• قارچ شیتاکه برای سرطان مفیده؟ قارچ ها غنی ترین منبع غذایی ارگوتیونئین، یک آنتی اکسیدان قوی و محافظ سلولی هستند. به همین دلیل است که می توانند از ما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. قارچ شیتاکه، مایتاکه، صدف و شاه صدف حاوی مقادیر بیشتری ارگوتیونئین نسبت به سایر قارچ ها هستند. طبق نتایج، کسانی که از این قارچ ها به صورت روزانه استفاده می کنند نسبت به افرادی که از آن‌ها استفاده نمی کنند، ۴۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. (dailymail)

     

    قارچ شیتاکه برای سرطان

    قارچ شیتاکه یک قارچ خوراکی و دارویی آسیایی است. فواید شیتاکه برای سلامتی بی نظیر است و به طور گسترده توسط بیماران سرطانی و افرادی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان هستند مورد استفاده قرار می گیرند. در ژاپن از قارچ شیتاکه برای درمان سرطان استفاده می شود. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، این قارچ از سلول های طبیعی در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می دهند.

    قارچ های شیتاکه حاوی بسیاری از مواد فعال از جمله اسید لینولئیک، کارواکرول و اسید فولیک هستند. در سطوح مختلف غلظت مسیرهای مولکولی که توسط قارچ شیتاکه تنظیم می شوند عبارتند از سیگنالینگ MYC، چرخه سلولی، متابولیسم نوکلئوتید، سیگنالینگ MAPK و سیگنالینگ RAS-RAF. این مسیرهای سلولی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نقاط انتهایی مولکولی سرطان مانند رشد، گسترش و مرگ را تنظیم می کنند. به دلیل این تنظیم بیولوژیکی، انتخاب صحیح مکمل هایی مانند قارچ شیتاکه به صورت جداگانه یا ترکیبی تصمیم مهمی است که باید گرفته شود. مطمئنا استفاده از قارچ شیتاکه نمی تواند برای همه انواع سرطان ها یک تصمیم یکسان باشد.

     

    قارچ شیتاکه برای سرطان

    قارچ شیتاکه برای سرطان

    تداخلات دارویی شیتاکه با داروهای سرطان

    قارچ شیتاکه یک قارچ محبوب با فواید سلامتی متنوع است. این قارچ خوراکی-دارویی محسوب می شود و بومی آسیای شرقی است. قارچ شیتاکه سالهاست که به عنوان بخشی از طب سنتی چینی استفاده می شود. این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد میکروبی است و به دلیل ارزش غذایی و دارویی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ( Saudi J Biol Sci., 2018 )
    یک باور رایج اما غلط این است که هر محصول طبیعی و گیاهی، بدون عوارض است و نمی تواند ضرری نداشته باشد. در مورد شیتاکه و سرطان هم این موضوع حاکم است. تغذیه ی شما اگر غلط باشد بر نتایج تأثیر سو می گذارد. از این رو ضروری است بیماران سرطانی قبل از مصرف شیتاکه برای درمان سرطان با پزشک خود مشورت کنند. به صورت کلی مصرف قارچ شیتاکه می تواند برای بیماران مبتلا به لنفوم اولیه سیستم عصبی مرکزی که تحت درمان سرطان اپی روبیسین هستند مفید باشد. اما در صورت استفاده از پرتودرمانی برای آستروسیتومای پیلوسیتیک از مصرف قارچ شیتاکه خودداری کنید. به طور مشابه، مصرف قارچ شیتاکه می تواند برای افراد سالمی که در معرض خطر ژنتیکی سرطان به دلیل جهش ژن MAX هستند، مفید باشد. اما در صورت خطر ژنتیکی سرطان به دلیل جهش ژن LZTR1 از مصرف قارچ شیتاکه خودداری کنید.

    آیا قارچ شیتاکه برای افراد سالم با خطر ژنتیکی مرتبط با جهش LZTR1 ایمن است؟

    شرکت های مختلف پانل هایی از ژن ها را برای ارزیابی خطر ژنتیکی سرطان های مختلف ارائه می دهند. این پانل‌ها ژن‌های مرتبط با سرطان‌های سینه، تخمدان، رحم، پروستات و سیستم گوارشی و غیره را پوشش می‌دهند. آزمایش ژنتیکی این ژن‌ها ممکن است تشخیص را تایید کند و به راهنمایی درمان و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کمک کند. شناسایی یک نوع بیماری زا ممکن است آزمایش و تشخیص بستگان در معرض خطر را نیز راهنمایی کند. LZTR1 یکی از ژن هایی است که به طور کلی در پانل ها برای آزمایش خطر سرطان موجود است.

    جهش LZTR1 باعث می شود که مسیرهای بیوشیمیایی متابولیسم نوکلئوتید، سیگنالینگ RAS-RAF، سیگنالینگ سلول های بنیادی، هیپوکسی و سیگنالینگ MAPK تحت تاثیر قرار گیرند. این مسیرها محرک مستقیم یا غیرمستقیم نقاط پایانی مولکولی سرطان هستند. هنگامی که پانل ژنتیکی جهش LZTR1 را برای سیستم عصبی مرکزی و سرطان خونی شناسایی می کند، باید از قارچ شیتاکه اجتناب شود. قارچ شیتاکه بر مسیرها/فرآیندهایی مانند متابولیسم نوکلئوتید و سیگنال دهی RAS-RAF تأثیر می گذارد و اثرات نامطلوبی را با LZTR1 و شرایط مرتبط ایجاد می کند.

    آیا قارچ شیتاکه برای افراد سالم با خطر ژنتیکی مرتبط با جهش MAX بی خطر هستند؟

    MAX یکی از ژن های موجود در پانل ها برای آزمایش خطر سرطان است. جهش MAX باعث می شود که مسیرها/فرآیندهای بیوشیمیایی مانند سیگنالینگ MAPK، چرخه سلولی، سیگنال دهی سلول های بنیادی، سیگنال دهی MYC و رگزایی تحت تأثیر قرار گیرند. این مسیرها محرک مستقیم یا غیرمستقیم نقاط پایانی مولکولی سرطان هستند. هنگامی که پانل ژنتیکی جهش MAX را برای سرطان عصبی غدد شناسایی می کند، مصرف قارچ شیتاکه را در نظر بگیرید. قارچ شیتاکه بر مسیرها/فرآیندهایی مانند سیگنال دهی MAPK و چرخه سلولی تأثیر می گذارد و در افرادی که دارای جهش MAX و شرایط مرتبط هستند، یک اثر حمایتی ایجاد می کند.

    نتیجه:

    خلاصه خواص قارچ شیتاکه برای سرطان

    • لنتینان و سایر پلی ساکاریدهای قارچ شیتاکه می توانند پاسخ ایمنی را تحریک کرده و رشد سلول های سرطانی را سرکوب کنند [۱ ، ۲ ، ۴,۳]
    • در مطالعه ای شیتاکه هنگامی که به درمان استاندارد افزوده شد، کیفیت زندگی و عملکرد ایمنی بدن را در ۴۷ بیمار مبتلا به سرطان پستان بهبود بخشید ۵].
    • دو مطالعه كوچكتر بدون كنترل دارونما، نتایج مشابهی را در بیماران سرطانی تحت درمان هورمونی و ایمنی مشاهده كردند[۷,۶].
    • بررسی مطالعات بالینی و حیوانی تأیید کرد که شیتاکه می تواند باعث بهبود اثربخشی درمان استاندارد، پاسخ ایمنی و كیفیت زندگی در بیماران سرطانی تحت جراحی شود.
    • پزشکان در چین و ژاپن از شیتاکه برای بهبود درمان استاندارد سرطان و کاهش عوارض جانبی استفاده می کنند. آزمایشات بالینی مختلف توانایی آن را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بقا و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته ثبت کرده اند
    • نکات مهمی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید: تغذیه و روش درمان سرطان هرگز برای همه یکسان نیست.
    • اینکه چه غذایی بخورید و چه مکمل هایی مصرف کنید تصمیمی است که پزشک شما می گیرد. این تصمیم جهش‌های ژن سرطان، درمان‌ها و مکمل‌ها، هرگونه آلرژی، سبک زندگی، وزن، قد و عادات را مورد توجه قرار می‌دهد.

     

    برای تهیه قارچ شیتاکه از طریق واتساپ (۰۹۳۷۰۲۴۶۴۳۶) با ما در ارتباط باشید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *