلال ایجاد کند. اختلال در سیستم گوارش به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما نمی تواند مقادیر زیادی قارچ را در یک مرحله پردازش کند. بنابراین به مصرف محدود این قارچ پایبند باشید.

    ۲. واکنش های آلرژیک

    واکنش های آلرژیک یکی دیگر از عوارض مصرف قارچ شیتاکه است. مصرف بیش از حد قارچ شیتاکه همچنین می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل در تنفس و افزایش ضربان قلب ایجاد کند.

    ۳.هیپوگلیسمی

    قارچ شیتاکه حاوی یک ماده غذایی به نام اریتادنین است. اریتادنین در سایر قارچ ها وجود ندارد و یک ماده منحصر به فرد قارچ شیتاکه است. اریتادنین باعث کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب می شود. سپس ویسکوزیته خون کاهش می یابد و بار رگ ها کاهش می یابد، بنابراین فشار خون کاهش می یابد.

    این ویژگی از خواص شیتاکه است. با این حال، اگر بیش از حد مجاز قارچ شیتاکه بخورید، فشار خون خود را بیش از حد کاهش می‌دهید. این وضعیت هیپوگلیسمی است. هیپوگلیسمی علائمی مانند تپش قلب، لرزش دست و سرگیجه ایجاد می کند. اگر این علائم را تجربه کردید، شکر یا آب نبات را در دهان خود قرار دهید. گلوکز فشار کاهش یافته را مجدد افزایش می‌دهد.

    ۴. افزایش سطح اسید اوریک

    همه‌ی قارچ ها از جمله شیتاکه حاوی مقدار متوسطی پورین هستند، یک ترکیب شیمیایی که به اسید اوریک تجزیه می شود. رژیم غذایی غنی از پورین ممکن است سطح اسید اوریک را در بدن افزایش دهد که گاهی منجر به نقرس می شود. پس از افراط در مصرف  قارچ‌ها خودداری کنید.

    ۵.ائوزینوفیلی

    مطالعه ای که در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شد، بیان کرد که مصرف روزانه بیش از ۵ گرم قارچ شیتاکه به مدت ۱۰ هفته می تواند منجر به یک ناهنجاری خونی به نام ائوزینوفیلی شود. این وضعیت شامل افزایش غیر طبیعی تعداد یک نوع گلبول سفید است.

    ائوزینوفیلی

    ائوزینوفیلی

    چه کسانی نباید از قارچ شیتاکه استفاده کنند؟

    همان طور که توضیح داده شد، شیتاکه محصولی بی خطر و ایمن محسوب می شود. اما با این حال به جهت احتیاط بهتر است برخی از افراد از مصرف آن خودداری نمایند. زیرا ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی شود که به آن ها اشاره می کنیم:

    1. افرادی که نسبت به قارچ‌ها آلرژی دارند.
    2. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی: مصرف قارچ شیتاکه برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس و آرتریت روماتوئید ممنوع است. چرا که قارچ شیتاکه به دلیل توانایی در تحریک سیستم ایمنی، ممکن است علائم این بیماری ها را افزایش دهد.
    3. بیماران ائوزینوفیلیک: طبق گزارش های نادر بالینی، قارچ شیتاکه ممكن است باعث بدتر شدن اختلال خونی به نام ائوزینوفیلی شود. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری قبل از مصرف شیتاکه باید با پزشك خود صحبت كنند.
    4. کودکان، زنان باردار و شیرده
    5. افرادی که در چند هفته آینده عمل جراحی دارند.

    کدام داروها با شیتاکه تداخل دارند؟

    برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می توانند تا حد متوسطی با قارچ شیتاکه تداخل داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف احتیاط و با پزشک مشورت کنید. این تداخل به این دلیل است که اجزای موجود در قارچ شیتاکی دارای اثرات تقویت كننده سیستم ایمنی هستند و بنابراین می توانند اثر كورتیكواستروئیدها و سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی را کاهش دهند.

    مقدار مصرف شیتاکه

    پختن قارج احتمال عوارض جانبی شیتاکه را به صفر میرساند.

    نحوه استفاده از قارچ شیتاکه

    می توانید هم با شیتاکه تازه و هم قارچ خشک شیتاکه آشپزی كنید. قارچ خشک شیتاکه عطر بیشتری دارد. این قارچ دارای عطر و طعم متمایز “امامی” هستند که به عنوان گوشت خوشمزه یا  طعم گوشتی توصیف می شوند. این ویژگی آنها را به یک جایگزین عالی گوشت تبدیل می کند. شیتاکه به خوبی در املت، سوپ، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای دیگر ترکیب می شود.

    هنگام خرید این قارچ دقت داشته باشید که بدون ساقه باشد. ساقه های شیتاکه دور ریز آشپزی هستند. آنها را هنگام پختن بردارید زیرا معمولاً سفت باقی می مانند. در صورت پخت و پز با قارچ خشک، ابتدا آنها را در آب گرم ۶۰ – ۳۰ دقیقه خیس کنید.

    آیا می توان شیتاکه خام خورد؟

    خطر ابتلا به درماتیت و حساسیت به شیتاکه در هنگام مصرف قارچ به صورت خام بسیار بیشتر است، بنابراین مصرف خام آن ایده خوبی نیست. آنها را کمی تفت دهید تا ضمن حفظ ارزش غذایی، طعم و قابلیت هضم آنها بهبود یابد. [ ۵۶ ]

    مقدار مصرف شیتاکه

    هیچ دوز رسمی وجود ندارد. کاربران و تولیدکنندگان مکمل ها دوزهای غیر رسمی را براساس آزمون و خطا تعیین کرده اند. هنگام استفاده از شیتاکه به عنوان غذا، یک وعده استاندارد ۱۵ گرم قارچ خشک (۴ قطعه) است. طبق مطالعه ای در داوطلبان سالم، مصرف روزانه ۵ الی ۱۰ گرم شیتاکه برای تقویت ایمنی آنها كافی است [منبع]. اگر از محصول ما تهیه کرده اید، مصرف روزانه ۵ گرم لازم و کافی خواهد بود.

    آیا می توانم هر روز قارچ شیتاکه بخورم؟

    بله. اگر به دنبال اهداف درمانی و خواص دارویی شیتاکه هستید، مصرف روزانه توصیه می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داده که افرادی که روزانه حدود دو عدد شیتاکه خشک را به مدت یک ماه می خورند. به طور کلی، نشانگرهای ایمنی آنها بهبود یافت.

    قارچ شیتاکه اصل را از کجا تهیه کنیم؟

    واردات قارچ شیتاکه تازه در ایران صورت نمی‌گیرد، اما می‌توانید قارچ شیتاکه خشک شده را از فروشگاه‌ اینترنتی ما تهیه نمایید. وارد بخش فروشگاه شده (ganoderm.ir/shop) و به راحتی سفارش قارچ شیتاکه خود را ثبت نمایید. سفارش شما طی ۱ الی ۲ روز پردازش و سپس ارسال می‌گیرد.

    کلمات کلیدی : فواید شیتاکه – خواص و عوارض قارچ شیتاکه

     

    استفاده از مطالب ما فقط برای مقاصد غیرتجاری و با لینک به وب سایت “گانودرم” بلامانع است. در غیر این صورت مجموعه گانودرم هیچ رضایتی ندارد.

    محصولات تقویت کننده ایمنی

    بسته تقویت ایمنی (شیتاکه و گانودرما و ترکی تیل) + ۱ ماهه

    ۱,۱۸۰,۰۰۰ تومان
    مناسب برای بیماری های ویروسی HPV - HSV۲ بسته گانودرما لوسیدوم قرمز ۱۵۰ گرم شیتاکه خارجی ۳۰ گرم قارچ ترکی تیل پرورشی

    بسته تقویت ایمنی (شیتاکه و گانودرما و ترکی تیل) + دوره ۳ ماهه

    ۳,۲۸۰,۰۰۰ تومان
    مناسب برای بیماری های ویروسی HPV - HSV
    • ۶ بسته دمنوش گانودرما لوسیدوم قرمز
    • ۴۵۰ گرم شیتاکه خارجی
    • ۹۰ گرم قارچ ترکی تیل پرورشی
     

    قارچ گانودرما پودر نشده

    ۲۹۰,۰۰۰ تومان
    • از مرغوب ترین گانودرمای قرمز
    • ۱۰۰ گرم قارچ گانودرما پودر نشده 
    • حاوی اسپور فراوان روی سطح کلاهک قارچ 
    • تولید شده در شرایط کاملا ارگانیک

    قارچ ترکی تیل TURKEY TAIL

    ۲۴۰,۰۰۰ تومان۲۴۵,۰۰۰ تومان
    100 گرم | تولید شده در سالن و در شرایط کاملا ارگانیکارسال به سراسر ایران عزیز

    خرید قارچ گانودرما (درجه ۱)

    ۲۶۰,۰۰۰ تومان۳۱۰,۰۰۰ تومان
    • از مرغوب ترین گانودرمای قرمز معروف به گانودرما لوسيدوم
    • تولید شده در شرایط کاملا ارگانیک و بدون هیچگونه افزودنی شیمیایی
    • انقضا 11.2025 
    • ارسال به سراسر ایران
     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    5 دیدگاه در “۸ دلیل برای تهیه قارچ شیتاکه | مروری بر عوارض، فواید و خواص شیتاکه

    1. متین گفت:

      عالی بود مطلبتون

    2. علی گفت:

      سلام اول از شما تشکر میکنم بابت ایجاد همچین فروشگاهی که به فکر سلامتی مردم هستید و هدفتون اگاهای سازی و درمان هست
      و یه پیشنهاد هم دارم اگر ممکنه لطفاداروی ahcc رو وارد کنید و در کنار محصولاتون به فروش میرسوندید

      1. گانودرم گفت:

        سلام علی عزیز.
        متاسفانه ahcc آمریکایی است و به دلیل اینکه تحریم هستیم امکان واردات قانونی آن وجود ندارد. از طرف دیگه واردات محصولات دارویی به شکل غیر قانونی برای واردکننده و مصرف کننده خطرناکه و پر ریسک.

    3. ناشناس گفت:

      علاوه بر خواصی که نوشتید، شیتاکه برای پوست هم میتونه مفید باشه؟

      1. گانودرم گفت:

        بله / قارچ شیتاکه حاوی آنتی اکسیدان L-ergothioneine است که به لایه برداری پوست کمک می کند. قارچ شیتاکه، به عنوان منبع غنی اسید کوجیک ، برای روشن شدن پوست و محو لکه های خورشیدی و زخم های آکنه استفاده می شود. البته به نسبت قارچ گانودرما کمی ضعیف تر عمل می کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *