• قارچ گانودرما نیروگاه ضد پیری است.
    گانودرما لوسیدوم (G. lucidum ، Lingzhi) ، نوعی قارچ با فعالیت های زیستی مختلف، اخیراً برای بهبود کیفیت پوست و درمان بیماری های پوستی آشکار شده است. به طور سنتی، پلی ساکاریدها و اسیدهای گانودریک به عنوان متابولیتهای اصلی عملکردی گانودرما گزارش شده اند که دارای عملکردهای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. بر اساس تحقیقات و سایر مطالعات ما، عصاره های گانودرما، مانند پلی ساکاریدهای گانودرما، در بهبود زخم های پوستی، کاهش عفونت پس از سوختگی و جلوگیری از آسیب ناشی از ایسکمی پلیر پوست استفاده شده است. گانودرما به دلیل نقش آنها در پیری پوست و سفید شدن پوست در مراقبت از پوست نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در همین حال، اثر ضد التهابی گانودرما در درماتیت آتوپیک و سارکوئیدوز جلدی نیز اثبات شده است.

    حقایق سریع !

    نام قارچ : قارچ گانودرما.

    نوع مواد تشکیل دهنده: آبرسان، آنتی اکسیدان.

    مزایای اصلی:  مقابله با خطوط ریز و چین و چروک، کاهش استرس، بهبود خواب، تقویت سیستم ایمنی بدن.

    قارچ گانودرما از نظر دارویی به عنوان ضد پیری قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گرفته است. این قارچ سرشار از بتا گلوکان است، به این معنی که می تواند عوامل استرس زای محیط را از بین ببرند و برخی از خواص ضد التهابی جدی را ارائه دهند.

    چه کسی باید از آن استفاده کند: به طور کلی، همه ی افراد با انواع پوست می توانند از خواص قارچ گانودرما بهره مند شوند.

    به چه شکل می توان گانودرما استفاده کرد: قارچ گانودرما را می توانید به صورت کامل یا به صورت عصاره یا پودر مصرف کنید. برای مراقبت از پوست، می توان از  قارچ گانودرما دو بار در روز صبح و عصر استفاده کرد.

    مکمل های قارچ گانودرما: سایر قارچ ها، به خصوص شیتاکه و مایتاکه. گیاهان ضد التهاب و تسکین دهنده.

    قارچ گانودرما چیست؟

    قارچ گانودرما که به عنوان “قارچ جاودانگی” شناخته می شود، قرن ها در آسیا برای درمان عفونت و مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گرفته است. این قارچ همچنین برای مقابله با استرس و خستگی، استفاده می شود و دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. از نظر بهداشتی، می توان آنها را به صورت کامل یا به صورت عصاره یا پودر مصرف کرد.

    فواید قارچ گانودرما برای پوست

    قارچ گانودرما از مزایای مراقبت از پوست سرشار است. از جمله مزایای گانودرما برای پوست: کاهش قرمزی و التهاب گرفته تا از بین بردن چین و چروک و چین و چروک پوست.

    قارچ گانودرما با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. قارچ گانودرما سطح دو آنتی اکسیدان قوی پوست، یعنی ارگوتیونین (ergothioneine) و گلوتاتیون(glutathione) کاهش یافته را حفظ می کند. این دو آنتی اکسیدان از پیری زودرس و تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و  باعث محافظت در برابر آفتاب می شوند.
    قرمزی و التهاب را تسکین می دهد.  التهاب اولین قدم در پیری پوست است. خواص آداپتوژنیک تقویت کننده ایمنی قارچ گانودرما منجر به آرام شدن پوست و همچنین قرمزی می شود.
    هیدراتاسیون عمیق. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما فواید مرطوب کنندگی دارد و عمیقاً آبرسانی می کنند.  این بدان معناست که این قارچ ممکن است باعث کاهش خطوط و چین و چروک ها و همچنین ترمیم شود.
    جای زخم های آکنه را محو می کند: قارچ گانودرما آنزیم تیروزیناز تولید کننده ملانین را مهار می کند و در کاهش رنگدانه و تغییر رنگ پوست مفید است.

    خاصیت روشن کنندگی پوست گانودرما

    تیروزیناز یک آنزیم حاوی مس بوده که در بسیاری از بافت های گیاهان و حیوانات وجود دارد. و واکنش تولید ملانین و دیگر رنگدانه های پوستی از تیروزین را اکسید و کاتالیز می نماید. در مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داده شد که گانودرما باعث کاهش معنی داری در فعالیت آنزیم تیروزیناز می شود. در مطالعه ی دیگری در سال ۲۰۱۷ ، نتایج نشان داد که گانودرمانودیول فعالیت و بیان آنزیم تیروزیناز و تولید ملانین در سلول ملانوسیت را کاهش داده است.

    تاثیر گانودرما روی بیماری پوستی پسوریازیس

    پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است. پسوریازیس به دلیل التهاب و تقسیم های نامتعارف سلول های اپیدرم ایجاد شده است. این بیماری سبب ایجاد ضایعات پوسته پوسته سفید و نقره ای روی پوست می شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که لنفوسیت های T  و سیتوکین ها نقش مهمی در پاتوژنز این بیماری دارند. پسوریازیس همچنین می تواند باعث التهاب مفاصل، به نام آرتروز پسوریازیس شود. دلایل زیادی از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی و نقص سیستم ایمنی در ایجاد این بیماری موثر اند. میزان شیوع بیماری در جوامع مختلف ۱ الی ۳ درصد گزارش شده است. بیماران مبتلا به پسوریازیس به دلیل ماهیت مزمن بیماری معمولا از داروهای شیمیایی نظیر متوتروکسات، سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند که دارای عوارض جانبی متعددی هستند.

    در یک مطالعه پتنت، ترکیب دارویی گانودرما با افزایش بیان اینترلوکین-۱۰ و اینترلوکین – ۱Ra باعث بهبود علائم پسوریازیس گردید. ادعا شده است که افزایش این دو سایتوکین در درمان پسوریازیس نقش دارد. این موضوع بیانگر نقش ضدالتهابی این قارچ در درمان این بیماری باشد.

    برخی فواید دیگر قارچ گانودرما برای سلامتی

    مشخص شده است که از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا مبارزه با خستگی، این قارچ دارویی  دارای یکسری فواید سلامتی است.

    سطح انرژی را افزایش می دهد. قارچ  گانودرما ممکن است با افسردگی و خستگی مقابله کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد که، پس از هشت هفته  قارچ گانودرما، خستگی در افراد مبتلا به نوراستنی، کاهش می یابد. (منبع ۳ ) همچنین درد و تحریک پذیری همچنین هنگام مصرف قارچ گانودرما کاهش می یابد.
    کلسترول خوب را بهبود می بخشد.  قارچ گانودرما ممکن است به بهبود کلسترول HDL در افراد دیابتی کمک کند.
    سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مشخص شده است که قارچ گانودرما باعث افزایش تولید گلبول های سفید خون و احتمالاً کاهش التهاب می شود. همچنین نشان داده شده است که آنها برای تنظیم سیتوکینهای TH2 به طور ناچیزی تنظیم می شوند.  این نشان می دهد که این قارچ  می تواند در درمان سرطان مفید باشد. می توان خاطر نشان کرد گانودرما سرشار از بتا گلوکان هست که مشخص شده است با فعال سازی ماکروفاژها و سلولهای کشنده طبیعی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.  بتاگلوکان ها به همچنین رشد تومورها را کند و متاستاز می کند.

    چه کسانی نباید از گانودرما استفاده کنند

    قارچ گانودرما برای  هر نوع پوستی به خوبی کار می کند. همچنین، اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی گانودرما اثر کاهش واکنش های آلرژیک را دارد.

    اگر می خواهید قارچ گانودرما را در رژیم غذایی خود بگنجانید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

    1.  افرادی که باردار یا شیرده هستند ممکن است بهتر است از مصرف گانودرما منع شوند. زیرا تحقیقات کافی در مورد عوارض جانبی احتمالی انجام نشده است.
    2. مشخص شده است که قارچ گانودرما فشار خون را کاهش می دهد. بابر این گانودرما  ممکن است  فشار خون را به سطح پایین برساند.
    3. دوزهای بالای قارچ گانودرما می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین کسانی که هر نوع اختلال لخته شدن یا خونریزی دارند بهتر است از این قارچ اجتناب کنند.
    4.  در صورت استفاده از دارو یا داشتن هرگونه شرایط خاص پزشکی، قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
    1. ARTICLE SOURCES
    2. Rahman MA, Abdullah N, Aminudin N. Evaluation of the antioxidative and hypo-cholesterolemic effects of lingzhi or reishi medicinal mushroom, ganoderma lucidum (agaricomycetes), in ameliorating cardiovascular diseaseInt J Med Mushrooms. 2018;20(10):961-969. doi:10.1615/IntJMedMushrooms.2018028370

    3. Patel S, Goyal A. Recent developments in mushrooms as anti-cancer therapeutics: a review۳ Biotech. 2012;2(1):1-15. doi:10.1007/s13205-011-0036-2

    4. Tang W, Gao Y, Chen G, et al. A randomized, double-blind and placebo-controlled study of a ganoderma lucidum polysaccharide extract in neurastheniaJ Med Food. 2005;8(1):53-58. doi:10.1089/jmf.2005.8.53

    5. Tran HB, Yamamoto A, Matsumoto S, et al. Hypotensive effects and angiotensin-converting enzyme inhibitory peptides of reishi (ganoderma lingzhi) auto-digested extractMolecules. 2014;19(9):13473-13485. doi:10.3390/molecules190913473

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *