• قارچ شیتاکه برای پوست مفیده؟ قارچ شیتاکه اغلب در پخت و پز استفاده می شود. با این حال، فواید قارچ شیتاکه به اندازه فواید تغذیه‌ای آن‌ها است. البته اگرچه این قارچ به خواص ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی معروف است اما فواید زیادی نیز برای پوست دارد. از جمله این فواید، اثر ضد پیری است که به نظر می‌رسد پوست را بهبود می‌بخشد، اما چقدر این موضوع صحت دارد؟

     

    قارچ شیتاکه برای پوست

    قارچ شیتاکه برای پوست

    فواید قارچ شیتاکه برای پوست

    دلایل مختلفی وجود دارد که قارچ شیتاکه به عنوان یکی از بهترین قارچ ها برای مراقبت از پوست در نظر گرفته می شود.

    مهار فعالیت ملانوسیت

    تحقیقات اخیر نشان داده است که قارچ شیتاکه حاوی کوجیک اسید است که می تواند فعالیت ملانوسیت ها را مهار کند و در نتیجه تولید ملانین را در پوست کاهش دهد. البته لازم به ذکر است که این کار رنگدانه طبیعی پوست شما را تغییر نمی‌دهد، اما می‌تواند منجر به روشن‌تر و سالم‌تر شدن رنگ پوست شود. مهارکننده های ملانوسیت کاربردهای پزشکی زیادی برای پوست دارند، مانند درمان ملانوما، پوست درمانی و سرطان.

    کمک به آبرسانی پوست شما

    یک مشکل رایج مرتبط با پوست کمبود آب یا رطوبت است که منجر به خشکی پوست می شود. خشکی پوست می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خارش، سفت شدن پوست شود. درمان خشکی پوست معمولا با استفاده از مرطوب کننده های حاوی سرامید صورت میگیرد. این ترکیب طبیعی مسئول ایجاد یک لایه محافظ برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت و کاهش آسیب عوامل محیطی است.

    تحقیقات نشان داده است که محصولات آرایشی حاوی اجزای استخراج شده قارچ، مانند سرامیدها، به طور موثر علائم بیماری های پوستی مختلف را کاهش می دهند.

    کاهش استرس اکسیداتیو

    همان مطالعه ذکر شده در بالا به قابلیت های آنتی اکسیدانی قارچ به عنوان یک مزیت برای سلامت پوست اشاره کرده است. استرس اکسیداتیو بیش از حد در آسیب رساندن به پروتئین‌ها، سلول‌ها و DNA نقش دارد که همگی به اثرات تخریبی و پیری کمک می‌کنند. این خاصیت قارچ (مهار استرس اکسیداتیو) است که نشان دهنده اثر ضد پیری شیتاکه و سایر قارچ های دارویی است.

     

    استرس اکسیداتیو

    استرس اکسیداتیو

    قارچ شیتاکه ممکن است تولید کلاژن را تقویت کند

    یکی از مزایای نوع خاصی از آنتی اکسیدان (L-ergothioneine) که در قارچ شیتاکه یافت می شود این است که روند سریع تر تجدید سلول را تشویق می کند. این ساز و کار می تواند به کلاژن و الاستین بیشتر در پوست کمک کند. کلاژن مسئول استحکام پوست شما است، در حالی که الاستین به آن اجازه می دهد تا انعطاف پذیر باشد.

     ضد التهاب طبیعی

    بیماری‌های پوستی رایج مانند اگزما و آکنه، التهابی هستند و می‌توانند توسط عوامل خارجی مانند آلرژن‌ها، استرس و حتی دما ایجاد و تشدید شوند.

    مطالعات نشان داده اند که قارچ شیتاکه می تواند تولید سایتوکین های التهابی را مهار کرده و نشانگرهای التهابی را کاهش دهد. منطقی است که کاهش وجود التهاب می تواند علائم بیماری های التهابی پوست را کاهش دهد.

    آیا قارچ شیتاکه برای پوست مضر است؟

    نحوه مصرف قارچ شیتاکه به شکل غلط می تواند اثرات آن را به شدت تغییر دهد. به این ترتیب، برای اطمینان از فواید شیتاکه برای پوست در قدم اول باید مطمئن شوید که شیتاکه را از فروشگاه معتبر خریداری می کنید. (برای تهیه این قارچ با ما در ارتباط باشید)

    در مرحله بعد باید توجه داشته باشید که مصرف قارچ شیتاکه نپخته و خشک می تواند باعث ایجاد بیماری پوستی به نام درماتیت پوستی شود. اگرچه این عارضه بسیار نادر است، امادر هر صورت باید مورد توجه قرار گیرد.

    علائم رایج درماتیت شیتاکه عبارتند از:

    • ایجاد اریتماتوز خارش دار (قرمزی پوست).
    • تورم موضعی
    • تب.
    • بدحالی

    اگرچه درماتیت ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما هیچ موردینگران کننده ای مثل مرگ به دلیل درماتیت شیتاکه گزارش نشده است. علائم معمولاً طی چند روز ناپدید می شوند.

    آیا برای پوست بهتر باید از قارچ شیتاکه استفاده کرد؟

    شواهد ارائه شده حاکی از کارایی بالا شیتاکه و سایر قارچ های دارویی برای ارتقای سلامت پوست است. آنها یک افزودنی سالم هستند که معمولاً در پخت و پز در سراسر جهان استفاده می شود، زیرا محتوای مغذی بالایی از پروتئین، ویتامین D و سایر ویتامین ها و مواد معدنی دارند.

    آیا می توانم از قارچ شیتاکه برای آکنه استفاده کنم؟

    قارچ شیتاکه برای پوست بسیار مفید است. دارای سلنیوم و خواص ضد التهابی است که به مبارزه با آکنه روی پوست کمک می کند. در واقع، سلنیوم به عنوان یک خاصیت طبیعی ضد آکنه در نظر گرفته می شود، بنابراین به شما کمک می کند بر مشکلات آکنه غلبه کنید. علاوه بر این، ویتامین D دارد که به پوست شما کمک می کند جوان تر به نظر برسد و می تواند به عنوان خاصیت ضد پیری در نظر گرفته شود.

    آیا قارچ شیتاکه پوست را روشن می کند؟

    بله، این یکی از فواید شیتاکه برای پوست است. قارچ شیتاکه می تواند به روشن شدن پوست کمک کند. قارچ شیتاکه دارای اسید کوجیک است که به روشن کردن پوست معروف است. وجود اسید کوجیک همچنین می‌تواند از لکه‌های برنزه شده ناشی از آفتاب یا اسکار آکنه کمک کند. از آنجایی که قارچ شیتاکه دارای خواص ضد التهابی است، می تواند تحریک یا التهاب روی پوست را کاهش دهد.

     

    منابع مفید:

    https://www.bebeautiful.in

    https://teelixir.com/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *