• پس از ۴ سال فعالیت تخصصی روی قارچ دارویی شیتاکه و عرضه آن تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به سوالات متداول درباره قارچ شیتاکه پاسخ دهیم.

    شیتاکه چه ویژگی خاصی دارد؟

    قارچ شیتاکه حاوی اریتادنین است، ترکیبی که سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. قارچ شیتاکه همچنین حاوی بتا گلوکان است که التهاب را کاهش داده و به جلوگیری از جذب کلسترول توسط روده ها کمک می کند. اگر بخواهیم فقط یک ویژگی خاص شیتاکه را معرفی کنیم، آن ویژگی حمایت از ایمنی و سرکوب عفونت های ویروسی است. این ویژگی خاص به دلیل پلی ساکاریدهایی مانند لنتینان و سایر بتا گلوکان ها است.

    شیتاکه انرژی و عملکرد مغز را افزایش می دهد؟

    قارچ شیتاکه دارای سطح بالایی از ویتامین های B است، به همین دلیل عملکرد فوق العاده ای در حمایت از عملکرد آدرنال دارد. همچنین نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی از غذا به انرژی دارد. شیتاکه همچنین به بهبود تعادل هورمونی، افزایش تمرکز و عملکردهای شناختی کمک می کند.

    قارچ شیتاکه چه طعمی دارد؟

    قارچ شیتاکه هنگام پخت طعمی امامی، گوشتی و کره ای دارد. طعم شیتاکه در زمان پخته شدن بسیار برجسته‌تر می‌شود.

    شیتاکه عوارض دارد؟

    اگرچه قارچ شیتاکه به طور کلی بی خطر است، اما مصرف مقادیر زیاد قارچ شیتاکه می تواند سیستم گوارش شما را مختل کند. این اختلال گوارشی به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما نمی تواند مقادیر زیادی قارچ را در یک مرحله پردازش کند. علائم اختلال گوارشی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و ناراحتی معده است. ( بیشتر بدانید: عوارض شیتاکه)

    نشانه حساسیت به قارچ شیتاکه چیست؟

    حساسیت به قارچ شیتاکه به شکل راش پوستی نمود پیدا می کند. البته فقط در صورت مصرف قارچ شیتاکه خام یا نیم پز “درماتیت قارچ شیتاکه” یا “درماتیت تاژک دار” ایجاد میشود.
    اگر چه بثورات چشمگیر است، اما خود به خود برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

    آیا قارچ شیتاکه باعث اسهال می شود؟

    بله. اگر بیش از حد از آن بخورید، می تواند مانند یک ملین ملایم عمل کند. مصرف مقدار زیادی قارچ شیتاکه نیز به دلیل ناتوانی بدن در پردازش فوری محتویات قارچ می تواند باعث اسهال شود. البته، اسهال شدید می تواند نشانه ای دیگر از واکنش آلرژیک به قارچ شیتاکه باشد. البته یکی دیگر از علت های اسهال می تواند آلودگی و کیفیت پایین قارچ باشد.

    آیا قارچ شیتاکه باعث تغییر بوی ادرار می شود؟

    بله. تغییر بوی ادرار کاملا طبیعی است. ارگانوسولفور یک ترکیب مولکولی آلی است. ارگانوسولفور در سیر نیز وجود دارد و ممکن است باعث بوی بد ادرار شود.

    روزی چند عدد قارچ شیتاکه بخورم؟

    در مصارف عادی شما مجاز هستید روزانه حدود سه تا هشت قارچ شیتاکه میل کنید. مقادیر بیشتر می تواند خطر عوارض جانبی (اختلال گوارشی) را افزایش دهد. برای مصارف درمانی روزانه ۲ الی ۳ عدد میل نمایید.

    چه ساعتی بهتره از شیتاکه استفاده کنم؟

    هر روز بعد از صبحانه یا ناهار می توانید از قارچ شیتاکه استفاده نمایید. در مطالعات، پزشکان مصرف شیتاکه را با معده خالی توصیه کرده اند. مصرف شیتاکه دو ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا می تواند باعث جذب بهتر آنها شود.

    قارچ شیتاکه چه مدت باید پخته شود؟

    روغن را در یک تابه ​​روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. قارچ ها را اضافه کنید و ۸ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید، هر از گاهی هم بزنید تا نرم و قهوه ای طلایی شود. حرارت زیاد و طولانی مدت خواص شیتاکه را از بین میبرد.

    چطور قارچ شیتاکه را آب پز کنیم؟

    آب را به جوش بیاورید. شعله را کم کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. شیتاکه را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. بعد از حدود پنج دقیقه قارچ شیتاکه نرم می شود و آماده سرو است.

     

    آب پز کردن شیتاکه

    نحوه آب پز کردن شیتاکه

    آیا قارچ شیتاکه حتما باید پخته شود؟

    خیر الزامی نیست. شیتاکه را بدون نیاز به آماده سازی میتونید میل کنید. برای مصارف و اهداف درمانی قارچ خام شیتاکه را تست کنید. اگر احساس ناراحتی معده یا آلرژی نداشتید، هر روز به مصرف خام ادامه دهید.

    چگونه قارچ شیتاکه را نگهداری کنیم؟

    قارچ خشک را در جای خنک و تاریک با رطوبت کم مانند بالای کمد نگهداری کنید. رطوبت باعث خرابی شیتاکه می شود. اگر مرطوب شد، می توانید دوباره آن را جلو آفتاب بگذارید تا خشک شود.

    قارچ شیتاکه چه بیماری ها را درمان می کند؟

    در مقاله ی “خواص شیتاکه“مفصل در خصوص نحوه تاثیر شیتاکه بر بیماری ها صحبت کردیم. قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین قارچ ها در سراسر جهان است. ترکیبات موجود در شیتاکه به مبارزه با سرطان، تقویت ایمنی، درمان بیماری های ویروسی، سلامت قلب و بهداشت دهان و دندان کمک میکند.

    برای تقویت سیستم ایمنی گانودرما بهتره یا شیتاکه؟

    مطمئنا هر قارچ دارای خواص و اثرگذاری منحصر به فردی است. بنابراین ما مصرف همزمان از دو قارچ شیتاکه و گانودرما را توصیه میکنیم. روزانه ۲ گرم گانودرما و ۵ گرم شیتاکه در رژیم غذایی خود قرار دهید. (مقایسه خواص شیتاکه و گانودرما)

     

    سوالات متداول درباره قارچ شیتاکه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *