• علت اصلی پسوریازیس چیست؟

    علت پسوریازیس به طور کامل شناخته نشده است. تصور می شود که پسوریازیس یک مشکل سیستم ایمنی است که در آن سلول های مبارزه کننده با عفونت به اشتباه به سلول های پوست سالم حمله می کنند. محققان معتقدند که هم ژنتیک و هم عوامل محیطی در این امر نقش دارند. پسوریازیس مسری نیست.

    علائم پسوریازیس چیست؟

    • بثورات یا تکه‌های پوستی قرمز و ملتهب که اغلب با پوسته‌های شل و نقره‌ای پوشیده شده است. در موارد شدید، پلاک ها رشد کرده و به یکدیگر ادغام می شوند و مناطق وسیعی را می پوشانند.
    • پوست خارش دار و دردناکی که می تواند ترک بخورد یا خونریزی کند.

    آیا استرس می تواند باعث پسوریازیس شود؟

    یک محرک ممکن است باعث تغییر در سیستم ایمنی بدن و در نتیجه شروع علائم پسوریازیس شود. محرک های رایج پسوریازیس عبارتند از استرس، بیماری (به ویژه عفونت های استرپتوکوکی)، آسیب به پوست و برخی داروها.

    پسوریازیس از چه سنی شروع می شود؟

    پسوریازیس می تواند در هر سنی شروع شود، اما اغلب در بزرگسالان بین ۲۰ تا ۳۰ سال و بین ۵۰ تا ۶۰ سال ایجاد می شود . مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد. شدت پسوریازیس در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

    اگر پسوریازیس درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

    بدون درمان، پسوریازیس می تواند علائمی مانند خارش و درد ایجاد کند. همچنین می تواند منجر به بیماری های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی، آرتریت پسوریاتیک و دیابت نوع ۲ شود.

    بیشتر بدانید: درمان پسوریازیس

    آیا پسوریازیس بیماری خطرناکی است؟

    پسوریازیس به طور کلی تهدید کننده زندگی در نظر گرفته نمی شود، مگر در موارد پسوریازیس اریترودرمیک. این نوع نادر پسوریازیس می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. پسوریازیس اریترودرمیک می تواند باعث لرز و احتباس مایعات شود و ممکن است خطر ذات الریه و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

    آیا ابتلا به پسوریازیس نشان دهنده این است که سیستم ایمنی بدن من ضعیف است؟

    پسوریازیس به خودی خود سیستم ایمنی را تضعیف نمی کند، اما نشانه آن است که سیستم ایمنی آنطور که باید کار نمی کند.

    چه گیاهانی پسوریازیس را متوقف می کنند؟

    شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چهار گیاه -گانودرما و Mahonia aquifolium انگور اورگن، indigo naturalis و آلوئه ورا – می توانند علائم پسوریازیس را با کاهش التهاب یا رشد سلول های پوست بهبود بخشند. اثربخشی درمان به عوامل زیادی مانند شدت بیماری یا زمان تشخیص بستگی دارد.

    چه غذاهایی به کنترل پسوریازیس کمک می کند؟

    بهترین غذاها در صورت ابتلا به پسوریازیس عبارتند از:

    • ماهی، پروتئین بدون چربی یا پروتئین های گیاهی مانند توفو یا تمپه.
    • میوه ها و سبزیجات.
    • حبوبات (لوبیا و عدس)
    • آجیل و دانه ها.
    • روغن زیتون.
    • مقدار کمی لبنیات کم چرب.
    • غلات کامل.

    آیا در صورت ابتلا به پسوریازیس می توانم برنج بخورم؟

    از برنج سفید و ماکارونی معمولی اجتناب کنید و به جای آن از بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای و کینوآ استفاده کنید . یک نکته جانبی: مطالعات نشان داده‌اند که حساسیت به گلوتن، پروتئینی که در گندم و سایر غلات وجود دارد، می‌تواند به پسوریازیس در برخی افراد کمک کند. برخی (و نه همه) تحقیقات نشان دادند که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند علائم را کاهش دهد.

    چه میوه هایی به پسوریازیس کمک می کنند؟

    رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات برای بیماری های التهابی مانند پسوریازیس توصیه می شود:

    • میوه ها و سبزیجات
    • قارچ گانودرما 
    • کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل.
    • سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج و آرگولا.
    • انواع توت ها، از جمله زغال اخته، توت فرنگی، و تمشک.
    • گیلاس، انگور و سایر میوه های تیره رنگ.

    آیا نوشیدن آب زیاد به پسوریازیس کمک می کند؟

    به طور کلی، بله، نوشیدن آب و هیدراته ماندن مناسب می تواند به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کند و ممکن است تعداد و شدت شعله ور شدن پوست را کاهش دهد. پسوریازیس ممکن است بدون هیچ دلیلی ظاهر شود و از بین برود.

    آیا شیر برای پسوریازیس مفید است؟

    پسوریازیس یک بیماری التهابی است، بنابراین منطقی است که یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است به کاهش علائم کمک کند و لبنیات پرچرب با التهاب همراه است. سعی کنید شیر کامل و پنیرهای پرچرب را که سرشار از چربی اشباع هستند حذف کنید و به جای آن انواع کم چرب را انتخاب کنید.

    آیا ویتامین D به پسوریازیس کمک می کند؟

    درمان با ویتامین D زمانی موثر است که به صورت موضعی روی پوست برای پسوریازیس پلاکی استفاده شود. مکمل خوراکی ویتامین D ممکن است به عنوان یک گزینه درمان کمکی در پسوریازیس موثر باشد.

    آیا ویتامین C برای پسوریازیس مفید است؟

    آنتی اکسیدان ها می توانند با جلوگیری از آسیب های مرتبط با استرس اکسیداتیو به درمان پسوریازیس کمک کنند . استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که سطح مولکول‌های رادیکال‌های آزاد محرک بیماری و مواد آنتی اکسیدانی محافظ نامتعادل باشد.

    آیا می توانم برای پسوریازیس وازلین بزنم؟

    آیا وازلین برای پسوریازیس خوب است؟ نرم کننده های غلیظ و چرب مانند وازلین برای پوست مبتلا به پسوریازیس مفید هستند . در واقع، تحقیقات سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که آنها می توانند به محافظت از عملکرد مانع پوست کمک کنند.

    آیا آفتاب برای پسوریازیس خوب است؟

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید توانایی طبیعی بدن شما را برای تولید ویتامین D تحریک می کند. ویتامین D التهاب را در سراسر بدن کاهش می دهد و همراه با قرار گرفتن در معرض نور، ممکن است به کاهش پلاک های پسوریازیس شما کمک کند.

    بهترین روغن برای درمان پسوریازیس چیست؟

    روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E است و به نظر می رسد که به روش های مختلف علائم پسوریازیس را کاهش می دهد. روغن زیتون یک مرطوب کننده عالی است که به عنوان یک ضدالتهاب برای آرام کردن پوست تحریک شده کار مضاعف انجام می دهد.

    آیا آب گرم برای پسوریازیس مفید است؟

    از آب داغ استفاده نکنید زیرا پوست شما را خشک می کند و می تواند آن را بیشتر تحریک کند. اگر به دلیل شیوع پسوریازیس درد دارید، دوش آب سرد را امتحان کنید. این ممکن است پوست شما را آرام کند.

    آیا پسوریازیس می تواند باعث ریزش مو شود؟

    پسوریازیس پوست سر می تواند منجر به ریزش مو شود، اما این فقط موقتی است. برای تسکین خارش ناشی از پوسته ریزی، ممکن است سر خود را خارانید. که می تواند باعث ریزش موهای شما شود. روش‌های برداشتن شدید پوسته‌ها برای تسکین پسوریازیس نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *